حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/10 شمسی | 2024/04/29 میلادی
در سایه کمبود اعتبار؛

جاده سمنان - فیروزکوه همچنان قتلگاه است

جاده سمنان - فیروزکوه همچنان قتلگاه است

تکمیل ساخت جاده سمنان - فیروزکوه نیازمند 600 میلیارد تومان اعتبار است که به جهت عدم تامین آن ساخت این جاده پرتردد به کندی پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ جاده سمنان – فیروزکوه یکی از محورهای پرتردد مواصلاتی استان سمنان است که این استان را به شمال کشور متصل کرده و بر اساس آمارهای اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان سالانه بیش از 4 میلیون تردد از این جاده به ثبت رسیده است.

متأسفانه، این جاده بنا به تعبیر اهالی رسانه باتوجه‌به حوادث ناگوار و تلخی که در آن طی سالیان اخیر رخ‌داده به جاده مرگ معروف است و نقاط حادثه‌خیز بسیاری دارد که باتوجه‌به کمبود اعتبار هنوز اصلاح نشده است.

به‌طورکلی محور سمنان - فیروزکوه حدود 80 کیلومتر است که 38 کیلومتر متعلق به استان سمنان و مابقی متعلق به استان تهران است و این جاده کوتاه اما کوهستانی همچنان در حسرت تأمین اعتبار جان می‌ستاند.

البته ناگفته نماند این جاده در دورانی که تصدی وزارت راه و شهرسازی مربوط به مرحوم رستم قاسمی بوده حدود 11 کیلومتر از آن در محور گردنه بشم عملیات تعریض و دوبانده کردن آن اجرایی شده و در حال حاضر تنها 27 کیلومتر از این جاده باقی مانده است که عملیات اجرایی مربوط به ان با توجه به کمبود اعتبار به کندی پیش می رود. 

بنا به نظر کارشناسان ساخت هر کیلومتر جاده باتوجه‌به زیرسازی لازم نیاز به 20 میلیارد تومان اعتبار دارد و با توجه به مقدار باقیمانده از این جاده یعنی 27 کیلومتر نیاز به حدود 600 میلیارد تومان اعتبار است که تامین آن در انتظار سفر دور دوم هیئت دولت به استان سمنان است.

نیازمند تزریق اعتبار در سفر ریاست‌جمهوری هستیم

سید محمدحسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در خصوص اهمیت ساخت جاده سمنان - فیروزکوه گفت: باتوجه‌به حوادث متعددی که در این جاده رخ‌داده و همچنین به جهت آنکه کریدور پرتردد شمالی جنوبی محسوب شده ازاین‌ رو تکمیل آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان در ادامه افزود: طبق قرارداد با شرکت ملی ساختمان روند ساخت 27 کیلومتر باقیمانده در حال انجام است؛ اما به جهت آنکه وضعیت تخصیص اعتبار در کشور بر اساس شرایط عادی چندان مساعد نیست، به همین خاطر نیازمند تأمین اعتبار و مساعدت مالی طی سفر دور دوم هیئت دولت به استان سمنان هستیم.

بنا به گفته حسینی طباطبایی، برای تکمیل 10 کیلومتر دیگر از این جاده نیازمند 250 میلیارد تومان اعتبار هستیم که انتظار می رود طی سفر دور دوم هیئت دولت این اعتبار تزریق شود.

وی در نهایت ابراز کرد که باتوجه‌به توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن آن روند اجرای کار کند است و در حال حاضر زیرسازی در حال انجام است اما اگر اعتبار به موقع تزریق نشود، ارزش پول ملی کاهش یافته و با اعتبار مندنظر نمی توان عملیات اجرایی 10 کیلومتر دیگر را به سرانجام رساند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از