حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/24 شمسی | 2024/05/13 میلادی
روان‌شناس و مشاور خانواده:

بحران جمعیت در سمنان ریشه فرهنگی دارد

بحران جمعیت در سمنان ریشه فرهنگی دارد

روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: انتظارات و توقعات بیش از معمول مردم استان سمنان نسبت به اشتغال و تحصیلات سبب شده بحران ازدواج و فرزندآوری در سمنان دو چندان شود.

غزاله پری‌سوز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به وضعیت بحرانی استان سمنان در خصوص ازدواج و فرزندآوری گفت: مجموعه‌ای از عوامل سبب ایجاد بحران در استان سمنان شده است که باید مسئولان وقت برای حل آن در کنار امتیازات مادی به این مشکلات فرهنگی هم توجه داشته باشند.

این مشاور ازدواج و خانواده در ادامه افزود: یکی از علل آمار پایین ازدواج در استان سمنان به سطح توقع جوانان و انتظارات آنها برمی‌گردد که در استان سمنان علی‌الخصوص شهر سمنان جوانان به دنبال شغل‌های پردرآمد و آسان هستند و این موضوع هم سبب شده اکثر نیاز به کار در کارخانه‌های استان با نیروهای غیربومی تأمین شود.

بنا به گفته پری‌سوز، یکی دیگری از علل کاهش نرخ  فرزندآوری در استان سمنان به موضوع مهاجرت زوج‌های جوان و جوانان بازمی‌گردد که در چند سال اخیر رشد قابل‌توجهی در میان خانواده‌های استان سمنان داشته و بسیاری از آنها به دلیل تحصیل و یا اشتغال مهاجرت کرده‌اند.

این روان‌شناس و مشاور خانواده همچنین بیان کرد که بانوان سمنانی بیشتر تمایل به اشتغال دارند و این موضوع  نیز بر فرزندآوری آنها تأثیرگذار است؛ چون برای نگهداری و مراقبت از فرزند به مشکلاتی برخورد می‌کنند و همچنین برخی به دلیل ترس از دست‌دادن شغل خود به دنبال فرزندآوری نیستند.

وی در ادامه در خصوص یکی دیگر از علل کاهش تمایل جوانان به ازدواج به وضعیت بحرانی طلاق در استان سمنان اشاره کرد که متأسفانه تقریباً به‌ازای هر پنج ازدواج یک مورد طلاق رخ می‌دهد و این موضوع  هم به سهم خود سبب بی‌اعتمادی جوانان نسبت به تشکیل بنیان خانواده شده است.

پری‌سوز خاطرنشان کرد: در کنار تمام عوامل ذکر شده در فوق نباید از بحران تورم و مشکلات اقتصادی غافل شد که سبب شده است بسیاری از خانواده‌ها در تأمین هزینه‌های فرزندآوری دچار بحران شوند و این موضوع می‌بایست به‌صورت جدی در دستور کار مدیران باشد تا در کنار امتیازات بلندمدت مانند مسکن و زمین به دنبال ایجاد تسهیلات کوتاه‌مدت برای فرزندآوری نیز باشند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از