حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
سرپرست دفتر امنیتی و انتظامی استانداری سمنان:

ساماندهی اتباع نیاز به همراهی جامعه دارد

ساماندهی اتباع نیاز به همراهی جامعه دارد

سرپرست دفتر امنیتی و انتظامی استانداری سمنان گفت: وزارت کشور به جد پیگیر موضوع ساماندهی اتباع است و در مجلس نیز قوانینی در حال تصویب است، اما اجرای این مهم نیازمند همراهی آحاد جامعه است.

محمود قدرتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته جهت ساماندهی اتباع غیرمجاز در کشور گفت: امنیت مردم در حوزه اجتماعی و روانی برای نظام‌های سیاسی یک خط‌ قرمز به شمار می‌رود؛ زیرا برقراری امنیت یکی از وظایف خاص حاکمیت است. 

سرپرست دفتر امنیتی و انتظامی استانداری سمنان عنوان کرد: در حال حاضر موضوع ورود و اقامت غیرمجاز اتباع خارجی در کشور به جد در فضای رسانه و افکار عمومی در حال بررسی بوده و حاکمیت هم به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته و با برخی ساز و کارها و اجرای برنامه‌ها‌ی لازم سعی در حفظ امنیت و آرامش روانی جامعه دارد. 

قدرتی با بیان برنامه‌های مدنظر در خصوص ساماندهی اتباع غیرمجاز توضیح داد: در حال حاضر دو برنامه برای ساماندهی اتباع غیرمجاز در دستور کار قرار دارد، نخستین برنامه برخورد با ورود و اقامت غیرمجاز اتباع است که در گذشته هم وجود داشته؛ اما اکنون تشدید شده و اقداماتی مانند تقویت تجهیزات، امکانات، کنترل و نظارت معبرها و گذرگاه‌های مرزی و انسداد مرز‌ها صورت گرفته است. 

وی در ادامه تصریح کرد: دومین اقدام، استفاده از سامانه‌ها و فناوری‌ها برای ثبت ورود و خروج اتباع است؛ زیرا پیش‌تر سامانه‌ای قدرتمند برای ثبت و ضبط این موارد وجود نداشت؛ اما در حال حاضر تمام اطلاعات اتباع غیرمجاز هنگام دستگیری به طور بیومتریک ثبت شده و سوابق ورود و خروج غیرمجاز آن‌ها بررسی می‌شود. 

سرپرست دفتر امنیتی و انتظامی استانداری سمنان با بیان فواید ثبت بیومتریک اتباع غیرمجاز افزود: ثبت بیومتریک کمک می‌کند تا به‌وسیله اثر انگشت، مختصات عنبیه چشم و چهره مشخص شود که یک نفر چندبار به کشور ورود و خروج غیرقانونی داشته است. 

وی از تعیین مجازات برای ورود و خروج اتباع غیرمجاز به کشور خبر داد و گفت: تشدید مجازات برای هربار ورود و خروج غیرقانونی به کشور تعیین شده و در حال طی مراحل  قانونی است البته این مجازات فقط مختص به ایران نبوده و در همه کشورها مجازاتی برای ورود و خروج غیرقانونی اتباع در نظر گرفته شده است. 

این مقام مسئول در خصوص ساماندهی اتباع مجاز نیز توضیح داد: اقداماتی در این خصوص نیز صورت گرفته است؛ زیرا تراکم جمعیتی اتباع در شهر‌ها حائز اهمیت بوده و حضور اتباع در مناطق مختلف می‌بایست نیازسنجی شده و با توجه‌ به نتیجه، حضورشان در مناطق مختلف برنامه‌ریزی‌شده و یا تحویل کشور متبوع شوند. 

وی با بیان اینکه حل مسئله اتباع غیرمجاز نیازمند همکاری‌ همه آحاد جامعه است، ابراز کرد: برای حل مسئله اتباع غیرمجاز در کشور نیازمند یک همکاری فی ‌ما بین دولت، کارفرمایان و مردم هستیم؛ زیرا حاکمیت برای ساماندهی اتباع غیرمجاز، مصمم است و مردم و کارفرمایان نیز نباید به اتباع غیرمجاز شغل، سیم‌کارت، کارت عابربانک و یا خانه استیجاری ارائه دهند. 

قدرتی ابراز کرد: وظیفه رسانه‌ها عدم تشویش اذهان عمومی است، رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف درباره وضعیت اتباع غیرمجاز و پوشش اخبار مثبت از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده برای ساماندهی اتباع غیرمجاز نقش مؤثری در کاهش تنش‌ها و ارتقای آرامش روانی جامعه ایفا کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از