حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
کارشناس و مشاور تحصیلی مطرح کرد:

بی‌انگیزگی دانش‌آموزان معضل گریبان‌گیر آموزش کشور

بی‌انگیزگی دانش‌آموزان معضل گریبان‌گیر آموزش کشور

کارشناس و مشاور تحصیلی معتقد است مسائلی از قبیل نبود شغل مناسب و معضلات اقتصادی سبب کاهش انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان شده است.

معصومه هروی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به کاهش انگیزه تحصیلی در میان دانش‌آموزان گفت: در بعضی مناطق کلاس‌های درس هر روز کم‌جمعیت‌تر شده و صندلی‌های بیش‌تری از حضور دانش‌آموزان خالی می‌شود.

کارشناس و مشاور تحصیلی در ادامه افزود: معضل ترک‌تحصیل از گذشته تا به امروز وجود داشته؛ اما نکته حائز اهمیت در این است که این مسئله در سال‌های گذشته بیش‌تر در حاشیه شهرها و روستاها مطرح بوده؛ اما امروز این معضل به مناطق شهری هم کشیده شده است.

وی عنوان کرد: علی‌رغم تذکرات معلمان دلسوز در مورد کاهش انگیزه و بازده تحصیلی دانش‌آموزان اما همچنان برخی مدیران با انکار این موضوع گزارش‌هایی از پوشش تحصیلی مناسب مناطق تحصیلی خود ارائه می‌دهند که جای بسی تأسف دارد.

هروی خاطرنشان کرد: پسران و دختران بسیاری با هزاران امید به حوزه دانشگاه وارد می‌شوند؛ اما برخی به‌خاطر هزینه‌های تحصیلی و یا رویارویی با مشکلات درس را رها کرده که این معضل سبب نگرانی نسبت به تحصیل نسل‌های آینده می‌شود.

هروی با بیان اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموزان هم قبل از اینکه پای‌شان به دانشگاه برسد، درس را رها می‌کنند، ابراز کرد: تعداد بسیاری از دانش‌آموزان پس از رسیدن به مقطع متوسطه دوره دوم درس را رها می‌کنند؛ زیرا وجود مشکلات اقتصادی و کمبود شغل برای فارغ‌التحصیلان آن‌ها را نسبت به ادامه تحصیل بی‌انگیزه کرده است.

وی با اشاره به اینکه معضل دیپلم ردی پس از سال‌ها همچنان در کشور به‌خصوص در میان دانش‌آموزان پسر به چشم می‌خورد، افزود: آن‌ها با این طرز فکر که با رها کردن درس و کار کردن می‌توانند موفقیت‌های بزرگی کسب کنند همچنان بلاتکلیف باقی‌مانده و اکنون نیز شغل چندان مناسبی ندارند.

هروی با اشاره به تأثیرات روانی ترک‌تحصیل توضیح داد: افرادی که از ادامه تحصیل سر باز می‌زنند اغلب دچار احساساتی سرشار از ابهام، نگرانی و بلاتکلیفی شده و احساس ارزشمندی و مطلوب‌اندیشی را در خود از دست می‌دهند، برخی دیگر از این افراد نیز دچار ناامنی‌های روانی و آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

وی اظهار کرد: نهاد‌های آموزشی می‌بایست از بی‌میلی تحصیلی جلوگیری کرده و این مسئله که مدرسه فقط سکوی پرتاب به دانشگاه و صرفاً جهت پیداکردن شغل است را از بین ببرند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از