حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
یادداشت؛

«نسل Z» غرق در دنیای دیجیتال

«نسل Z» غرق در دنیای دیجیتال

کوثر سعیدیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: این نسل به‌طور کامل در دنیای دیجیتال رشد کرده‌اند و غرق در این فضا هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ کوثر سعیدیان - فعال رسانه‌ای در یادداشتی اختصاصی نوشت: این روزها زیاد کلمه «نسل Z» به گوشمان می‌خورد و همه درباره اهمیت این نسل و نوع برخورد با آن‌ها مطالبی منتشر می‌کنند؛ اما ابتدا باید با این نسل آشنا شویم.

به بیان ساده افرادی که حدود سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ به دنیا آمده‌اند را نسل Z می‌نامند؛ زیرا این نسل اولین نسل از افرادی است که به‌طور کامل در دنیای دیجیتال رشد کرده‌اند و آگاهی آن‌ها در سطح بالایی قرار دارد.

افراد متعلق به این نسل از بدو تولد با فناوری‌های دیجیتال، اینترنت، موبایل‌های هوشمند و هر نوع فناوری آشنا بوده‌اند.

نسل z از نظر رفتاری و اجتماعی با سایر نسل‌ها تفاوت دارند؛ زیرا آن‌ها در دوران رشدشان به‌صورت مداوم در معرض فناوری‌های پیشرفته قرار داشته‌اند و همین ارتباط  تأثیرات عمیقی بر شیوه تفکر، تعامل و رفتارهای اجتماعی آن‌ها داشته است.

در بیان دیگر می‌توان نسل z را دیجیتال نیتیو» یا بومیان دیجیتال نامید؛ زیرا برخلاف نسل‌های گذشته که باید به استفاده از فناوری‌ها عادت می‌کردند و یا نحوه استفاده از فناوری‌ها برایشان نیاز به آموزش داشت، نسل Z به طور طبیعی و بدون نیاز به آموزش خاصی با این فناوری‌ها بزرگ شدند.

رشد در دنیای فناوری و اینترنت سبب شده تا این نسل رفتارها و ارزش‌های خاص خود را داشته باشند که آن‌ها را از نسل‌های قبلی و نسل‌های بعدی متمایز می‌کند.

این نسل از لحاظ جمعیتی متفاوت است؛ زیرا در جهانی بزرگ شده‌ است که به‌شدت جهانی شده و از نظر فرهنگی متفاوت است.

گستردگی ارتباطات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی سبب شده تا این نسل با فرهنگ‌های مختلف آشنا شده و تفاوت‌ها و تنوع‌های اجتماعی بپذیرد همچنین تحولات اقتصادی اخیر در کشور مانند بحران‌های اقتصادی و کمبود شغل نگرش این نسل را نسبت به امنیت شغلی و اقتصادی دستخوش تغییر کرده است.

امری طبیعی است که نسل Z به دلیل تجربه‌های متفاوت، نسبت به نسل‌های قبلی و بعدی خود دچار تمایز باشد؛ زیرا نسل‌های گذشته تجربه تعاملاتشان در استفاده از رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون و رادیو خلاصه می‌شد و در دوران پیش از اینترنت رشد و تکامل یافته‌اند؛ اما نسل Z نسل رسانه‌های اجتماعی، استری مینگ و محتوای دیجیتال است و این تمایزها هم در شیوه‌های ارتباطی و هم در انتظاراتشان از زندگی، کار، تحصیل و همچنین تفریحاتشان منعکس کرده است.

برای تعامل با نسل Z راه‌حل‌هایی حائز اهمیت وجود دارد که شامل استفاده از فناوری‌های نوین، تمرکز بر مسئولیت اجتماعی و ارتباطات شفاف و معتبر می‌شود و با حرکت در این مسیر می‌توان ارتباط خوبی با این نسل برقرار کرد.

شناخت دقیق ویژگی‌ها و نیازهای این نسل سبب می‌شود تا ارتباطی مؤثر و سازنده با آن‌ها شکل گرفته و بتوان انتظاراتشان را برآورده کرد.

یادداشت: کوثرسعیدیان- فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از