حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
استاد الهیات دانشگاه سمنان:

رأفت امام رضا (ع) زبانزد جهانیان است

رأفت امام رضا (ع) زبانزد جهانیان است

استاد الهیات دانشگاه سمنان رأفت و مهربانی امام رضا (ع) را زبانزد خاص و عام عنوان کرد و گفت: همه ائمه رئوف هستند اما رأفت امام رضا (ع) مثال‌زدنی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین انواری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت رضا (ع) گفت: علم، تقوا، خداترسی، سخاوت، صبر، اخلاق حسنه و... از ویژگی‌هایی است که بین تمام ائمه و حجت خدا بر روی زمین مشترک است.

استاد الهیات دانشگاه سمنان با اشاره به خصیصه رحمت و مهربانی امام رضا (ع) افزود: علی بن موسی‌ الرضا (ع) به رئوف بودن معروف است که به تعبیر علامه طباطبایی همه امامان رئوف‌اند ولی رأفت امام رضا (ع) محسوس است.

وی همچنین تصریح کرد: هرکس به زیارت امام رضا (ع) می‌رود رأفت و مهربانی را حس می‌کند طوری که انگار خانه پدری مهربان است که به آن‌ها امنیت و آرامش می‌دهد.

انواری با اشاره به ویژگی علمی امام رضا (ع)، اظهار کرد: مأمون جلسات علمی را ترتیب می‌داد و کسانی را دعوت می‌کرد که استاد فن بیان باشند تا امام رضا (ع) مغلوب شود که آن امام رئوف در تمام جلسات شرکت کرده و در رشته‌های مختلف با دانشمندان به گفتگو می‌پرداخت و تمام سؤالات را پاسخ می‌داد که حضار از مهارت علمی امام تعجب کردند و به خضوع آمدند.

این استاد دانشگاه در خصوص ابعاد سیاسی شخصیت حضرت رضا (ع) گفت: در آن زمان مقر حکومتی مأمون در خراسان بود و این خلیفه که از نفوذ آن حضرت بین مردم خبر داشت به بهانه ولایتعهدی امام را به طوس آورد تا ایشان را کنترل کند.

 وی با بیان اینکه امام رضا (ع) این تهدید را تبدیل به فرصت کرد، اظهار کرد: چند ماه طول کشید تا حضرت را به طوس بیاورند که در مسیر اخلاق و ویژگی‌های امام بر مأموران تأثیر گذاشت و باعث تغییر در نگاهشان شد.

انواری با اشاره به اینکه حضور امام رضا (ع) در ایران برکات فراوانی داشت، بیان کرد: شیعیان و محبان اهل بیت (ع) در اقلیت و مخفی بودند و ارتباطاتشان بسته بود که وقتی حضرت به ایران آمد، آن‌ها هم حرکت خود را علنی کرده که باعث پراکنده شدن هسته‌های شیعی در نقاط مختلف ایران شد.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: این حرکت باعث شد تا شیعیان همدیگر را پیدا کرده و شبکه‌ای مستحکم از شیعیان در سراسر عالم ایجاد شود.

 وی با اشاره به اینکه مأمون به حضرت اصرار داشت که پس از کناره‌گیری، حکومت را اداره کند، گفت: بعد از اصرارهای مکرر، حضرت استدلال آورد که مأمون این خلافت اگر حق توست و خدا این حق را برایت قرار داده اجازه ندارید این حق را به کسی واگذار کنید اگر هم حق نیست پس غاصب هستید و نباید در مسند خلافت باشید.

 انواری در مقایسه ابعاد سیاسی ولایت امام رضا (ع) با شرایط کنونی جامعه گفت: هر رئیس‌جمهور با هر گرایشی روی کار آمد حکم تنفیذش با ولی‌فقیه بوده و حکومتش مشروع و قانونی‌ است.

وی در ادامه افزود: هر چه مسئولیت بالاتر باشد وظیفه هم سنگین‌تر است و همه نسبت به شغل و جایگاهی که دارند مسئول هستند اگر کسی در آن مسئولیت نمی‌تواند خدمت کند ماندن در آن جایگاه خیانت محسوب شده و مورد رضایت خدا هم نیست.

انواری با اشاره به فضیلت ثواب زیارت امام رضا (ع) بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین فضیلت‌ها در زیارت ائمه خصوصاً زیارت امام رضا (ع) آمرزش گناهان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به روایتی از حضرت رسول (ص) در خصوص اهمیت زیارت امام رضا (ع) گفت: به‌زودی پاره تن من در خراسان دفن می‌شود که هر گناهکاری او را زیارت کند گناهانش آمرزیده می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: کسی بخشیده می‌شود که گناهانش آمرزیده شده است به شرطی که زیارتش، زیارت عارفانه باشد.

انواری در ادامه افزود: کسی که به زیارت آن حضرت می‌رود باید اعتقاد قلبی داشته باشد که امر امام مطاع و اطاعت از فرامین آن حضرت واجب است.

وی با بیان اینکه حضرت رضا (ع) باب ورود به درگاه توحید الهی است، گفت: در زیارت جامعه آمده است این افراد کسانی هستند که ما از باب آن‌ها باید وارد وادی توحید شده و موحد واقعی شویم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از