حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
روان‌شناس و درمانگر کودکان استثنایی:

آموزش کودکان استثنایی نیازمند توجه بیش‌تری است

آموزش کودکان استثنایی نیازمند توجه بیش‌تری است

روان‌شناس و درمانگر کودکان استثنایی معتقد است که برای رسیدن به آموزش مناسب کودکان استثنایی می‌بایست باورهای غلط در مورد استعداد و توانایی آن‌ها از بین برود.

الهام محمدنژاد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به نحوه آموزش و تمرین با کودکان استثنایی گفت: موانع قابل ‌توجهی برای دسترسی به منابع و خدمات آموزشی برای کودکان استثنایی وجود دارد.

روان‌شناس و درمانگر اختلالات حرکتی کودکان استثنایی در ادامه افزود: موانعی که در مسیر آموزش کودکان استثنایی وجود دارد شامل کمبود بودجه، محدودیت در دسترسی به معلمان و درمانگران متخصص و نگرش‌های اجتماعی است که این نگرش‌ها سبب کاهش انگیزه و تداوم تبعیض می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از کودکان استثنایی در معرض خطر ابتلا به مشکلات بهداشت روان هستند، بیان کرد: در سیستم آموزشی و محیط‌ اجتماعی چالش‌هایی برای کودکان استثنایی وجود دارد که خطر ابتلا به مشکلات بهداشت روانی را برای آن‌ها در پی دارد و برطرف‌شدن این چالش‌ها سبب می‌شود تا کودکان استثنایی از حمایتی که برای شکوفایی نیاز دارند، برخوردار شوند.

محمدنژاد، تحقیق در زمینه آموزش استثنایی را اَمری مهم برشمرد و افزود: تحقیق برای توسعه روش‌های آموزش کودکان استثنایی در جهت فراگیری راهبردهای مؤثر، به‌روزرسانی مداوم روش‌ها مبتنی بر شواهد و نتایج برگرفته از تغییرات و موفقیت کودکان استثنایی ضروری است.

وی عنوان کرد: مطالعات دقیق و استفاده از تجربیات انتشاریافته سبب می‌شود تا معلمان، سیاست‌گذاران، عموم مردم و حتی خانواده این کودکان بتوانند محیط‌های آموزشی مؤثرتر فراهم کرده و نیازها و نقاط قوت منحصربه‌فرد کودکان استثنایی را شناسایی و باورهای غلط را نقض کنند.

محمدنژاد خاطرنشان کرد: جدیدترین روش‌های موجود برای توسعه آموزش کودکان استثنایی بر اساس برترین مراکز درمانی جهان شامل؛ مداخله زودهنگام، آموزش فراگیر، توانمندسازی خانواده‌های کودکان استثنایی و فناوری‌های نوآورانه است.

محمدنژاد ابراز کرد: مسئله ‌آموزش کودکان استثنایی باید به جایگاه ویژه خود رسیده و مورد توجه بیش‌تری قرار بگیرد، باید باورهای غلط درباره پیشرفت و استعداد کودکان استثنایی از بین رفته و بیش‌ترین حمایت‌ها از آموزش این کودکان صورت پذیرد.

وی تأکید کرد: اشتراک‌گذاری بهترین روش‌های آموزشی و ترویج نگرش‌های فراگیر سبب ایجاد محیطی عادلانه‌تر و حمایت‌کننده‌تر برای کودکان استثنایی و خانواده‌هایشان می‌شود.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از