حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/23 شمسی | 2024/09/13 میلادی
یادداشت؛

«دیپ وب» چیست؟

«دیپ وب» چیست؟

کوثر سعیدیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: «دیپ وب» بخشی از دنیای وب است که با جستجوهای معمولی یافت نشده و اغلب فعالیت‌های مجرمانه در این سطح انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ کوثر سعیدیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: اگر برخی اخبار رایانه‌ای را در سه سال اخیر دنبال کرده باشید، به‌احتمال فراوان گاهی با سوژه‌هایی مانند «دیپ وب» یا «دارک وب» مواجه شده‌اید.

و شاید این سؤال برایتان پیش آمده که دیپ وب چیست؟ در واقع سایت‌ها به‌ندرت راجع‌به ماهیت دیپ وب و دارک وب توضیح می‌دهند.

باید گفت؛ دیپ وب (Deep Web) که به آن دیپ نت هم گفته می‌شود، به وب‌سایت‌های غیررسمی، ناشناس و ناامن اشاره دارد که از چشم موتورهای جستجوی سنتی مانند گوگل و بینگ دور مانده و فعالیت‌های مجرمانه و غیرانسانی در آن صورت می‌گیرد.

به همین دلیل، برای دسترسی به سایت‌های دیپ وب نیازمند انجام فرایندی غیرقانونی هستید و نمی‌توان تنها با یک جستجوی ساده در جایی مثل گوگل، صفحات دیپ وب را پیدا کرد و یا اطلاعات مشخصی از آن به دست آورد.

گسترده‌ترین معنای عبارت دیپ وب یعنی یک اقیانوس بی‌انتها از وب‌سایت‌های گوناگون و مجرمانه که زیر پوست اینترنت‌های سنتی قرار دارند و اکثر این وب‌سایت‌ها در واقع پایگاه‌های داده هستند.

اما حتی اگر به پایگاه‌های داده هم توجه نکرده آن را هم از معادله حذف کنیم، باز هم سایت‌های دیپ وب به‌مراتب بیش‌تری نسبت به سایت‌های عادی که در اینترنت سطحی می‌یابیم، خواهند داشت.

برای پیداکردن آدرس سایت‌های موجود در دیپ وب باید به موتورهای جستجوی مخصوصی مانند Ahmia یا Torch، مراجعه کرد که البته به لحاظ امنیتی ورود به این موتورهای جستجو اکیداً توصیه نمی‌شود.

در کارکرد دیپ وب برخی مفاهیم بنیادین اینترنت عادی خصوصاً مفاهیمی که به موتورهای جستجو ارتباط دارند حائز اهمیت است که شامل مفاهیمی مانند؛ کرالینگ، نمایه‌گذاری و ارائه می‌شود.

دارک وب و دیپ وب زیرمجموعه‌ یکدیگر هستند که تمام خدمات غیرقانونی را در برمی‌گیرند و فعالیت‌های غیرقانونی در دیپ وب می‌توانند اشکال گوناگون داشته باشند که شامل سرقت و فروش اطلاعات شخصی، هک،  جزئیات حساب‌های بانکی، خرید و فروش مواد مخدر، خرید، فروش و قاچاق اعضای بدن انسان، محتوای هرزه‌نگاری و قراردادهای قتل می‌شود.

تا زمانی که گشت ‌و گذار محرمانه در اینترنت وجود داشته و نظارتی بر آن صورت نگیرد و امکان هاست کردن سایت‌ها به‌صورت ناشناس مهیا باشد، دیپ وب نیز به حیات ادامه می‌دهد و متوقف نمی‌شود.

همچنین سیاست و ساختار تمرکززدایی شده دیپ وب سبب شده که هیچ راهی برای تعطیل ‌کردن آن وجود نداشته باشد.

مفهومی که راجع‌به دیپ وب و دارک وب در ذهن ما گنجانده شده می‌تواند بسیار رعب‌آور و خطرناک جلوه کند و در حقیقت با سرویس‌هایی بسیار خطرناک نیز رو‌به‌رو هستیم.

انگار که این تکنولوژی برای کارهای مجرمانه ساخته شده، اما توصیه می‌شود که هیچ‌گاه برای ورود به دیپ وب اقدام نکنید به‌خصوص در کشورهایی که قوانین ضعیفی برای حریم شخصی دیجیتال تنظیم کرده‌اند و هویت کاربران در خطر است.

علی‌رغم توصیه‌ها در صورت ورود به دیپ وب عواقب زیادی از جمله اقدامات سایبری متوجه شما خواهد بود.

به‌دلیل آن که کلاهبرداری در دیپ وب قابل پیگیری نیست ممکن است محصولی ناموجود به شما فروخته شود و پس از آن اطلاعات شما در دست افراد خطرناکی قرار بگیرد.

محتواهای موجود در دیپ وب غیرانسانی و غیراخلاقی هستند که همین امر می‌تواند تأثیرات مخربی روی روح و روان شما داشته باشد.

شاید باورش سخت باشد؛ اما از دیگر عواقب ورود به دارک وب مواجه‌شدن با اقدامات تروریستی است.

بعد از ورود به دیپ وب، آلوده‌ شدن سیستم شما به بدافزارها و ویروس‌ها امری طبیعی بوده و شاید عواقبی جبران‌ناپذیر به همراه داشته باشد.

یادداشت: کوثر سعیدیان- فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از