حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/04/14 شمسی | 2024/07/04 میلادی
یادداشت/

دفعه قبل که رأی دادم چه شد؟

دفعه قبل که رأی دادم چه شد؟

این روزها کمابیش خواسته یا ناخواسته از مردم کوچه و بازار گرفته تا شبکه‌های رادیو و تلویزیونی که عنادشان با جمهوری اسلامی کاملاً ملموس و مشخص است، کلماتی به گوش می‌رسد مبنی براینکه دفعه قبل که رأی دادم چه شد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ جمله‌ای که این روزها کمابیش خواسته یا ناخواسته از مردم کوچه و بازار گرفته تا شبکه‌های رادیو و تلویزیونی که عنادشان با جمهوری اسلامی کاملاً ملموس و مشخص است، کلماتی به گوش می‌رسد مبنی براینکه دفعه قبل که رأی دادم چه شد؟ 

آیا شما فکر می‌کنید ایرانی‌ها مردمی هستند که فقط با شنیدن چند جمله کلیشه‌ای و تکراری از تصمیم‌های بزرگ جا بمانند؟ 

در اینکه دشمن در تبلیغات سو خود قصد کاهش مشارکت را دارد شکی نیست، اما وقتی می‌بینیم برخی از هم‌وطنان هم با دشمن همسو شده کلمات دشمن را تکرار می‌کنند، مشکوک می‌شویم! 

مشکوک به این که مگر تو فرزند این آب‌وخاک نیستی؟ چگونه می‌توانی بی‌تفاوت باشی در این که چه کسی برایت تصمیم بگیرد؟ چگونه خود را از کمترین چیزی که حق شهروندی تو را یادآور می‌شود، خود را محروم می‌کنی؟ حقی که از دیرباز غیور مردانی با پادشاهان و ظالمان جنگیده‌اند تا قانون در این سرزمین حرف اول را بزند، تا قانون حامی حقوق مظلومان باشد، تا هیچ سردمداری نتواند به مردم این خاک زور بگوید.

در کشور ما به پشتوانه اسلام دموکراسی برقرار شده است، اسلامی که در صدها قرن قبل پیامبر آن برای بیعت گرفتن از زنان تشت آبی را آورد درحالی‌که تا همین ۱۰۰ سال پیش زنان آمریکا حق رأی نداشتند... 

در ایران و اسلام، دموکراسی و احترام به نظر فرد نمونه بی‌نظیری است که حتی در کشورهای غربی هزاران سال پیش چنین نمونه‌ای را نداشتیم. ریشه‌یابی که کنیم متوجه می‌شویم مردم ازته‌دل خواهان اجرای قانون و حمایت از مظلوم و پیشرفت این سرزمین هستند حالا اینکه گاهی این ذوق در آنها کم شده است بی‌شک به رفتار مسئولان برمی‌گردد. 

مسئولانی که در ابتدا با وعده‌ووعید و با حمایت مردم خودشان را از این نردبان بالا کشیده‌اند و در نهایت مردم را فراموش کرده‌اند. مردمی که با چشم‌انداز حل مشکلاتشان قدم برداشتند و توقع داشتند مسئولان هم گوشه چشمی به آنها داشته‌اند. البته نمی‌توان این کم‌کاری و بی‌اعتنایی را به همه مسئولان بسط داد؛ اما حتی اگر تعداد انگشت‌شماری هم جزء این مسئولان قرار بگیرند، باز هم نیاز به تلنگری هست تا برای همه بزرگواران سنگ محکی باشد تا بدانند چرا و به چه منظوری در این جایگاه حضور یافته‌اند.

ناگفته نماند مردمان ما چه آنانی که درگذشته مانده‌اند و مدام ضعف‌ها و مشکلات را بازگو می‌کنند و حرف از تحریم انتخابات می‌زنند و چه آنانی که نگاهشان به آینده است و از تلاش برای تحول خسته و ناامید نشدند، هم در انتخابات شرکت می‌کنند و هم در انتخاب درست و اصلح می‌کوشند

رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های خود بر اهمیت انتخابات، چه مجلس شورای اسلامی، چه شوراها، چه خبرگان، چه ریاست‌جمهوری تأکید کرده‌اند به این که خواهان برگزاری انتخاباتی پرشور و آگاهانه هستندو تکرار این موضوع نشان از مهم بودن مردم در هر جایگاهی دارد، مردمی که همیشه برای تفکر و اندیشه‌شان در دنیا محترم شمرده می‌شوند.

رأی‌دادن را از هر منظر که نگاه کنیم هدفش ارزش‌گذاری انسان است؛ از نظر شرعی رأی‌دادن عبادت است و از نظر حقوقی حق شهروندی است! زن و مرد ایرانی شایسته حضور قوی و انتخاب درست و به حق هستند و این امر جز با انتخاباتی سالم و پرشور و با حضور حداکثری مردم محقق نخواهد شد.

یادداشت: هیه بشارت

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از