حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
کارشناس سیاسی:

ملی شدن صنعت نفت نتیجه اتحاد مردمی بود

ملی شدن صنعت نفت نتیجه اتحاد مردمی بود

کارشناس سیاسی گفت: اتحاد جریان‌های نخبگان و پای‌کار آمدن مردم موجب تشکیل اضلاع قدرت و منجر به فرایند پیروزی نهضت ملی صنعت نفت در کشور شد.

سید محمدحسن موسویان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» گفت: روز بیست و نهم اسفندماه به‌واسطه قیام مردم ایران بر علیه استثمار و استعمار انگلستان و ملی‌شدن صنعت نفت به‌عنوان روز ملی‌شدن صنعت نفت نام نهاده شده است و به‌عنوان درسی از تاریخ برای ملت ایران بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: اتفاقاتی که به نام روز ملی صنعت نفت در برگی از تاریخ سرزمین ایران تثبیت شد، می‌بایست در فراز و نشیب‌های حوزه سیاسی و اجتماعی کشور مورد بررسی قرار گیرد تا همواره آیندگان بتوانند از آن درس بگیرند.

وی در ادامه افزود: روز ملی‌شدن صنعت نفت می‌تواند برای آینده کشور روشنگر راه پیشرفت و توسعه کشور باشد و مسلماً آنچه موجب قطعیت این برگ از تاریخ کشور می‌شود موضوع سرمایه‌ای به نام نفت در کشور است و استعمارگران دنیا و دشمنان ایران نمی‌توانند از این منبع انرژی دست بردارند و نمی‌توانند از این سرمایه ملی ایرانی‌ها چشم‌پوشی کنند. 

موسوی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین درس‌های تاریخ ایران که باید برای آیندگان ترسیم شود و جهت حفظ این منابع برای آیندگان برنامه‌ریزی صورت گیرد تا از این مقطع تاریخ درس بگیریم روز ملی‌شدن صنعت نفت است در آن دوران ثروت بسیار زیادی در این منطقه شناسایی شد ابتدا انگلستان این ثروت ملی را غارت می‌کرد؛ اما در طول زمان برای مردم و برای نخبگان روشن شد که این ثروت ملی که توسط انگلستان به یغما برده شد، بخشی از منابع مردم کشور و آینده فرزندان این سرزمین است؛ لذا بر علیه غارتگران قیام کردند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: تقریباً بیش از یک دهه مبارزه برای ملی‌شدن صنعت نفت طول کشید برخی از نخبگان کشور در مجلس شورای ملی تلاش کردند تا به تصویب برسد؛ اما دولت وقت به‌واسطه سرسپردگی، ترس و وابستگی به حکومت شاهنشاهی دائماً تصویب قانون را به عقب می‌انداختند؛ ولی به‌واسطه روی کار آمدن افرادی که منافع ملی را در اولویت قرار داده بودند و به دنبال ملی‌سازی مهم‌ترین منبع درآمدی ایران شدند این رویداد ملی تصویب شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به دنبال درنظرگرفتن مهم‌ترین ثروت کشور چهره‌های شاخصی همچون مصدق و آیت‌الله کاشانی کنار هم قرار می‌گیرند و مردم را پای‌کار می‌آورند و با ورود نخبگانی در مجلس شورای ملی توسعه، پیشرفت و عدالت به نفع مردم را در اولویت قرار می‌دهند.

موسوی ابراز داشت: اتحاد جریان‌های نخبگان و پای‌کار آمدن مردم موجب تشکیل اضلاع قدرت و منجر به فرایند پیروزی نهضت ملی صنعت نفت در کشور شد، به‌نحوی‌که علاوه بر ملی شدم صنعت نفت به نفع ملت ایران دست انگلستان نیز از غارت و چپاول کوتاه می‌کند.

این کارشناس سیاسی در ادامه افزود: ملی‌شدن صنعت نفت اثبات کرد ملت می‌تواند باقدرت در مقابل استکبار و حکومت خائن ایستادگی کند و باید بدانیم استکبار با استکبار فرقی نمی‌کند و نباید دچار اشتباه محاسباتی شویم و با خروج و رهایی از سایه انگلستان به آمریکا پناه ببریم و این تجربه می‌بایست به آیندگان منتقل شود.

 وی اظهار کرد: به‌واسطه تحریم‌های انگلستان بر علیه ملت ایران دولت مصدق توانست بدون استفاده از بودجه نفت کشور را پیش ببرد که این خود یک درس بسیار مهم برای ملت و مسئولین محسوب می‌شود؛ بنابراین ما می‌توانیم کشور ثروتمند ایران را حتی بدون نفت مدیریت کنیم و این یک برگ زرینی برای حوزه تاریخ کشور محسوب می‌شود.

موسوی ضمن اشاره به اهمیت تداوم اتحاد اظهار کرد: به‌واسطه برهم‌خوردن اتحاد نخبگان جریان غرب‌گرا به‌واسطه اعتماد به غرب و اعتماد به امریکا منجر به ازبین‌رفتن اتحاد میان جریان مذهبی و ملی می‌شود و از این میان امریکایی‌ها از شرایط حاکم سوء استفاده کرده و با روی کار آمدن قشر بی‌سواد و بی‌بصیرت، مردم به‌عنوان ثروت واقعی کشور صحنه را خالی کردند و دولت مصدق سرنگون شد و شاه فرار کرد.

 این کارشناس سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: وقایع و تجربیات تاریخ ایران می‌بایست به‌صورت مکرر برای نسل‌های امروزی و نسل‌های آینده بیان شود تا وقایع تلخ همچون کودتای ۲۸ مرداد تکرار نشود و جوانان در جریان اقداماتی همچون ملی‌شدن صنعت نفت قرار گیرند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از