حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
نخبگان بسیجی در میزگردی مطرح کردند؛

بروکراسی اداری و مدیران‌ لحظه‌ای عامل دلسردی نخبگان

بروکراسی اداری و مدیران‌ لحظه‌ای عامل دلسردی نخبگان

نخبگان بسیجی در نشستی صمیمی به بیان مشکلات مسیر تحقیق و پژوهش خود در داخل کشور اشاره کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ نخبگان بسیجی و متخصصان زمینه‌های مختلف ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که باید در جهت رفع مشکلات کشور از وجود آنها بهره‌مند شد، کسانی که علم و اعتقاد را در کنار هم قرار دادند تا بتوانند آسیب‌ها و مشکلات کشور را در زمینه‌های مختلف شناسایی کرده و آینده کشور را متحول سازند.

 

جوانانی که هر کشوری آرزوی داشتن آن‌ها را دارد تا بتواند اندیشه و تفکر آن‌ها را به نام خود ثبت کند؛ ولی با عدم حمایت و توجه‌های لازم و سنگ‌اندازی مختلف در میهن خود روبه‌رو شده‌اند.

 

 هفته بسیج فرصت مناسبی بود تا در نشستی با چند نفر از نخبگان و پژوهشگران جوان و بسیجی پای درد دل آن‌ها بنشینیم و در یک میزگرد مشکلات و مسیر و پر فراز نشیب بسیجیانی که در حوزه علم و فناوری پرچم‌دار شدند را مرور کنیم. 

 

حمیدرضا نوروزیان، سمانه مظهری و حسین نورزیان نخبگان و پژوهشگرانی بودند که در نشست صمیمی با آنها به گفتگو پرداختیم.

 

مدیران پژوهش‌محور جایگاهی در مسئولیت ندارند

حمیدرضا نورزیان در این نشست مهم‌ترین چالش کشور در رابطه‌ با عدم ارتباط حوزه پژوهش و اجراییات در سطح کلان را در سه سطح ارزیابی کرد و گفت: بزرگ‌ترین مانع در این زمینه به نبود مدیران پژوهش‌محور و معتقدین به کار پژوهشی بازمی‌گردد و تا زمانی که مدیران بر اساس برنامه‌ای ثابت عمل‌ نکرده و تصمیم‌گیری‌ها لحظه‌ای باشد، قطعاً پژوهش‌های انجام‌گرفته تأثیرگذاری لازم را ندارد.

 

این پژوهشگر برتر استان در ادامه افزود: متأسفانه بسیاری از پژوهش‌ها ارتباطی به بدنه اجرایی نداشته به دلیل اینکه هیچ ارتباطی بین این دو قشر مدیران اجرایی در سطح کلان و پژوهشگران وجود ندارد و مدیران تصمیم‌ساز هیچ بانک اطلاعاتی از پژوهشگران در دست ندارند.

 

این مؤلف و پژوهشگر در سطح سوم علت این موضوع را عدم تعیین سرفصل مناسب برای پژوهشگران دانست و ابراز کرد: بسیاری از پژوهشگران بر اساس علائق و سلایق خودشان کار پژوهشی انجام می‌دهند و در این حالت نیاز است تا بین موضوعات موردنیاز جامعه و انجام پژوهش ارتباط برقرار شده و کارها بر اساس سفارش از ارگان‌های مربوطه و در راستای مشکلات هر بخش انجام شود.

 

این پژوهشگر و مؤلف کتب مختلف همچنین تصریح کرد: بنده سه سال متوالی پژوهشگر برتر استان بودم؛ اما به جز چند هیئت اندیشه‌ورز هیچ ارگانی از بنده جهت انجام پژوهش مربوط به مشکلات حوزه خود درخواست کار پژوهشی نداشته و این آسیبی است که سبب می‌شود مشکلات جامعه همچنان لاینحل باقی بماند.

 

این مؤلف و استاد دانشگاه بیان داشت که بی‌توجهی به آثار پژوهشی موجب شده بسیاری از نخبگان و مبدعان و مخترعان داخل کشور به جهت نبود فضای کاری و زمینه انجام تحقیقات لازم به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و ثمره تلاش اساتید و معلمان در پرورش این استعدادها در دیگر کشورها به بار می‌نشیند این موضوع یک آسیب جدی است.

 

وی با اشاره به امیدآفرینی مدنظر مقام معظم رهبری تأکید کرد: تغییرات در کشور نیازمند اراده‌ای از سمت مسئولین است و امید و افق روشن مدنظر رهبری به جوانان و نخبگان بسیجی و دارای تفکر بسیجی بازمی‌گردد که علم و انگیزه و تلاش لازم را برای حل مشکلات دارند.

 

مشکلات کشور راه‌حل علمی دارد

سمانه مظهری دانشجوی دکتری مدیریت رسانه و مدرس دانشگاه در این نشست با توجه‌ به  پیشینه پژوهشی خود، ابراز کرد: تاکنون مقالات متعددی را به چاپ رسانده‌ام؛ اما برخلاف تصور چاپ مقاله و پذیرش آن در کشور خودمان بسیار دشوارتر از کشورهای دیگر است.

 

وی در ادامه افزود: انتظار می‌رود مسئولین افراد محقق را شناسایی کنند و بانک اطلاعات دقیقی از پژوهشگران تشکیل شود و بسیاری از پژوهشگران باید در کنار تقدیرها اقدامات  اجرایی مناسبی برای پژوهش‌های خود ببینند تا انگیزه ادامه کار برای آنها فراهم شود.

 

این مؤلف و پژوهشگر استان سمنان در این نشست با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: مشکلات کشور راه‌حل علمی دارد و این موضوع باید در باور مسئولان و دست‌اندرکاران نهادینه شود.

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه علی‌رغم توصیه‌های جدی رهبر انقلاب تاکنون آنطور که باید از ظرفیت دانشگاهیان و نخبگان برای رفع مشکلات و مسائل کشور استفاده نشده است، افزود: در راستای رفع مشکلات کشور افراد، لحظه‌ای، جریانی و منفعتی تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

مظهری تصریح کرد: ما در حوزه‌های مختلف متخصصان علمی داریم و شبکه‌های علمی ایجاد شده است، پس به دنبال یک روشنگری هستیم که به هدفی که مشخص شده است برسیم و مسائل کشور را به جامعه علمی عرضه کنیم.

 

وی با اشاره به ارائه راهکاری که رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کرده‌اند، افزود: جامعه نخبگان خود باید به این مسائل ورود پیدا کند، اصل کار این است که مجموعه‌های مختلفی که متولی کار هستند باید مسائل را حل کنند ما باید مسائل و وظایف خود را انجام دهیم و رسانه‌ها نیز باید پیگیری کنند، جامعه نخبگان نیز باید خود را آماده کنند.

 

بروکراسی اداری نخبگان را دلسرد می‌کند

حسین نوروزیان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: بنده مؤلف چندین کتاب هستم و هزینه‌های کتاب جهت انتشار بسیار گزاف است و به‌نوعی هیچ ارگانی از نویسنده حمایت نمی‌کند و شخص مؤلف باید در کنار کار علمی و تحقیقاتی دغدغه چاپ و مشکلات نشر را نیز بر دوش بکشد.

 

وی در ادامه در رابطه‌ با مشکلات مسیر کارهای پژوهشی به بروکراسی اداری اشاره کرد و توضیح داد: وقتی نخبه‌ای طرح و ایده‌ای دارد آن را برای اخذ مجوزهای لازم در ادارات و سازمان‌های مختلف آن‌قدر پاس می‌دهند که ممکن است اخذ مجوز چندین سال طول بکشد و یا مسئول مربوطه تغییر می‌کند و یا شرایط کشور دچار تغییر می‌شود و این موضوع نخبگان را دلسرد می‌کند.

 

نوروزیان در خاتمه بیان کرد: اکنون در کشورمان اقدامات و کارهایی به‌صورت جزیره‌ای انجام می‌شود؛ یعنی یک نهاد یا دانشگاه برای خودش تصمیم‌گیری می‌کند که چگونه از نخبگان حمایت کند و نهاد دیگر هم همین‌طور اما این‌ها با همدیگر هماهنگ و یکدست نمی‌شوند که حمایت‌ها را به‌صورت پیوسته انجام دهند؛ لذا باید وحدت میان نهادهای دولتی و ارگان‌ها و سازمان‌ها برای حمایت‌های مادی و معنوی از نخبگان ایجاد کرد. 

 

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از