حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/07/25 شمسی | 2024/10/16 میلادی
رژیم غذایی متعادل تنوع دارد
کارشناس تغذیه:

رژیم غذایی متعادل تنوع دارد

کارشناس تغذیه گفت: رژیم غذایی سالم به معنای مصرف متنوعی از مواد غذایی است که به تأمین نیازهای بدن کمک می‌کند.

  صنم احمدی‌فر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به روز جهانی غذا و اهمیت رژیم غذایی گفت: روز جهانی غذا هر ساله در ۱۶ اکتبر برگزار می‌شود و فرصتی برای افزایش آگاهی درباره مشکلات ناشی از گرسنگی، سوءتغذیه و اهمیت تغذیه سالم در زندگی روزمره است.

 کارشناس تغذیه در ادامه افزود: این روز به‌منظور یادآوری تلاش‌های جهانی برای پایان‌دادن به گرسنگی و ترویج امنیت غذایی در سراسر جهان ایجاد شده و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) این روز را به‌عنوان یک سکو برای بحث و تبادل نظر درباره چالش‌های مربوط به غذا و تغذیه معرفی کرده است.

 وی با بیان اهمیت رژیم غذایی سالم عنوان کرد: رژیم غذایی سالم به معنای مصرف متنوعی از مواد غذایی است که به تأمین نیازهای بدن کمک می‌کند و این رژیم شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های کم‌چرب و چربی‌های سالم است.

 احمدی‌فر بیان کرد: در رژیم غذایی سالم باید تنوع وجود داشته باشد زیرا مصرف انواع مختلف غذاها به بدن کمک می‌کند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.

 وی ادامه داد: نسبت مناسب مواد غذایی مختلف باید رعایت شود تا از کمبود یا اضافه‌وزن جلوگیری شود و انتخاب غذاها باید با توجه به نیازهای فردی، سن، جنسیت و سطح فعالیت بدنی باشد.

 احمدی‌فر با بیان ویژگی‌های رژیم غذایی ناسالم افزود: رژیم غذایی ناسالم شامل مصرف زیاد قند، چربی‌های اشباع‌شده، نمک و غذاهای فرآوری‌شده است.

 وی به عوارض ناشی از رژیم غذایی ناسالم اشاره کرد و گفت: رژیم غذایی ناسالم عوارضی مانند چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو را به‌دنبال خواهد داشت.

 کارشناس تغذیه رژیم غذایی در دوران کودکی را حائز اهمیت دانست و افزود: رشد جسمی و ذهنی کودکان به‌شدت تحت‌تأثیر تغذیه‌ای که دریافت می‌کنند، قرار دارد و رژیم غذایی مطلوب در کودکان سبب رشد و تقویت سیستم ایمنی و سلامت روان شده و می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی آن‌ها داشته باشد.

 احمدی‌فر اظهار کرد: با توجه به چالش‌هایی که در زمینه سوءتغذیه وجود دارد، لازم است که همگان به ترویج رژیم‌های غذایی سالم بپردازند؛ زیرا ایجاد آگاهی درباره انتخاب‌های غذایی مناسب نه‌تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز ضروری بوده و والدین باید با ارائه الگوهای غذایی سالم، فرزندان خود را تشویق کنند تا عادات غذایی صحیح را از سنین پایین یاد بگیرند.

 وی ابراز کرد: روز جهانی غذا یادآور این نکته است که تغذیه سالم هم بر سلامت جسمانی تأثیرگذار است و هم بر روی سلامت روانی مؤثر است و با ترویج فرهنگ تغذیه سالم، می‌توانیم جامعه‌ای سالم‌تر و شاداب‌تر بسازیم.

 انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از