حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان:

جهاد تبیین برگرفته از فرهنگ عاشورا است

جهاد تبیین برگرفته از فرهنگ عاشورا است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان با بیان اینکه واقعه عاشورا با تبیین حضرت زینب زنده نگه داشته شد، گفت: جهاد تبیین برگرفته از فرهنگ و نهضت عاشورا است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدعلی ملکیان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به واقعه کربلا گفت: وقایعی که در کربلا صورت گرفت صرفاً یک ستیز نظامی نبود بلکه یک رخداد فرهنگی، اجتماعی و ترویجی خاص بود و علت زنده بودن چنین رویدادی این است که عاشورا، هر روز و هر سال برای انسان پیام‌های تازه‌ای دارد. 

وی در ادامه افزود : امام حسین (ع) کاملاً آگاه بود که سرانجام خود و خانواده‌اش از حضور در واقعه کربلا، شهادت و تحمل سختی‌های فراوان و اسارت است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان تصریح کرد : همانگونه که پیامبر عظیم‌الشأن برای مباهله با مسیحیان نجران و برای اثبات حقانیت خود و اثبات حقانیت مکتب‌ِ خود، فرزندان‌ و خانواده را با خود به سفر بردند، امام حسین (ع) نیز با توجه به آگاهی از سرنوشت این سفر همراه با خانواده راهی شدند، زیرا این مسئله بیان‌گر آن است که همه بدانند برای تحقق آرمان‌های مقدس انسان باید از همه‌ دارایی خود بگذرد.

ملکیان خاطرنشان کرد: خانواده محوری یکی از ارکان قیام سیدالشهداء بود که ضمن اثبات حقانیت، خانواده حضرت رسالت ایشان را تکمیل کرده و تداوم بخشیدند، فلذا قسمتی از قیام اباعبدالله در کربلا تحقق یافت و قسمت دیگر آن در دوران اسارت منتهی به شام محقق شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: اگر اهل بیت امام حسین  بعد از واقعه عاشورا و در دوران اسارت جهاد تبیین را انجام نمی‌دادند، اسلام هم همراه شهدای کربلا، در کربلا دفن می‌شد و این حادثه‌ عظیم به فراموشی سپرده‌ می‌شد.

ملکیان با اشاره به اینکه در دهه اول ماه محرم هر روز به نام یکی از شهدای شاخص و تأثیرگذار کربلا نام‌گذاری شده گفت: روز سوم ماه محرم به نام دختر سه ساله امام حسین (ع) نام‌گذاری شده است.

وی در نهایت ابراز کرد: حضرت رقیه «س» در روز پنجم صفر سال ۶۱ هجری قمری در مسیر سفر اهل بیت به شهر شام وفات کردند با این حال روز سوم ماه محرم به نام ایشان نام‌گذاری شده است، زیرا در عزاداری‌های محرم مظلومیت طفل سه ساله امام حسین  که در اسارت و مصائب با دیدن سر مبارک پدرشان به وفات رسیدند، فراموش نشود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از