حالت تاریک
  • شنبه, 1403/06/24 شمسی | 2024/09/14 میلادی
روان‌شناس و تحلیل‌گر مسائل اجتماعی:

مراقب آثار مخرب طلاق بر فرزندان باشیم

مراقب آثار مخرب طلاق بر فرزندان باشیم

روان‌شناس و تحلیل‌گر مسائل اجتماعی گفت: آثار طلاق برروی فرزندان نه‌تنها در شرایط فعلی بلکه تا پایان عمر همراه آن‌ها است.

زهرا محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به آسیب‌ها و چالش‌های فرزندان طلاق گفت: خانواده یک بستر پویا و مهم‌ترین و مؤثرترین محور برای آموزش، یادگیری، رشد و بالندگی بوده و پایه اساسی برای تأمین نیازهایی مانند دلبستگی و عشق است و فرایند شکل‌گیری شخصیت اجتماعی هر فرد ابتدا از کانون خانواده آغاز می‌شود، اما اگر این کانون دچار فروپاشی شود عواقبش بیش از هر چیز گریبان‌گیر فرزندان می‌شود.

روان‌شناس و تحلیل‌گر مسائل اجتماعی در ادامه افزود: آخرین راه برای گسستن بنیاد ارزشمند خانواده طلاق عاطفی و طلاق قانونی است؛ اما در این میان مخرب‌ترین نوع طلاق همان طلاق قانونی است که موجب جدایی و فروپاشی بنیاد خانواده می‌شود و فرزندان را دچار استرسی چالش‌برانگیز می‌کند.

محمدی عنوان کرد: هنگام جدایی پدر و مادر بیش‌ترین استرس به فرزندان تحمیل می‌شود؛ زیرا متوجه خودمحوری و نادیده‌انگاری خودشان از سوی والدین شده و حس می‌کنند حضورشان آن‌قدر ارزشمند نبوده که باعث شود والدین بر سر تعارضات، بالغانه رفتار کرده و حریم خانواده را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه طلاق یک واقعه تنش‌زا و سبب آشفتگی خانواده است، گفت: طلاق عاطفی و قانونی والدین و از هم‌ پاشیدن خانواده اثرات منفی جبران‌ناپذیر روان‌شناختی بر فرزندان می‌گذارد؛ زیرا شاهد فروپاشی اصل خانواده هستند و محل زندگی‌شان با حضور یکی از والدین شکل‌گرفته و سبب می‌شود فرزندان احساس کمبود و نقص را در تمام مدت زندگی تجربه کنند. 

محمدی خاطرنشان کرد: آثاری که طلاق بر روان و زندگی فرزندان می‌گذارد سبب افسردگی، اختلالات یادگیری، سوءمصرف مواد مخدر، روابط پرخطر، بی‌اعتمادی و حس طردشدگی، انزوا، انحرافات جنسی، فرار از مدرسه و در موارد حاد خودکشی می‌شود.

وی تأکید کرد: فرزندانی که طلاق والدین را تجربه کرده‌اند یک کوله‌بار سنگین از استرس و احساسات منفی را به همراه دارند و از نظر روان‌شناختی هنگام تعارضات و بعد جدایی دچار آسیب‌های جدی می‌شوند که به‌سختی قابل جبران است و تا آخر عمر همراهشان خواهد بود.

محمدی با بیان اینکه طلاق دوران سختی برای خانواده است، گفت: طلاق دوران سختی به همراه دارد و تصمیم برای اقدام به طلاق نیازمند آگاهی بسیار بالایی است به‌خصوص زمانی که پای فرزندان در میان باشد تصمیم برای این عمل باید با آگاهی و حساسیت بیش‌تری صورت پذیرد.

وی عنوان کرد: بهتر است همه زوجین قبل از بارداری اطمینان کافی از توانایی و ظرفیت خود داشته و رابطه خود را در معرض سنجش بگذارند و در صورت مطلوب‌بودن تمام شرایط اقدام به بارداری کنند.

محمدی ابراز کرد: معمولاً اشتباه محض در خانواده‌ها این است که با وجود مشکلات پای فرزندی را به زندگی باز می‌کنند تا شاید مشکلاتشان برطرف شود؛ اما نه‌تنها مشکلات برطرف نشده، بلکه طلاق سبب آسیب‌هایی به فرزند شده و تمام جنبه‌های زندگی او را از کودکی تا ازدواج تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از