حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان مطرح کرد:

سمنان، استان سبز در آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان

سمنان، استان سبز در آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: از سال ۱۴۰۱ تا به امروز هیچ کانون بیماری آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

حمیدرضا حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، با اشاره به برگزاری ۱۹ جلسه ستاد اجرایی بررسی وضعیت بیماری آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان و انجام اقدامات پیشگیرانه در استان سمنان، اظهار داشت: به‌منظور آمادگی هرچه بیشتر در زمینه مقابله با شیوع احتمالی آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان تاکنون چهار مانور مشترک با هماهنگی پدافند غیرعامل در استان برگزار شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به پیگیری گزارش‌های مردمی از سوی اداره کل دامپزشکی استان، تصریح کرد: تاکنون ۱۲ مورد گزارش مردمی با موضوع تلفات از طریق سامانه ۱۵۱۲ دریافت شده و نتایج آزمایش‌های حاصله حاکی از عدم وجود ویروس آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان در لاشه این تلفات بوده است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۱۷ مورد بازدید با مشارکت اداره کل محیط‌زیست استان از آبگیرها و آب‌بندها صورت‌گرفته است، گفت: این بازدیدها به‌صورت مستمر انجام خواهد شد تا در صورت وجود موارد مشکوک ابتلای پرندگان به آنفولانزای فوق‌حاد، اقدامات لازم دراسرع‌وقت انجام گیرد.

 

حسینی با تأکید بر اهمیت سرعت عمل در انجام اقدامات عملیاتی در صورت بروز آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان، اذعان داشت: باتوجه‌به مسری بودن و سرعت شیوع این ویروس، ضروری است عموم مردم استان به‌خصوص بهره‌برداران روستایی، ضمن رعایت موارد بهداشتی و انجام واکسیناسیون در زمان مقرر، در صورت مشاهده موارد مشکوک، مورد را سریعاً با سامانه ۱۵۱۲ در میان بگذارند.

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به ارائه خدمات تشخیصی و ویزیت به‌صورت کشیک، عنوان کرد: بازدید و مراقبت فعال و غیرفعال از واحدهای صنعتی تولیدی طیور و هشت مورد بازدید روستایی به‌منظور انجام اقدامات پیشگیرانه صورت‌گرفته است.

 

وی افزود: در راستای بازرسی و پایش‌های صورت‌گرفته، ۹ مورد خودروی فاقد مجوزهای قانونی لازم حامل طیور و یا فرآورده‌های مربوط به آن توقیف و پرونده تحویل مقام قضایی شده است.

 

حسینی در ادامه بیان کرد: تاکنون ۹ هزار و ۸۴۹ مورد نمونه‌برداری از واحدهای صنعتی صورت‌گرفته که قریب به ۲۲ هزار و ۴۰۰ آزمایش بر روی این نمونه‌ها انجام شده و نتایج حاصله نشان‌دهنده عدم وجود ویروس آنفولانزا فوق‌حاد پرندگان در نمونه‌های مذکور بوده است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه ۴۲ مرکز پرورش مرغ تخم‌گذار با ظرفیت تولید ۷۰۰ هزار قطعه در استان وجود دارد؛ ابراز داشت: در تمامی مراکز مذکور دو نوبت واکسیناسیون آنفولانزا انجام شده و این مراکز مورد بازدیدهای میدان مکرر قرار گرفته است.

 

وی افزود: در ایام پایانی تابستان ۱۹۹ هزار قطعه طیور روستایی به‌صورت رایگان واکسن نیوکاسل را دریافت کردند که این واکسیناسیون مجدداً در سه ماه آینده تکرار خواهد شد.

 

حسینی با بیان اینکه استان سمنان در زمینه آنفولانزای فقه حاد پرندگان جزو استان‌های سبز کشور محسوب می‌شود؛ گفت: از سال ۱۴۰۱ تا به امروز هیچ کانون بیماری آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان در استان مشاهده نشده و صرفاً در سال ۱۴۰۰ یک کانون بیماری در استان مشاهده شد که ظرف ۴۸ ساعت اقدامات لازم به‌منظور کنترل بیماری صورت پذیرفت.

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از وجود ۵۰۱ واحد پرورش طیور صنعتی در استان خبر داد و عنوان کرد: ظرفیت اسمی تولید این واحدهای صنعتی ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه است که فعالیت این واحدها ظرفیت اشتغال قابل‌توجهی را برای استان سمنان ایجاد کرده است.

 

وی افزود: در ۶ماهه نخست سال جاری ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی صورت‌گرفته که این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۱۳ درصدی داشته است.

 

حسینی با اشاره به رویکرد آموزش‌محور اداره کل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: به‌منظور آموزش، ترویج، افزایش بهره‌وری و سلامت طیور پرورش‌یافته در واحدهای صنعتی و روستایی، چهارهزار و ۱۴۲ بروشور منتشر و ۱۹ هزار نفرساعت روز، آموزش در قالب ۱۲ دوره در ۶ماهه نخست سال جاری برگزار شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به میزان چشمگیر محصولات دامی و طیور در ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۲، عنوان کرد: در مجموع ۱۰۱ مجوز برای صادرات هفت نوع محموله‌ اعم از تخم‌مرغ خوراکی، آلایش غیرخوراکی دام، محصولات لبنی و... صادر شده که درآمد مکتسبه ارزی این محموله‌ها تاکنون چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به میلیون دلار برسد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از