حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/15 شمسی | 2024/10/06 میلادی
آزاده دوران دفاع مقدس:

بعثی‌ها حریف اسرای ایرانی نبودند

بعثی‌ها حریف اسرای ایرانی نبودند

یک آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس گفت: بعثی‌ها در هیچ زمانی حریف ایرانی‌ها نبودند و گاهی از دست اسرای ایرانی کتک هم می‌خوردند.

به گزارش  خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، ایران اسلامی در ۲۶ مردادماه شاهد حضور آزادگانی بود که پس از سال‌ها تحمل اسارت و شکنجه در زندان‌های رژیم بعث عراق به میهن خود بازگشتند. 

سید رضی نبوی چاشمی از آزادگان سمنانی است که ۲۱ماه در جنگ تحمیلی برای دفاع از وطن نقش‌آفرینی کرد و در ۱۸ فروردین ۱۳۶۵ به اسارت نیروهای عراقی درآمد و پنج سال از زندگی خود را در اردوگاه‌های عراق در اسارت به سر برد.

این اسیر سمنانی بالأخره  ۳ شهریور ۱۳۶۹ همراه تعداد دیگری از آزادگان به خاک کشور بازگشت.

سیدرضی نبوی چاشمی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به رفتارهای نامناسب بعثی‌ها در دوران اسارت ایرانی‌ها گفت: آن‌ها به‌دنبال تضعیف اسراء از لحاظ روحی و روانی بودند و فکر‌می‌کردند با این کارشان حریف ایرانی‌ها خواهند شد.

آزاده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه بعثی‌ها در هیچ زمانی حریف ایرانی‌ها نبودند، افزود: در بیش‌تر اوقات اسراء از نظر عقیدتی با آن‌ها درگیر می‌شدند که در اردوگاه تنش شدیدی پیش می‌آمد و عراقی‌ها به‌شدت از ایرانی‌ها کتک می‌خوردند.

وی از سختی‌ها و شکنجه‌های دوران اسارت گفت: اسراء روز قدس در اردوگاه شورش کردند و تعدادی از سربازان بعثی جلوی آن‌ها را گرفتند ولی موفق به شکست اسراء نشدند و تلاش کردند که وارد آسایشگاه شوند ولی نتوانستند که درگیری شدید پیش آمد.

نبوی همچنین تصریح کرد: درگیری بین عراقی‌ها و اسراء تا عصر طول کشید که حزب بعث یک نفر را از بغداد بدون اسلحه بین اسراء آورد و با زبان خوش‌ ایرانی‌ها را فریب داد و توانست به داخل آسایشگاه بکشاند.

این جانباز دفاع مقدس ادامه داد: نیروها با تمام توان خود مقاومت می‌کردند اما بعثی‌ها برای تنبیه اسرا به‌خاطر شورشی که کرده‌ بودند تا پنج روز غذا به آن‌ها ندادند و برخی‌ از فرماندهان را به انفرادی بردند و شکنجه دادند.

وی با بیان اینکه آزادگان سهم بزرگی در انقلاب اسلامی داشتند، گفت: مسئولان می‌بایست بیش‌تر به مسائل مرتبط با آزادگان رسیدگی کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از