حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/04/14 شمسی | 2024/07/04 میلادی
یادداشت/

شاخصه‌های مکتب حاج‌قاسم

شاخصه‌های مکتب حاج‌قاسم

مکتب حاج‌قاسم سلیمانی یک مکتب عملی و عمیق است که در آن انسان‌سازی و جهان‌سازی با هم تلفیق شده‌اند و این مکتب سه شاخص اصلی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ مکتب حاج‌قاسم سلیمانی یک مکتب عملی و عمیق است که در آن انسان‌سازی و جهان‌سازی با هم تلفیق شده‌اند و این مکتب سه شاخص اصلی ارتباط باخدا، ارتباط با ولی و ارتباط با مرد را دارد.

ارتباط باخدا در مکتب حاج‌قاسم سلیمانی بر مبنای توحید و اعتماد به نصرت الهی است، وی معتقد بود که خداوند متعال این عالم را مدیریت می‌کند و اگر ما برای‌خدا کار کنیم، خداوند ما را یاری می‌کند، این باور باعث شد که حاج‌قاسم در عین ناامیدی که بسیاری از افراد درگیر آن بودند، با داعش مبارزه کند و بتواند بخش اعظمی از خاک عراق و سوریه را از چنگال آن‌ها آزاد کند.

سردار سلیمانی همچنین در بعد فردی، نمازهای شب، توجه به امام حسین علیه‌السلام در زیارت عاشورا و دعای ندبه، محبت به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و دیگر ائمه معصومین علیهم‌السلام را جزء اصلی عبادات خود قرار داده بود، این‌ها نشان‌دهنده عیار معنویت بالای حاج‌قاسم است که قرآن می‌فرماید: وَ اذْکُرْ عِبادَنا إِبْراهِیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ أُولِی الْأَیْدِی وَ الْأَبْصارِ إِنّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَة ذِکْرَى الدّارِ، پس ارتباط باخدا در مکتب حاج‌قاسم سلیمانی یک ارتباط عاشقانه و عارفانه است.

از سوی دیگر این ارتباط عاشقانه و عارفانه باخدا، او را به ارتباط عاشقانه و عارفانه با ولی هم رهنمون کرد، ارتباط با ولی یعنی ارتباط با ولایت‌فقیه که نماد امامت و ولایت در عصر غیبت است، و حاج‌قاسم سلیمانی از روی تعهد خاص و عشق واقعی به مقام معظم رهبری از ایشان تبعیت می‌کرد و هر جا که  فرمان می‌دادند، حاج‌قاسم حاضر می‌شد.

ارادت حاج‌قاسم به مقام معظم رهبری در حدی بود که بارها بیان کرده بود که اگر تمام علما در یک طرف باشند و مقام معظم رهبری در طرف دیگر، من سمت مقام معظم رهبری خواهم رفت و این وفاداری و اطاعت، او را به یک سرباز فداکار و مؤثر در همه عرصه‌ها تبدیل کرد.

ارتباط با مردم در مکتب حاج‌قاسم سلیمانی یک ارتباط خالصانه و خدمتگزارانه بود، این شهید گران‌قدر هر جا که نیازی به خدمت به مردم بود، حاضر بود، اگر سیل بود، حاج‌قاسم می‌رفت، اگر مشکلاتی مردم داشتند، حاج‌قاسم مشکلاتشان را برطرف می‌کرد، وی با مردم با زبان قلب صحبت می‌کردند و مردم هم این عشق دوطرفه را نشان دادند. بیست میلیون نفر در تشییع پیکر این شهید گرانقد شرکت کردند و این یک رکورد تاریخی بود.

 قرآن می‌فرماید: "ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا" اگر کسی ایمان و عمل صالح داشته باشد ما محبتش رو در قلوب دیگران قرار می‌دهیم و حاج‌قاسم در تمام ابعاد بندگی کرد و درنهایت بین قلوب مؤمنین چنان جای گرفت که سردار دل‌ها شد.

یادداشت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد بارانی

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از