حالت تاریک
  • جمعه, 1403/04/15 شمسی | 2024/07/05 میلادی
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان:

افزایش قیمت بنزین باعث رشد تورم می‌شود

افزایش قیمت بنزین باعث رشد تورم می‌شود

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان گفت: قیمت سوخت در شرایط فعلی اگر تغییر کند، مجوزی برای رشد دوباره تورم شده و زمینه را برای بروز بحران مهیا می‌کند.

علیرضا عرفانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به زمزمه‌های گرانی بنزین توسط مشاوران مسعود پزشکیان، گفت: افزایش قیمت بنزین می‌تواند در حوزه مصرف سوخت به مدیریت بهینه مصرف کمک کند اما در حوزه‌های دیگر سبب می‌شود تا قیمت‌ها دوباره افزایش یابد و پیامدهای خسارت باری برای اقتصاد کشور داشته باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در ادامه افزود: با توجه به فشار‌های اقتصادی و معیشتی کشور در موضوع قیمت بنزین، مجلس و دولت باید تلاش کنند تا مردم با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر آسیبی از محل افزایش قیمت بنزین نبینند. 

عرفانی با بیان اینکه اجرایی شدن این تصمیم مستلزم ملزومات و مقدماتی است که هنوز تدابیر لازم برای اجرای آن انجام نشده است، اظهار کرد: قیمت حامل‌های انرژی و بنزین نباید افزایش یابد و باید با رویه قبل جلو رویم.

وی با اشاره به یکی از انگیزه‌ها در جهت افزایش قیمت بنزین، گفت: درآمد‌های دولت از محل فروش نفت به شدت کاهش یافته با این اوصاف دولت برای تأمین هزینه‌های جاری خود بجای اندیشیدن به تدابیر دیگر دست به افزایش قیمت بنزین می‌زند.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: قیمت سوخت در شرایط فعلی اگر تغییر کند، مجوزی برای رشد دوباره تورم شده و زمینه را برای بروز بحران مهیا می‌کند.

عرفانی با بیان اینکه هیچ یارانه نقدی نمی‌تواند این تورم را جبران کند، اظهار کرد: در شرایطی که کل یارانه پرداختی دولت قادر به تأمین هزینه یک هفته یک خانوار نیست، موج تورم ایجاد شده حاصل از افزایش قیمت بنزین یارانه‌ها را نیز بی‌اثر خواهد کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از