حالت تاریک
  • جمعه, 1404/08/02 شمسی | 2025/10/24 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن مرآت نیوز هستید؟
طرح‌های نو آموزش سمنان بر مدار مهارت‌گرایی
معاون اداره‌کل آموزش و پرورش استان مطرح کرد:

طرح‌های نو آموزش سمنان بر مدار مهارت‌گرایی

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: با اجرای طرح‌های نوین آموزشی در سمنان، از حامی تا توسعه مهارت‌محوری و اجتماعات یادگیری، افق تازه‌ای برای ارتقای کیفیت تدریس و پرورش خلاقیت دانش‌آموزان گشوده شده است.

آرزو مرادی‌نسب در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» به طرح‌های جانبی آموزش‌وپرورش استان اشاره کرد و گفت: طرح‌های حامی، مهارتی شو، سواد پایه، فهم قرآن و تقویت اجتماعات یادگیری از جمله برنامه‌هایی است که به‌منظور ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان در استان اجرا می‌شود.  

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان درباره طرح حامی اظهار کرد: این برنامه با هدف ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی، حمایت از دانش‌آموزان نیازمند، بهبود روش تدریس در کلاس‌های چندپایه و تقویت ارتباط دانش‌آموزان با مدرسه برای ارتقاء عملکرد تحصیلی و تربیتی اجرا می‌شود.  

وی در ادامه افزود: شناسایی دانش‌آموزان نیازمند بر اساس ارزشیابی‌های مختلف، برگزاری کلاس‌های جبرانی حضوری یا مجازی، و استفاده از ظرفیت معلمان رسمی، داوطلبان، بازنشستگان، دانشجومعلمان و خیرین آموزشی، از محورهای اساسی طرح حامی به شمار می‌رود.  

به گفته مرادی‌نسب، همکاری با نهادهای درون و برون‌سازمانی، ارائه خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی، پشتیبانی مالی از خانواده‌های نیازمند، تشکیل بانک اطلاعاتی دانش‌آموزان مشمول و پیگیری پیشرفت تحصیلی آنان، از دیگر برنامه‌های حمایتی این طرح است.  

معاون آموزش ابتدایی استان تأکید کرد که برنامه‌های طرح حامی به‌ صورت گام‌ به‌ گام از سطح مدرسه تا استان اجرا می‌شود و تمامی مراحل با نظارت و ارزیابی مستمر همراه است تا از تحقق کامل اهداف آموزشی و حمایتی اطمینان حاصل شود.  

وی در ادامه عنوان کرد: اجرای طرح توسعه مهارت‌محوری و اجتماعات یادگیری، شبکه‌های پویای معلمی ایجاد می‌کند که با تبادل منابع، نقد تجربیات و تولید محتوای آموزشی، آموزش را از حافظه‌محوری به مهارت‌محوری و خلاقیت‌گرایی سوق می‌دهد.  

مرادی‌نسب با بیان اینکه این اجتماعات، معلمان طرح‌درس‌های اثربخش، فیلم‌های آموزشی تعاملی و ابزارهای ارزشیابی خلاقانه را به اشتراک می‌گذارند، اظهار کرد: جلسات منظم حضوری و مجازی با هدایت سرگروه‌های باتجربه، فرصتی برای تحلیل چالش‌های کلاسی و ارائه راهکارهای بومی فراهم می‌کند.  

این مقام مسئول نمونه‌ای از اثرگذاری این طرح را یادآور شد و گفت: معلم پایه چهارم سمنان با بهره‌گیری از طرح‌درس بازی محلی چلنگ، مشارکت دانش‌آموزان در یادگیری ریاضی را ۷۰ درصد افزایش داده است؛ این تنها یکی از نتایج نوآوری‌های اجتماعات یادگیری است.  

به گفته معاون آموزش ابتدایی، برای معلمان تازه‌کار، دسترسی به جعبه‌ابزار آموزشی شامل نمونه‌سؤال، چک‌لیست ارزیابی و الگوهای تدریس، زمان آماده‌سازی را تا ۵۰ درصد کاهش داده و یادگیری از خطاهای همتایان، مانع تکرار اشتباهات آموزشی شده است.  

وی ادامه داد: این طرح تجارب پراکنده معلمان را به دانش نظام‌مند تبدیل می‌کند؛ چنان‌که بسته آموزش سواد مالی برای مدارس روستایی با استفاده از دانش جمعی معلمان استان، نمونه‌ای از این هم‌افزایی تخصصی است.  

مرادی‌نسب با اشاره به اینکه نوآوری‌های اجتماعات مستقیماً وارد کلاس‌های درس می‌شود، بیان کرد: اجرای پروژه‌های بین‌رشته‌ای و طراحی محتواهای مبتنی بر نیازهای محلی، مانند شناخت مشاغل بومی سمنان، موجب پرورش تفکر نقادانه و ایجاد پیوند آموزش با زندگی واقعی دانش‌آموزان شده است.  

معاون آموزش ابتدایی استان در تشریح اهداف کلان افزود: خروجی اجتماعات یادگیری، پروژه‌های عملی مانند ساخت آب‌فشان علمی است که یادگیری را از حفظ مطالب به خلق محصولی قابل لمس و تجربه‌کردنی تبدیل می‌کند و مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان را تقویت می‌سازد.  

وی در نهایت خاطرنشان کرد: پلتفرم یکپارچه استانی به‌عنوان بانک منابع دیجیتال، دسترسی هوشمند به محتوا را فراهم کرده و مشوق‌هایی مانند گواهی مهارت حرفه‌ای و ارزیابی ادواری، پایداری و اثربخشی این طرح را تضمین خواهد کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!