مرآت گزارش میدهد؛
جریان خاموشی که در پوشش دین میتازد
انجمن حجتیه جریانی است با ظاهری مذهبی اما رویکردی انفعالی و منزوی که در تقابل جدی با مبانی انقلاب اسلامی و اندیشه ولایتفقیه قرار دارد و به دلیل ماهیت پنهان و نفوذ نرم خود، تهدیدی برای انسجام فکری و دینی جامعه محسوب میشود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ انجمن حجتیه را میتوان یکی از پرابهامترین و در عین حال تأثیرگذارترین جریانهای مذهبینمای معاصر دانست؛ گروهی که از دل مبارزه با فرقه بهائیت سربرآورد، اما به مرور زمان مسیر خود را از حرکتهای انقلابی و اجتماعی جدا کرد و به تفسیری خاص از مهدویت و انتظار روی آورد.
در گفتمان فکری این انجمن، جامعه دینی باید در برابر تحولات سیاسی و اجتماعی منفعل باشد و انسان مؤمن مأمور به تکلیف فردی است نه نتیجه جمعی. چنین نگاهی در ظاهر دعوت به تقوا و پرهیز از دنیا دارد، اما در واقع به خاموشی وجدان جمعی و بیتفاوتی نسبت به سرنوشت امت اسلامی میانجامد.
حجتیه با تأکید بر جدایی دین از سیاست، مهدویت را به معنای «انتظار سکوت» و «تعطیلی مسئولیت اجتماعی» تفسیر میکند و از این رهگذر، تفکر دینیِ بیتحرک و بیمطالبهای را در میان نسلها ترویج میدهد.
کارشناسان دینی و امنیتی معتقدند که این جریان با استفاده از روشهای نرم، نفوذ خزنده در مراکز فرهنگی، آموزشی و حتی نهادهای مذهبی را در دستور کار قرار داده و با القای دینِ بیتعهد، به تدریج بنیانهای تفکر اجتماعی اسلام را تضعیف میکند.
امروزه، هرچند انجمن حجتیه بهصورت رسمی و علنی فعالیت ندارد، اما نشانههای فکری و گفتاری آن در برخی محافل سنتی و مذهبی دیده میشود و همین امر ضرورت هوشیاری و روشنگری را در عرصه فرهنگی بیش از پیش یادآور میسازد.
دینِ بیمسئولیت؛ میراث فکری حجتیه است
کارشناس ارشد دینپژوهی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به مبانی فکری انجمن حجتیه اظهار کرد: مشکل اصلی این جریان در آن است که دین را از صحنه اجتماع حذف کرده و مسئولیتپذیری را جای خود به انزوا میدهد.
رضا خادمی در ادامه گفت: اندیشهای که مردم را تنها به «تکلیف فردی» دعوت میکند اما از اصلاح جامعه سخنی نمیگوید، در واقع دین را به پوستهای شخصی و بیتعهد بدل میسازد و نتیجه چنین تفکری، جامعهای بیتحرک و بیتفاوت است که ظلم و فساد را امری طبیعی تلقی میکند.
وی افزود: در حالی که آموزههای علوی و سیره اهلبیت (ع) بر مسئولیت اجتماعی، عدالتخواهی و مبارزه با ناعدالتی تأکید دارند، حجتیه با تفسیرهای خاص خود از مفهوم «انتظار» به نوعی بیعملی مذهبی دامن میزند.
خادمی خاطرنشان کرد: امروزه آثار این تفکر در برخی محافل مذهبی، هیأتها و حتی فضاهای فرهنگی مشاهده میشود؛ جایی که شعارهای ظاهراً معنوی، در باطن جامعه را از تحول و اصلاح بازمیدارند.
وی تأکید کرد: بازسازی تفکر دینی بر اساس «فقه اجتماعی» و «دینِ مسئولانه» مهمترین راه مقابله با چنین گفتمانهای انفعالی است.
خادمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: جریان حجتیه از آنجایی که علناً وارد سیاست نمیشود کمتر زیر ذرهبین امنیتی قرار میگیرد اما از حیث فکری بسیار مخربتر است چراکه کارکردش بیسر و صداست و ذهنها را از درون تهی میکند و زمانی دینی تبلیغ میشود که انسان را از اعتراض، عدالتطلبی و اصلاح اجتماعی بازمیدارد خطر آن بسیار بیشتر از گروههای سیاسی آشکار است.
وی با اشاره به راهکار مقابله با گسترش این جریان گفت: باید با تربیت طلبهها و دانشجویان دینپژوه بر اساس فقه تمدنی و مسئولانه در مقابل گسترش فکری این جریان ایستاد و باید رسانههای دینی هوشمندانه به افشای زوایای پنهان و گفتمانهای انفعالی و التقاطی بپردازند.
انجمن حجتیه تجربهای تاریخی از انحراف در دینداری است
پژوهشگر تاریخ معاصر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ ضمن مرور پیشینه انجمن حجتیه گفت: انجمن حجتیه در سال ۱۳۳۸ با هدف مبارزه با فرقه بهائیت شکل گرفت اما به تدریج مسیر خود را تغییر داد و با رویکردی سیاسی و پرهیزکارانه به عرصه دین وارد شد.
حسین کاویانی افزود: باور اصلی حجتیه بر این مبنا بود که هرگونه اقدام برای تشکیل حکومت اسلامی، دخالت در مشیت الهی و مانعی برای ظهور حضرت مهدی (عج) است؛ باوری که در تضاد آشکار با اندیشه امام خمینی (ره) و بنیان فکری انقلاب اسلامی قرار داشت.
وی ادامه داد: امام خمینی (ره) بارها درباره خطر نفوذ فکری حجتیه هشدار داده و این جریان را دشمنی پنهانتر از ساواک توصیف کرده بودند؛ چرا که ساواک آشکارا میجنگید، اما حجتیه از درون به تضعیف روحیه انقلابی میپرداخت.
این پژوهشگر بیان کرد: پس از انقلاب، برخی از پیروان این انجمن با چهرههای جدید در ساختارهای فرهنگی و دولتی نفوذ کردند و تلاش داشتند با گفتمان به ظاهر دینی، اندیشه انزوا و انتظار منفعلانه را ترویج دهند.
کاویانی تأکید کرد: شناخت دقیق تاریخچه حجتیه برای جلوگیری از بازتولید فکری آن ضروری است؛ زیرا این جریان هنوز با چهرهای آرام و مذهبی، اما با باطن مخالف ولایتفقیه، در برخی حوزهها حضور دارد.
وی ابراز کرد: بدون درک درست و آگاهانه از تاریخچه این گروه نمیتوان با تهدیدات فکری و سیاسی آن مقابله کرد چراکه انجمن حجتیه علاوه بر این رویکرد فکری به شیوههای نفوذی و پنهان در نهادهای فرهنگی، آموزشی و حتی برخی ساختارهای حکومتی شناخته میشود.
کاویانی افزود: این نفوذ نرم باعث میشود که دیدگاههای خاص و انفعالی این گروه به تدریج در ذهن و باور نسلهای جدید نفوذ و ارزشهای مشارکت اجتماعی و دینی را تضعیف کند.
تهدید نرم و نفوذ خزنده حجتیه در ساختار فرهنگی خطرناک است
کارشناس امنیت فرهنگی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به ماهیت پنهان و پیچیده انجمن حجتیه اظهار کرد: انجمن حجتیه از خطرناکترین نمونههای تهدید نرم در ساختار فکری جامعه است؛ زیرا نه آشکارا فعالیت میکند و نه بهراحتی قابل شناسایی است.
حمید نصیری گفت: این جریان با بهرهگیری از شیوههای نرم و غیرمستقیم در نهادهای آموزشی، دانشگاهی، بازار و حتی دستگاههای فرهنگی نفوذ میکند تا از درون، باور به مشارکت اجتماعی و اعتماد به نظام اسلامی را تضعیف کند.
وی افزود: یکی از اهداف اصلی حجتیه، القای ناامیدی از اصلاح اجتماعی و ترویج اندیشهای است که مسئولیت دینی را تنها در عبادات فردی خلاصه میکند و این الگو به مرور روحیه انقلابی و حس عدالتخواهی را در نسل جوان از بین میبرد.
این کارشناس تأکید کرد: بررسیهای امنیتی نشان میدهد که ساختار مالی و ارتباطات این انجمن همچنان مبهم است و احتمال ارتباطهای پنهان خارجی را نمیتوان نادیده گرفت.
نصیری تصریح کرد: مقابله با چنین تهدیدی تنها با ابزار امنیتی ممکن نیست؛ باید در کنار رصد مداوم، آگاهیبخشی فرهنگی و آموزش تفکر انتقادی دینی نیز در دستور کار قرار گیرد تا جامعه در برابر نفوذ فکری مصون بماند.
وی بیان کرد: بخش مهمی از فعالیتهای آنها حول نفوذ در نهادهای آموزش عالی، حوزههای علمیه، بازار و حتی برخی بخشهای قضایی میچرخد و با این نفوذ آنها تلاش میکنند فرهنگ انفعال و بیاعتمادی به حکومت دینی را در نسلهای جدید نهادینه کنند.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!