حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/04/12 شمسی | 2024/07/02 میلادی
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان:

22 فروشگاه صنایع‌دستی در استان فعال است

22 فروشگاه صنایع‌دستی در استان فعال است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: هم اکنون 22 فروشگاه فعال صنایع دستی در نقاط مختلف استان داریم البته نیاز است در کنارآن، نمایشگاه‌های بازاریابی مجازی نیز دایر شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، نشست مطبوعاتی اصحاب رسانه با معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان صبح امروز در سالن جلسات این نهاد برگزار شد. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به گزارش فعالیت‌های انجام شده اداره کل صنایع‌دستی این واحد گفت: یک سلسله اهداف در جهت توانمندسازی هنرمندان انجام‌گرفته و یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برگزاری دوره‌های آموزشی بوده و این دوره‌ها به‌صورت رایگان برگزار شده است.

وی افزود: در سال گذشته دوره‌های آموزشی تخصصی و عمومی ویژه 350 هنرمند استان شامل دوره‌های بازاریابی و بسته‌بندی و رشته‌های تخصصی گلیم بافی و سوزن دوزی در شهرستان مهدیشهر و میامی برگزار شد.

 این مقام مسئول تصریح کرد: رویدادی با عنوان مُهر اصالت ملی هر دو سال یکبار برگزار و در قالب این رویداد، هنرمندانی که آثارشان یک‌سری از شاخصه‌های موردنظر همچون قابلیت برندسازی، تولید انبوه، کیفیت بالا، خلاقیت، مواد اولیه بومی و موارد دیگر را داشته باشد، معرفی می‌شوند. 

بنا به گفته سلطانی‌پور، باهدف آشنایی و آگاهی هنرمندان با جزئیات این رویداد، دوره آموزشی در سمنان و شاهرود برگزار و در سال گذشته استان سمنان برای نخستین‌بار میزبان داوری رویداد مُهر اصالت ملی و 33 اثر هنرمندان استان موفق به دریافت مهر اصالت شد.

وی همچنین ابراز کرد: در 6 دوره قبل یعنی طی 12 سال، فقط 53 اثر مهر اصالت دریافت کرده بودند، اما این آموزش منجر به کسب این موفقیت در طی یک سال شد و این مهم به نوبه خود دستاوردی مهم برای هنرمندان ما بوده و موجب برندسازی آثار آن ها شد. 

سلطانی‌پور ادامه داد: این دوره‌های ما صرفاً ویژه هنرمندان نبوده و در زندان‌ها نیز دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود، سال گذشته بالغ بر 100 نفر از افرادی که در زندان ها بودند از دوره‌های ما برخوردار شدند.

 وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های دیگر ما پرداخت تسهیلات و وام بوده و در سال گذشته بالغ بر 416 میلیارد ریال (41 میلیارد تومان) تسهیلات به مشاغل خانگی، تبصره های 16 و 18 هنرمندان استان تعلق گرفت، خاطرنشان کرد: این میزان در مقایسه با سال گذشته خود رشد دو برابری داشته است.

این مقام مسئول بیان کرد: سعی ما بر این بوده منابع بیشتری را جذب و افراد بیشتری را معرفی کنیم و نزدیک به 350 هنرمند موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

 سلطان‌پور با اشاره به برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها با همراهی مسئولان دیگر در معاونت صنایع‌دستی بیان داشت: در سال گذشته 43 بازارچه در نقاط مختلف استان برگزار و به دنبال آن هنرمندان جهت حضور در نمایشگاه های خارج از استان معرفی شدند. 

وی همچنین بیان کرد: از ابتدای سال 1403 تاکنون نیز در شهر سمنان هر دوهفته یکبار جشنواره و یا رویدادی برگزار شده و از رویدادهای ورزشی نیز بهره برده تا زمینه حضور هنرمندان خود را در برنامه ها فراهم آوریم. 

سلطانی‌پور با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های هنرمندان مسئله بیمه است، گفت: ما در سال گذشته 120 نفر از هنرمندان را جهت پوشش به بیمه تأمین اجتماعی معرفی کرده و 90 نفر مورد پذیرش قرار گرفته و بیمه شدند. در کنار این موضوع با صندوق بیمه روستاییان و عشایر نیز تعامل داشته و ضمن امضای تفاهم‌نامه، 120 نفر از هنرمندان تحت پوشش این صندوق قرار گرفتند. البته مشکلاتی در خصوص بیمه کارفرما وجود داشته و بیش از یک سال پیگیری‌ها انجام شده و هنوز مشکل حل نشده است.

وی اذعان داشت: در حوزه صادرات نیز محصولات هنرمندان به کشور مختلف همچون ترکیه، مجارستان، عراق، کانادا، سوئد و سوئیس صادر می‌شود. ولی مسئله‌ای که در استان با آن روبرو هستیم، عدم صدور محصولات از گمرک استان سمنان است و لازمه آن این است یک صادرکننده، یک کانتینر اجناس و محصولات صنایع‌دستی استان را جمع‌آوری و صادر کند، هنرمندان ما تاکنون از طریق رابطین اقدام به صدور محصولات خود کرده‌اند.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: جای مسرت است خوشه سفال و سرامیک استان سمنان به نتیجه رسید و به‌زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و در ادامه به دنبال کنسرسیوم صنایع‌دستی در حوزه سفال و سرامیک هستیم. همچنین ما در رشته‌های قلم‌زنی، میناکاری و چرم هم تمرکز و برنامه‌ریزی داریم.

 سلطانی‌پور در ادامه اضافه کرد: یکی از ضعف‌های ما نبود بانک اطلاعاتی در خصوص رشته‌ها، هنرمندان و فعالیت‌های انجام شده بوده است، در این راستا با دانشکده هنر استان تعامل شده  و مستندنگاری صنایع‌دستی استان برای رشته‌های مختلف در حال انجام است و رشته‌های آن نیز شامل سفال و سرامیک، گلیم، گلیچ، سوزن‌دوزی سنگسر، حوله‌بافی، چاپ قلمکار، نمدمالی، زیورآلات سنتی و صنایع چوبی است. 

وی با بیان اینکه از فعالیت‌های دیگری که در حال انجام است، بازاریابی و فروش محصولات هنرمندان است، اظهار کرد: در سال گذشته تعاملی با آستان قدس رضوی انجام و نمایشگاهی برپا و طی آن با آثار هنرمندان ما برای نخستین‌بار آشنا شده و خوشبختانه در همان مرحله اول بازدید، بیش از 10 میلیارد ریال از تولید محصولات هنرمندان خریداری شد.

این مقام مسئول ادامه داد: طی فعالیت‌های انجام شده این نتیجه حاصل شد بازاریابی محصولات هنرمندان نیاز به نمایشگاه و فروشگاه دارد. هم اکنون 22 فروشگاه فعال صنایع دستی در نقاط مختلف استان داریم البته نیاز است در کنارآن، نمایشگاه‌های بازاریابی مجازی نیز دایر شود.

وی بیان کرد:  در این راستا با یکی از شرکت‌ها در زمینه فناوری اطلاعات دانش‌بنیان تعامل کرده و در نتیجه یک سایت اینترنتی برای فروش مجازی محصولات با عنوان «دست آفرین» بارگذاری و تولیدات هنرمندان استان در این سایت بارگذاری و مشتری از هر نقطه ایران می‌تواند خرید خود را انجام دهد. 

سلطانی‌پور افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده صدور مجوزها در زمینه تولید انفرادی، کارگاهی و جواز کسب است که در سال گذشته 819 پروانه تولید در استان صادرکه در مقایسه با سال گذشته خود آمار قابل‌توجهی است.

بنا به گفته وی در سال گذشته مجوز 6 فروشگاه صنایع دستی در استان صادر و از ابتدای سال 1403 مجوز چهار فروشگاه صادر شده است. 

وی یادآور شد: در سال گذشته برای نخستین‌بار رویداد خلاق و مسابقه آزاد مهارت در رشته چرم دست‌دوز با همکاری پارک علم و فناوری، فنی و حرفه‌ای و معاونت امور اقتصادی استانداری برگزار شد. همچنین طرح درجه‌بندی کارگاه‌های صنایع‌دستی اجرا و در این طرح 30 کارگاه صنایع دستی در رشته های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و از نحوه تولید مواد اولیه، نحوه بازاریابی، برند سازی و فروش مورد بررسی و راهکارهایی به هنرمندان ارائه شد. 

این مقام مسئول در خاتمه بیان کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با حضور باقری مدیریت شهرک‌های صنعتی استان انجام و در طی آن مقرر شد شهرک صنایع‌دستی و سوغات را در ورودی شرکت شهرک‌ها تأسیس و زمین‌هایی را برای کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها در اختیار هنرمندان قرار گیرد و هدف از این کار فعالیت هنرمندان در نقاط مختلف استان بوده و این مهم در جذب گردشگر نیز مؤثر خواهد بود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از