حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان:

امیدواریم دولت چهاردهم الگو شود

امیدواریم دولت چهاردهم الگو شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: دولت چهاردهم می‌تواند با انتخاب مسیر درست خدمت به مردم به الگویی برای دولت‌های آتی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ دولت چهاردهم رسماً کار خود را آغاز کرده و رئیس‌جمهور منتخب وظیفه دارد اعضای هیأت دولت خود را به مجلس برای کسب رأی اعتماد معرفی کند.

در این میان رئیس جمهور منتخب می‌تواند راه شهید رئیسی را به‌عنوان الگو ادامه دهد و خود نیز به الگوی دیگر برای دولت‌های بعدی تبدیل شود یا اینکه راهی را برود که به عبرت سایر دولت‌ها بدل شود.

البته هرچند مسعود پزشکیان بارها در دوران تبلیغات خود بیان کرده بود که به دنبال تشکیل دولت فراجناحی است و از تمام ظرفیت‌ها در کشور بهره‌مند خواهد شد، اما تا اینجای کار وضعیت نشان‌دهنده آن است که برخی افراد و جناح‌ها همچنان با فشار بر رئیس‌جمهور مانع از اجرای تعهدات وی شده‌اند.

از این رو نیاز است مسئولان و مردم با مطالبه‌گری و یاداوری منویات رهبری از رئیس‌جمهور بخواهند مسیر درست را انتخاب کند.

در این خصوص با معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار به گفتگو نشستیم که با هم می‌خوانیم. 

مرآت: به نظر شما دولت چهاردهم باید چه شاخصه‌هایی را برای انتخاب کابینه خود مدنظر قرار دهد؟

فرج‌الله شوشتری: مردم در دو دوره انتخابات با حضور خود حماسه آفریدند و انتخابات به سرانجام رسید و مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخب چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در روزهای هفتم و نهم مردادماه برگزار شد.

 دو هفته بعد مراسم تنفیذ و تحلیف، رئیس‌جمهور منتخب همانند رؤسای جمهور پیشین ایران وظیفه دارد که اعضای کابینه دولت خود را انتخاب و معرفی کند تا در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد.

در رابطه با انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم باید برخی شاخصه‌ها مورد توجه واقع شود و مقام معظم رهبری ( مدظله‌العالی) هم به رعایت شاخصه‌ها تأکید داشتند.

شوشتری: همچنین بر طبق بیانات رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) باید تعامل خوبی بین مجلس و دولت چهاردهم باشد، و این در صورتی محقق خواهد شد که انتخاب اعضای کابینه برطبق ویژگی‌هایی که رهبر انقلاب برای معرفی وزرا اعلام کردند باشد و در دستور کار رئیس‌جمهور منتخب قرار بگیرد.

شاخصه‌هایی که باید هنگام انتخاب اعضای کابینه مورد توجه قرار گیرد بدین صورت است که افراد اعتقاد به قانون اساسی و اسناد بالادستی داشته باشند و پاک‌دستی، صداقت و شجاعت مبنایشان برای خدمت باشد. 

داشتن نگرش ملی دور از گرایش‌های قومی، مذهبی، جناحی و منطقه‌ای و عدم تعصبات افراطی باید در انتخاب اعضای کابینه دولت لحاظ شود. 

در دولت چهاردهم باید عمل به برخی موارد حائز اهمیت باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل عدالت‌گرایی، توجه به حقوق و مطالبات جوانان و زنان، افزایش تعاملات فرهنگی و اجتماعی در راستای احیای کرامت، هم‌گرایی و وفاق داخلی است.

با توجه به اینکه در کشورمان ظرفیت‌های فراوانی داریم باید تخصص‌گرایی و به‌کارگیری ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی در جهت افزایش شایسته‌سالاری حائز اهمیت باشد.

یک کشور در صورتی پیشرفت خواهد داشت که در کنار یک کابینه مطلوب رئیس‌جمهوری شجاع و دلیر داشته باشد زیرا مردم رئیس‌جمهوری می‌خواهند که حلال مشکلات و مدیریت‌کننده بحران‌ها باشد و در جوامع بین‌المللی از حقشان دفاع کند.

مرآت: دولت چهاردهم باید کدام مسیر عبرت یا الگو را برای دوره چهارساله خود برگزیند؟

شوشتری: در کشور دو نوع نگاه و تفکر وجود داشته و هر کدام از این تفکرات طرف‌داران خاص خودش را دارد، باید به این اندیشید که نوع نگاه غرب‌گرایانه موجب پیشرفت خواهد شد یا نوع نگاهی که به دنبال توسعه روابط عادلانه با کشورهای مختلف است.

نوع تفکر اول تفکر لیبرالیست بوده و عقیده بر آن است که ما باید دست به دامان کشور‌های غربی شویم و جز مذاکره و اعتماد به غرب، راهکار دیگری برای علاج مشکلات کشور وجود ندارد در حالی که کشورهای غربی در روابط با دیگر کشورها صرفاً به دنبال منافع یک‌طرفه خودشان هستند.

در نوع تفکر دوم شاهد توسعه روابط با کشورهای مختلف در جهت تأمین منافع متقابل هستیم و این نوع تفکر از محور‌های حائز اهمیت در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

دیپلماسی ما در توسعه روابط با غرب مشکلی ندارد؛ اما نوع نگاه غرب سلطه‌گرایانه است و بدون پیشبرد سلطه و اهداف خود منافعی را تأمین نمی‌کند و ما هم کشور و منافع خود را وقف آن‌ها نمی‌کنیم.

مرآت: دولت سیزدهم چه شاخصه‌هایی را داشت که از آن به عنوان الگو یاد می‌شود؟

شوشتری: دولت سیزدهم شاخصه‌های مطلوب بسیاری داشت؛ اما اگر اکنون بخواهیم از میان شاخصه‌های دولت سیزدهم حائز اهمیت‌ترینش را بیان کنیم که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) هم به آن پرداخته مسئله ارتقای جایگاه ریاست‌جمهوری است.

شهید آیت‌الله رئیسی شاخصه‌های رئیس‌جمهور در تراز انقلاب را ارتقاء داد و تراز جدیدی برای جایگاه ریاست‌جمهوری رقم زد و بیشتر در جایگاه خادم‌الجمهور بود تا رئیس‌جمهور.

کامل‌ترین شاخصه درباره شهید رئیسی را مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بیان کردند و با دقت در فرمایشات مقام معظم رهبری مشاهده می‌کنیم که نزدیک به ۲۲ شاخصه و خصلت را برای شهید رئیسی بیان کردند.

شهید رئیسی فردی عالم، مجاهد، متواضع، باکفایت و بزرگ‌منش بود تا جایی که هیچ‌گاه کسی از ایشان کوتاه نظری و بدخلقی ندید.

شهید رئیسی در اخلاق‌مداری اُسوه است؛ زیرا در مقابل آزار، اذیت‌ها و ناسزاها چه در حضور و چه در غیابش سکوت و مدارا می‌کرد و حتی یکبار به رفتار‌های ناجوانمردانه پاسخ نداد و شرح صدر داشت.

شهید رئیسی فداکاری کرد و آسایش را بر خود حرام کرده بود تا به مشکلات و دغدغه‌های مردم رسیدگی کند؛ زیرا خدمت‌گزاری مخلص بود صلاح و آرامش مردم را بر همه چیز ترجیح می‌داد.

این شهید حامی و مردم‌دار بود و مردم نیز حامی دولتش بودند؛ زیرا تراز این شهید تراز یک ملت بود و هنگام شهادت و تشییع پیکر وی این جمعیت عظیم در سراسر کشور حماسه‌ساز شدند و نشان دادند شهید رئیسی یک ملت بود. 

در دولت شهید رئیسی روابطی که سالیان طولانی رو به افول بود چه در عرصه بین‌المللی و چه کشورهای همسایه  با اقتدار احیاء شد و این نشان‌دهنده رویکرد سیاسی ممتاز در دولت سیزدهم است.

در دولت شهید رئیسی سهم تجارت ایران با کشورهای همسایه و منطقه افزایش یافت و برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان و عضویت در پیمان شانگهای و بریکس صورت پذیرفت.

دیپلماسی مطلوب دولت شهید رئیسی الگوی نظم عدالت‌محور مبتنی بر استراتژی موازنه بود و از این جهت روابط با سایر کشور‌ها آن‌قدر توسعه یافت که پس از شهادت وی حدود ۱۱۵ مقام ارشد کشورهای دنیا برای کشور پیام تسلیت فرستادند.

مرآت: دولت چهاردهم باید چه شاخص هایی را مدنظر قرار دهد تا به الگو تبدیل شود؟

در دولت کنونی نیز مانند دولت شهید رئیسی حفظ محور مقاومت باید یک دستاورد بزرگ باشد؛ زیرا دستاورد ایران در برقراری وحدت میدان‌ها به منظم‌شدن حرکت گروه‌های مقاومت در کشور‌های مختلف مجموعه محور مقاومت و تشکیل خط دفاعی در مقابل ظلم و استکبار گشته است.

شهید رئیسی و وزیر امور خارجه وی شهید امیرعبداللهیان حامی محور مقاومت و از نهضت‌های مقاومت حمایت می‌کردند و این مسائل در شخصیت شهیدان راه خدمت متمایز است.

مرآت: ریشه تخریب‌ها علیه دولت شهید رئیسی چیست؟

هرگاه در مسئله‌ای کشورمان راه و روش درستی را برگزید در آماج حمله قرار گرفت، هرگاه رئیس‌جمهور و مسئولی اقدامات شاخص و مطلوبی انجام دادند در آماج حمله و کینه‌توزی دشمنان خارجی و داخلی قرار گرفتند.

لازم است یادآوری کنیم سخنان امام (ره) را مبنی بر اینکه اگر دشمن از شما تعریف کرد، در رفتار و کارهای خود تردید کنید، زیرا باید در مقابل تعریف دشمنان، سریع موضع‌گیری کرد و دچار غفلت نشد و به همین میزان هنگام قرارگرفتن زیر بار فشار و سرزنش دشمنان در انجام مسائل باید حتم داشت که راه و روش صحیح است.

دشمنان از اقدامات و تلاش‌هایی که در جهت رفع نیازهای اساسی صورت می‌گیرد و سبب حرکت کشور به‌سوی پیشرفت آن هم بدون هیچ‌گونه عقب‌نشینی می‌شود بیزار بوده و همیشه در صدد واردکردن ضربه به کشور است.

با امید به خداوند انتظار داریم که دولت چهاردهم در ادامه راه شهید رئیسی گام بردارد و  از ظرفیت‌های فراوان کشور و استعداد‌های کم‌نظیر جوانان انقلابی و مؤمن، در جهت افزایش آسایش مردم و پیشبرد اهداف کشور بیشترین بهره را ببرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از