حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/04/04 شمسی | 2024/06/24 میلادی
یادداشت؛

امواج شبهه

امواج شبهه

حسن عرفانیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: چرا باید به اصالت رأی اعتماد کنیم وقتی که نظام خودش انتخاب می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ حسن عرفانیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: چرا باید به اصالت رأی اعتماد کنیم وقتی که نظام خودش انتخاب می‌کند؟

دوباره در کشور موسم انتخابات آغاز شده و برخی افکار سخن از مهندسی انتخابات می‌زنند و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر انتخاب نامزدی از پیش تعیین شده می‌دهند که سلامت انتخابات در کشور را زیر سوال برده و بتوانند مشارکت را کم‌رنگ کنند اما بد نیست به روند انتخابات در کشورطی ادوار گذشته نگاهی بیاندازیم تا به اثبات سلامت انتخابات در کشور پی ببریم.

اگر نظام خودش انتخاب می‌کرد، آیا منطقی بود که عالی‌ترین مقام‌ها خودشان را چند بار در معرض رأی مردم قرار دهند و باوجوداینکه رأی نیاوردند در یک انتخابات، در انتخابات بعدی نیز ثبت‌نام کنند؟ 

یکی از مهم‌ترین نمونه‌های سلامت انتخابات رأی آوردن افراد در دولتی مخالف تفکرات خودشان است؛ مثال رأی آوردن احمدی‌نژاد در دولت خاتمی و رأی آوردن روحانی در دولت احمدی‌نژاد. 

تاریخ شاهد است که نظرسنجی‌ها و رسانه‌های داخلی و حتی خارجی گزینه دیگری را تحت عنوان گزینه انتخاب نظام معرفی می‌کردند؛ اما در نهایت شخصی کاملاً متفاوت و مخالف آن جریان رأی می‌آورد.

در سال 76 می‌گفتند نظام، ناطق‌نوری را از صندوق در می‌آورد اما در نهایت خاتمی رئیس‌جمهور شد. . در سال 92 مخالفان مدعی بودند: رأی نظام، جلیلی یا قالیباف است. اما روحانی رئیس‌جمهور شد در حالی که وی تنها 0.71 درصد بیشتر از حد نصاب رأی آورد و اگر نظام اهل تقلب بود به راحتی و فقط با ابطال چند صندوق انتخابات را به دور دوم می‌کشاند، اما از رأی مردم کوتاه نیامد.

 اگر انتخاب نظام از ابتدا مشخص بود چرا رسانه‌های معاند در حمایت از یک نامزد خاص هزینه می‌کنند؟ آیا آنها متوجه این مسئله نشدند که نظام خودش انتخاب می‌کند که این‌همه هزینه نکنند؟ در انتخابات  گذشته، دشمنان و شبکه‌های بیگانه به‌طورجدی به حمایت از نامزدهای غرب‌گرا پرداخته و از مردم می‌خواستند به آنها رأی دهند.

اگر نتیجه انتخابات از قبل مشخص باشد آیا هیچ‌کدام از این سیاستمداران و غول‌های رسانه‌های این موضوع را نمی‌دانند که وارد عرصه تبلیغ می‌شوند و وقت و آبرو و هزینه خود را خرج می‌کنند؟ 

فرایند انتخابات در ایران به‌گونه‌ای است که امکان چنین کاری وجود ندارد. به‌عنوان‌مثال هر نامزد می‌تواند در پای هر صندوق رأی یک نماینده داشته باشد که از ابتدا تا انتهای رأی‌گیری و شمارش حضور داشته باشد و همچنین در مراحل تجمیع و... در چنین شرایطی کوچک‌ترین تغییری به‌راحتی قابل‌تشخیص و پیگیری و اثبات است. 

همچنین مجریان انتخابات عمدتاً معتمدین مردم و اقشار مختلف مردم هستند و از همین روی گروه‌های مختلف در این فرآیند شرکت داشته و ناظر یکدیگر می‌باشند.

یادداشت: حسن عرفانیان- مدرس سواد رسانه

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از