
مرآت گزارش میدهد؛
اباحهگری زیر پوست شبکه خانگی
رواج بیضابطه سریالهای با محتوای هنجارشکن در برخی پلتفرمهای داخلی نشان از جریان خزندهای دارد که با ظاهری جذاب و سرگرمکننده اباحهگری و بیقیدی را به لایههای زیرین فرهنگ عمومی تزریق میکند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در سالهای اخیر پخش سریالهایی با محتوای هنجارشکن و خلاف ارزشهای فرهنگی و اخلاقی جامعه به ویژه در پلتفرمهای داخلی به معضلی جدی تبدیل شده است.
این آثار با نمایش روابط نامشروع، سبک زندگی غربی و تصویرسازیهایی که قبح بسیاری از رفتارهای ناپسند را میشکنند نه تنها به بنیان خانوادههای ایرانی آسیب میزنند بلکه زمینهساز تغییر نگرشها و هنجارهای اجتماعی در جامعه میشوند.
این نوع محتواها به خصوص روی قشر جوان و نوجوان تأثیر عمیقی میگذارند؛ زیرا در دوره شکلگیری هویت و ارزشهای اخلاقی هستند و چنین پیامهایی میتوانند مسیر تربیتی آنها را به سمت انحرافات اخلاقی و فرهنگی هدایت کنند و ارائه صحنههای تحریکآمیز و نمایش سبک زندگی مبتنی بر اباحهگری باعث کاهش حساسیتهای اخلاقی شده و رفتارهای ناهنجار را در ذهن مخاطب عادیسازی میکند.
علاوه بر آسیبهای روانی این آثار میتوانند تبعات اجتماعی گستردهای از جمله افزایش نرخ طلاق، کاهش انسجام خانواده و تضعیف هویت ملی و دینی را به همراه داشته باشند.
رسانههایی که اینگونه محتواها را بدون رعایت چارچوبهای قانونی و نظارتی پخش میکنند نقش مخربی در جامعه ایفا میکنند و در برابر نسل جوان مسئولیت فرهنگی خود را نادیده میگیرند.
برخی پلتفرمها با توجیه رقابت و جذب مخاطب قواعد قانونی و اخلاقی را کنار گذاشته و مسیر توسعه فرهنگی کشور را به چالش میکشند و در این میان توقیفهای قضایی و برخوردهای قانونی تنها راهکارهای بازدارنده و مؤثر برای جلوگیری از این روند مخرب هستند و لازم است نهادهای مسئول و جامعه بهطور جدی نسبت به حفظ هنجارها و ارزشهای فرهنگی اقدام کنند تا فضای رسانهای کشور به بستری برای ترویج ابتذال تبدیل نشود و نسل آینده در محیطی سالم و اخلاقمدار رشد یابد.
«نماوا» مصداق روشن قانونگریزی رسانهای و تمرد از نظام نظارت رسمی است
کارشناس حقوق رسانه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به ماجرای تخلفات پلتفرم نماوا و توقیف قضائی آن اظهار کرد: موضوع عملکرد غیرقانونی نماوا صرفاً یک بینظمی اجرایی یا سهلانگاری در فرآیند اداری نیست؛ این ماجرا بهروشنی تمرد از قانون و نهادهای نظارتی بوده و در کشوری که قانون بر همه رسانهها اعم از رسمی، خصوصی یا پلتفرمی حاکم است هیچ نهاد یا شرکت رسانهای حق ندارد فراتر از چهارچوبهای مصوب عمل کند.
مهدی سیاهپوش با تأکید بر اینکه نماوا بدون دریافت مجوزهای قانونی اقدام به پخش سریالهای نمایشی کرده افزود: مطابق قانون فعالیت در حوزه صوت و تصویر فراگیر منوط به دریافت مجوز رسمی از نهادهای ذیصلاح از جمله سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر (ساترا) و پایبندی به دستورالعملهای محتوایی ابلاغ شده اما متأسفانه نماوا با نادیده گرفتن این فرآیندها و تکرار تخلفات مشابه در گذشته به رویهای نگرانکننده از قانونگریزی و خودمختاری رسانهای روی آورده است.
وی در ادامه با اشاره به محتوای سریال «سو و شون» که منجر به واکنش دستگاه قضایی شد بیان کرد: آنچه در این سریال شاهد هستیم عبور آشکار از خطوط قرمز فرهنگی و اخلاقی کشور بوده و محتواهایی با صحنههای شبه اروتیک، القای روابط بیضابطه و تخریب حریم خانواده نه تنها قابل پخش از رسانه ملی نیستند بلکه حتی در بسیاری از کشورهای غربی نیز دارای محدودیت سنی و نظارت محتواییاند و این محتواها نباید بدون ضابطه در اختیار نوجوانان و جوانان قرار گیرد.
این کارشناس حقوق رسانه اقدام دستگاه قضا را در توقیف این پلتفرم «قانونی، بهموقع و پیشگیرانه» خواند و بیان کرد: ورود قاطع دستگاه قضا به این پرونده پیام روشنی به دیگر پلتفرمهای متخلف است که فضای رسانهای کشور جای قانونگریزی نیست چراکه ما در جنگ نرم رسانهای با دشمنی هستیم که از طریق همین محتواها نفوذ میکند و سکوت در برابر چنین تخلفاتی زمینهساز عادیسازی ناهنجاریها و بیقانونی است.
سیاهپوش خاطرنشان کرد: برای صیانت از فضای فرهنگی کشور باید هم نهادهای قانونگذار با جدیت ورود کنند و هم جامعه مطالبهگر باشد و هم رسانهها در تبیین این مسائل صادقانه و شفاف عمل کنند.
وی ابراز کرد: ما امروز نیازمند یک جهاد رسانهای در برابر قبحشکنی سازمانیافتهای هستیم که حتی از دل رسانههای داخلی سر برآورده است.
نماوا با ظاهر بومی در حال پمپاژ سبک زندگی غربی است
کارشناسارشد حوزه جامعهشناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به محتوای سریال «سو و شون» و نقش نماوا در توزیع این قبیل آثار اظهار کرد: ما در برابر یک رخداد رسانهای ساده قرار نداریم؛ موضوع بسیار فراتر از پخش یک سریال بوده و آنچه امروز از نماوا منتشر میشود تبلور عینی پروژهای ساختاری برای تغییر ذائقه فرهنگی مردم و بهویژه نسل جوان است و این پروژهها برنامهریزیشده و هدفمند عمل میکند تا ارزشهای اسلامی را کمرنگ و ناهنجاری را عادی جلوه دهد.
فرامرز خلیلنژاد در ادامه افزود: سریالهایی از این دست برخلاف ظاهر سرگرمکننده و دراماتیک به شکلی خزنده و حسابشده وارد خانههای مردم میشوند؛ محتواهایی که روابط آزاد، خلوتهای دونفره بیضابطه، بیقیدی در پوشش و حذف والدین از فرآیند تصمیمگیری جوانان را ترویج میکنند و عملاً در حال تضعیف بنیاد خانواده ایرانی هستند.
وی بیان کرد: نماوا امروز به رسانهای بدل شده که با ظاهر بومی اما با هویت محتوایی غربزده نقش بازوی فرهنگی پروژه نفوذ نرم را ایفا میکند و این خطرناکترین شکل اباحهسازی است زیرا مخاطب احساس نمیکند در معرض تهاجم فرهنگی قرار گرفته بلکه با بستهبندی ظاهراً داخلی تخریب هویتی را میپذیرد.
این کارشناس با اشاره به مسئولیت اجتماعی رسانهها گفت: در شرایطی که رهبر معظم انقلاب «مدظلهالعالی» بارها نسبت به شبیخون فرهنگی و ضرورت جهاد تبیین هشدار دادهاند برخی رسانهها در حال بازی در زمین دشمن بوده و پرسش جدی این است که چگونه پلتفرمهایی که با مجوز جمهوری اسلامی فعالیت میکنند به خود اجازه میدهند محصولاتی پخش کنند که در آن از ارزشهای اسلامی خبری نیست؟
خلیلنژاد خواستار نظارت مستمر و هوشمند بر عملکرد پلتفرمهای داخلی شد و تصریح کرد: نمیتوان به بهانه تولید محتوای جذاب مجوز ترویج ابتذال را صادر کرد و سینمای خانگی باید حریم خانواده را حفظ کند نه اینکه آن را خط مقدم اباحهگری کند.
وی توقیف قضائی نماوا را اقدامی در راستای صیانت فرهنگی دانست و گفت: امروز باید این مطالبه به همه پلتفرمها تسری یابد؛ اگر قانونگریزی و هنجارشکنی با هزینهای پایین تمام شود فردا شاهد نسخههای دیگری از این پروژه خواهیم بود.
سریالهای هنجارشکن ذهن نسل جوان را در معرض انحرافات اخلاقی قرار میدهند
پژوهشگر حوزه تربیت رسانهای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در واکنش به پخش سریال «سو و شون» از پلتفرم نماوا که منجر به توقیف آن شد اظهار کرد: آثار تصویری از جمله سریالها نقش تعیینکنندهای در شکلدهی به نگرشها، باورها و رفتارهای نوجوانان و جوانان دارند و زمانی که محتوایی با محوریت روابط خارج از چارچوب خانواده، صحنههای غیر اخلاقی و نمایش سبک زندگی بیقید و رها پخش میشود این پیامها به مرور به هنجار ذهنی تبدیل شده و میتواند آسیبهای روانی و اجتماعی عمیقی ایجاد کند.
محمد گلستانی در ادامه افزود: سریالهایی مثل «سو و شون»، «تاسیان» و «آبان» دقیقاً با هدف شکستن تابوی اخلاقی جامعه و بازی با حساسیتهای نوجوانان ساخته شدهاند و تصویرسازیهایی که در آن روابط خارج از عرف عادیسازی میشوند به تدریج قبح این نوع رفتارها را در ذهن مخاطب کمرنگ میکند و این مسئله بهویژه برای گروههای سنی حساستر که در مرحله شکلگیری هویت و ارزشهای شخصی هستند بسیار خطرناک است.
وی تاکید کرد: پلتفرم نماوا بهعنوان یک رسانه داخلی، باید مسئولیتپذیری فرهنگی و تربیتی بیشتری داشته باشد، پخش این نوع محتواها نه تنها از نظر اخلاقی قابل قبول نیست بلکه یک خیانت به نسل جوان است که با اعتماد به این رسانهها مسیر رشد و تعالی خود را جستجو میکنند.
این پژوهشگر با اشاره به پیامدهای اجتماعی این قبیل تولیدات گفت: نسل جوان ما در اثر مواجهه مکرر با چنین محتواهایی دچار سردرگمی هویتی و کاهش انگیزه در حفظ ارزشهای اخلاقی و دینی میشود و این مسئله میتواند منجر به افزایش آسیبهای اجتماعی مانند طلاق، فساد اخلاقی و کاهش انسجام خانواده شود و نباید فراموش کنیم که رسانههای تصویری قدرت تأثیرگذاری بسیار بالایی دارند و باید در قبال تولید و پخش محتوای خود پاسخگو باشند.
گلستانی بیان کرد: متأسفانه برخی پلتفرمها به جای آنکه در مسیر تقویت هویت اسلامی و ملی حرکت کنند با ترویج سبک زندگی غربی و بیقیدی خود را در مقابل جامعه قرار دادهاند و این ناهنجاریها نه تنها به فرد آسیب میزند بلکه به بنیانهای فرهنگی و اجتماعی کشور ضربه وارد میکند.
وی از دستگاه قضائی و نهادهای نظارتی درخواست کرد که به طور جدی و مستمر با چنین مواردی برخورد کنند و تأکید کرد: توقیف نماوا در این پرونده نه تنها یک اقدام قضائی بلکه یک هشدار به همه رسانهها است که اجازه ندهند فضای رسانهای کشور به محلی برای ترویج ابتذال و تخریب اخلاق تبدیل شود.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!