حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1404/03/14 شمسی | 2025/06/04 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن مرآت نیوز | meraatnews.com هستید؟
احیای کرامت ملی با رهبری امام خمینی (ره)
مرآت گزارش می‌دهد؛

احیای کرامت ملی با رهبری امام خمینی (ره)

حضرت امام خمینی (ره) با بصیرت و نگاه آرمانی خویش توانست تحولی عظیم در ساختار سیاسی کشور ایجاد کند که نظیر آن در هیچ انقلابی وجود نداشت و سبب احیای کرامت ملی در کشور شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی  پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در مقطعی از تاریخ ملت ایران با وضعیت نگران‌کننده‌ای تحت سلطه خارجی، تحقیر ملی و بی‌اعتمادی به توانمندی‌های داخلی قرار داشت و در چنین شرایطی امام خمینی (ره) با نگاهی فراتر از معادلات سیاسی مرسوم انقلابی را پایه‌گذاری کرد که هدف اصلی آن احیای کرامت انسانی و پایان دادن به سلطه قدرت‌های خارجی بر ملت ایران بود.

امام با تأکید بر شأن و هویت ملی جامعه را متوجه این حقیقت ساختند که پذیرش سلطه نتیجه غفلت از عزت و استقلال است.

از ارتش گرفته تا نظام بهداشت و آموزش کشور در بند وابستگی‌های تحقیرآمیز قرار داشت و حتی تصمیم‌گیری‌های اساسی امور دفاعی، اقتصادی و علمی به دست بیگانگان انجام می‌گرفت و متخصصان داخلی از ابتدایی‌ترین حقوق فنی و مدیریتی محروم بودند.

در چنین فضایی امام خمینی (ره) با شجاعت مردم را به شناخت جایگاه خود و مقابله با تحقیر نظام‌مند فراخواند و با رهبری امام نهضتی شکل گرفت که در عین صلابت بر پایه منطق و آگاهی بنا شد.

ملت ایران با اتکا به رهنمودهای امام (ره) در مسیر استقلال‌طلبی گام نهاد و توانست نظامی بر پایه مردم‌سالاری دینی بنا کند که از سلطه‌پذیری عبور کرده و این حرکت بزرگ نه تنها سیاسی، بلکه فرهنگی و تمدنی بود و این مسیری برای بازسازی اعتماد به نفس ملی، بازیابی شأن ملت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی در عرصه‌های گوناگون شد.

سیاست عزت‌طلبانه امام خمینی(ره) نقطه پایان تحقیر ملت ایران بود

استاد دانشگاه دامغان در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به ابعاد گسترده اندیشه‌های امام خمینی (ره) عامل اصلی نفوذ و محبوبیت بی‌بدیل ایشان در میان اقشار مختلف ملت ایران را سیاست عزتمندانه در جهت پایان دادن به تحقیر ملی و ارتقای کرامت انسانی دانست و اظهار کرد: در دوران سلطه بیگانه ملت ایران در همه سطوح از نخبگان تا توده‌های مردم با تحقیر سیستماتیک و سازمان‌یافته مواجه بودند و اساس این سلطه بر نفی هویت ملی استوار بود؛ هویتی که اگر مجال بروز می‌یافت هرگز پذیرای استیلای بیگانه نمی‌شد.

سید مصطفی میرعلی‌اکبری تصریح کرد: در دوران پهلوی تحقیر و بی‌اعتنایی نسبت به ظرفیت‌های بومی حتی در سطوح نظامی، علمی و فرهنگی امری عادی تلقی می‌شد، به‌عنوان نمونه؛ ارتش ایران نه تنها در انتخاب تجهیزات نظامی نقشی نداشت بلکه از تعمیر و نگهداری ساده‌ترین وسایل نیز محروم شده بود و آمریکایی‌ها به‌طور کامل این فرآیند را در اختیار داشتند.

وی با اشاره به روایتی تاریخی عنوان کرد: در پروژه احداث سد کرج حتی اجازه حضور کارشناسان ایرانی برای نظارت بر پیشرفت پروژه داده نمی‌شد و آقای ابوالحسن ابتهاج رئیس وقت سازمان برنامه بارها خواستار مشارکت فنی مهندسان ایرانی برای نظارت بر هزینه‌ها و روند ساخت شد اما آمریکایی‌ها از هرگونه انتقال فناوری به ایران جلوگیری می‌کردند.

کارشناس‌ارشد تاریخ ایران تأکید کرد: سلطه‌گران به خوبی می‌دانستند که رشد علمی ایران مقدمه‌ای بر فروپاشی سلطه آن‌هاست و از همین رو در حوزه‌هایی نظیر نفت، پزشکی و صنعت هیچ‌گونه اجازه‌ای برای بروز توانمندی‌های ایرانیان صادر نمی‌شد؛ تا جایی که حتی شاه برای امور پیش‌پا افتاده پزشکی به پزشکان فرانسوی مراجعه می‌کرد و پرستاران و پزشکان ایرانی در ساختار رسمی قدرت جایگاهی نداشتند.

وی افزود: در مقابل امام خمینی(ره) با اعتماد به توان داخلی به‌ویژه در دوران بیماری خود پیام روشنی به ملت ایران و نخبگان کشور داد و اثبات کرد که می‌توان به دانش و مهارت ایرانی تکیه کرد و همین اعتماد زمینه‌ساز رشد سریع پزشکی و سایر حوزه‌ها پس از انقلاب شد.

میرعلی‌اکبری در ادامه با انتقاد از جشن‌های ۲۵۰۰ ساله پهلوی به عنوان نمونه‌ای آشکار از تجمل‌گرایی وارداتی و تحقیر ظرفیت‌های داخلی گفت: در این مراسم پرهزینه حتی برای خدمات ساده‌ای چون آشپزی، خیاطی و پذیرایی از نیروهای خارجی استفاده شد و این اقدام عدم باور به توانمندی ایرانی را در عالی‌ترین سطوح حکومت وقت نشان داد.

وی با اشاره به تحولات پس از انقلاب اسلامی عنوان کرد: امام خمینی(ره) در مسیر بازگرداندن عزت و اعتمادبه‌نفس به ملت ایران، نقشی محوری ایفا کرد و با هدایت ملت، سلطه استعماری، فرهنگی و اقتصادی را به چالش کشید و توانست الگویی تازه برای استقلال‌طلبی ملت‌ها ارائه کند.

میرعلی‌اکبری تاکید کرد: قراردادهای ناعادلانه نفتی و غارت منابع کشور تنها بخشی از نمادهای تحقیر ملت ایران در پیش از انقلاب بود و امام با درایت این زنجیره تحقیر را گسست و زمینه‌ساز استقرار نظامی شد که حفظ عزت، کرامت و استقلال در صدر ارزش‌های آن قرار دارد.

وی ادامه داد: البته نهضت امام (ره) هیچ‌گاه مدعی حل کامل مشکلات نبود اما آنچه مسلم است جهت‌گیری کلان این حرکت، بر مبنای تعالی ملت و بازسازی هویت ایرانی - اسلامی شکل گرفت.

استاد دانشگاه دامغان با اشاره به ترفندهای دشمنان برای تخریب خودباوری ملت گفت: استعمارگران همواره از تحقیر روانی و القای ناتوانی استفاده کرده‌اند تا مانع الگو شدن ایران در سطح جهان شوند اما ملتی که آگاه باشد در برابر این طراحی‌ها ایستادگی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه رفتار قدرت‌های جهانی در کشورهایی چون هند، شیلی و فلسطین نشان می‌دهد که هدف اصلی آن‌ها نفی هویت بومی و از بین بردن مقاومت فرهنگی و فکری ملت‌هاست اما ملت ایران برخلاف خواست آن‌ها با تکیه بر ظرفیت‌های خود به پیش می‌رود.

میرعلی‌اکبری با اشاره به استمرار مسیر امام راحل بیان کرد: همان‌گونه که پیامبر اکرم (ص) و مصلحانی چون امیرکبیر و مصدق نتوانستند همه اهداف را در زمان حیات خود محقق کنند امام خمینی نیز مسیری را آغاز کرد که نیازمند تداوم توسط نسل‌های بعدی است.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی هیچگاه تضعیف نخواهد شد چراکه این انقلاب در جان ملت ایران جای گرفته و هر ایثار و گامی در این مسیر ملت را یک گام به جلو خواهد برد و اکنون وظیفه ماست که این مسیر را آگاهانه ادامه دهیم.

آرمان‌های امام خمینی (ره) در امتداد رسالت انبیا بود

استاد حوزه علمیه دامغان در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به جایگاه اندیشه‌های امام راحل در منظومه فکری اسلام ناب محمدی عنوان کرد: آرمان‌های امام خمینی (ره) تداوم‌بخش مسیر انبیا و اولیای الهی بود؛ همان مسیری که در آن عدالت، مقابله با استکبار و ارتقای کرامت انسان در رأس قرار داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علوی افزود: پیامبران الهی همواره در برابر ظلم و زیاده‌خواهی قدرت‌های طاغوتی ایستاده‌اند و امام خمینی نیز با الهام از این سنت مبارک مردم ایران را در مسیر نفی سلطه بیگانه و بازگشت به هویت دینی و عزت‌محور رهنمون ساخت.

وی با اشاره به تأکید امام راحل بر استقلال، آزادی و کرامت انسانی بیان داشت: امام با اتکا به عقلانیت دینی و دوری از افراط و تفریط ملتی را بیدار کرد که پیش از آن سال‌ها در زیر چتر تحقیر قدرت‌های خارجی نفس می‌کشیدند و حضرت با پرهیز از خشونت کور مسیر یک «تحول نرم اما عمیق» را طراحی کرد که در نهایت منجر به سقوط نظام وابسته پهلوی شد.

علوی تصریح کرد: این حرکت بزرگ حاصل سال‌ها روشنگری، مجاهدت و ایستادگی بود و امام خمینی (ره) از آغاز نهضت با خطرات جدی روبه‌رو بود؛ از جمله صدور حکم اعدام در ابتدای مبارزه که تنها با خیزش مردم و فشار افکار عمومی به تبعید تبدیل شد.

استاد حوزه علمیه دامغان ادامه داد: در تبعید چه در ترکیه و چه در نجف تلاش‌های گسترده‌ای برای منزوی کردن امام صورت گرفت اما شخصیت استثنایی امام و عمق نگاه راهبردی‌اش به مسائل موجب شد نه تنها این انزوا عملی نشود بلکه صدای امام از دل تبعید به قلب ملت برسد و الهام‌بخش بیداری ملت‌ها شود.

وی عنوان کرد: در حالی که دیگر رهبران سیاسی در برابر فضای خفقان یا کنار کشیدند یا به انفعال روی آوردند امام با صلابت و بدون هراس از تهدیدات مبارزه را ادامه داد و هرگز فریب فضای تبلیغاتی رژیم را نخورد و با روشنگری مشروعیت سلطنت پهلوی را به چالش کشید.

علوی با اشاره به رقابت شدید میان جریان‌های فکری در ایران پیش از انقلاب خاطرنشان کرد: ملی‌گرایان، مارکسیست‌ها و لیبرال‌ها هر یک با ارائه راه‌حل‌هایی به مقابله با نظام سلطنتی پرداخته بودند و هزینه‌های بسیاری نیز متحمل شدند اما آنچه امام خمینی را از سایر رهبران متمایز کرد ثبات قدم، صداقت در موضع‌گیری و پیوند عمیق با بدنه مردم بود.

وی گفت: راز نفوذ گفتمان امام در دل مردم ایران در تعهد بی‌وقفه‌اش به آرمان‌های دینی، ایستادگی برابر استکبار جهانی و باور عمیق به ظرفیت ملت ایران برای ساختن تمدنی نوین بود و در شرایطی که حتی برخی گروه‌های انقلابی از کشور خارج شدند امام در تبعید باقی ماند و در همان شرایط نیز سنگر روشنگری را ترک نکرد.

استاد حوزه علمیه دامغان تاکید کرد: امام راحل نه‌تنها از فشار ساواک هراسی به دل راه نداد بلکه حتی پس از تهدیدات اطلاعاتی در عراق و هشدارهایی که از سوی مقامات عراقی مبنی بر احتمال ترور ایشان مطرح شد لحظه‌ای از مسیر خود عقب‌نشینی نکرد و حتی در جایی گزارش شد که برادر صدام در سفر به ایران موضوع ترور امام را به‌صورت رسمی مطرح کرده بود اما حضرت با تکیه بر ایمان و اعتماد به مردم به مبارزه ادامه داد.

وی ابراز کرد: امروز بازخوانی اندیشه‌ها و سیره امام خمینی (ره) نه‌ تنها وظیفه‌ای تاریخی بلکه ضرورتی راهبردی برای نسل امروز بوده و امام تنها یک رهبر سیاسی نبود بلکه مجتهدی مجاهد بود که توانست امت را در مسیر بعثت انبیا و عدالت علوی هدایت کند و این میراثی است که با رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری در مسیر تعالی خود قرار دارد.

 

نهضت امام خمینی (ره) تجلی عقلانیت دینی و مقاومت در برابر سلطه بود

مدیر حوزه علمیه استان سمنان در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به ابعاد الهی و تمدن‌ساز انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران بر پایه‌ی برتری دین و وحی الهی بنا شد، در حالی که نظام‌های سلطه‌گر جهانی سال‌ها با تکیه بر مبانی ماتریالیستی شرق و لیبرالیستی غرب دین را از ساحت زندگی اجتماعی طرد کرده بودند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی‌اصغر ابراهیمی‌فر افزود: در آن دوره فضای غالب بر محافل آکادمیک شرق و غرب این بود که دین یا ساخته سرمایه‌داران است یا زائیده فقر توده‌ها؛ هر دو جریان دین را پدیده‌ای انسانی و فاقد منشأ الهی می‌پنداشتند و در واقع آن را افیونی برای خواباندن جوامع تلقی می‌کردند.

وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) در اوج این یأس دینی پرچم یک انقلاب معنوی و تمدنی را برافراشت عنوان کرد: ماه خرداد ماهی سرشار از رویدادهای سرنوشت‌ساز برای ملت ایران و حتی جهان است؛ از آزادسازی خرمشهر گرفته تا ارتحال ملکوتی امام راحل و آغاز زعامت مقام معظم رهبری و همه این وقایع خرداد را به ماهی استثنایی بدل کرده‌اند.

وی با تاکید بر نقش تحولی امام خمینی (ره) در جامعه تصریح کرد: امام راحل با نفوذ کلام و عمق اندیشه خود تحولی بنیادین در نگاه‌ها و باورهای مردم ایجاد کرد و عقلانیت دینی را در سطوح مختلف جامعه احیا نمود و این در حالی بود که هیچ رسانه بین‌المللی در اختیار حضرت نبود اما پیامش به اقصی نقاط جهان می‌رسید.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) گفت: قدرت معنوی و نفوذ شخصیتی امام خمینی به‌حدی بود که توانست ملت‌ها را با خود همراه سازد و بسیاری از مدعیان نظام جهانی نیز ناگزیر به تمکین در برابر گفتمان وی شدند.

وی با اشاره به تغییر عمیق در سبک زندگی و رفتار مردم در دوران نهضت اسلامی عنوان کرد: امام (ره) توانست نه‌ تنها ساختار حکمرانی بلکه روح و سبک رفتاری ملت را نیز دگرگون کند؛ جامعه‌ای که پیش از انقلاب در خاموشی به‌سر می‌برد به‌ناگاه به گفتمان انقلابی فعال و جهادی روی آورد.

ابراهیمی‌فر ادامه داد: حتی پیش از پیروزی رسمی انقلاب فضای فکری و فرهنگی جامعه دستخوش تحولی بزرگ شده بود و تنها مانع باقی‌مانده ساختار طاغوتی حکومت پهلوی بود که به‌سرعت دچار فروپاشی شد.

وی خاطرنشان کرد: شاه زمانی کشور را ترک کرد که خود به این نتیجه رسیده بود که دیگر هیچ پایگاهی ندارد و حاکمیت واقعی در اختیار امام قرار گرفته و از این منظر سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) فرصتی مغتنم برای تبیین آرمان‌های الهی انقلاب اسلامی و استمرار راه آن در سایه رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری است.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!