حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
گوشه‌ای از آئین‌های محرمی دیار دارالمرحمه؛

عزاداری ۱۱ محرم دامغانی‌ها قدمتی دیرینه دارد

عزاداری ۱۱ محرم دامغانی‌ها قدمتی دیرینه دارد

آئین نخل‌گردانی و عزاداری دامغانی‌ها در روز یازهم محرم سنتی با بیش از 150 سال قدمت است که در فهرست میراث معنوی و ناملموس به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ عزاداری برای اهل‌ بیت (ع) به معنای گرامی داشتن نام و یاد آن‌ها است و موجب احیای فرهنگ، مکتب و ادامه مسیر اهل‌بیت (ع) می‌شود.

در هر گوشه ایران اسلامی شهرهای مختلف به شکلی متناسب با فرهنگ و سنن خود آئین‌های محرمی را برگزار کرده و در این ‌بین آئین‌های محرمی در شهر مذهبی و تاریخی دامغان به صورت ویژه و متناسب با فرهنگ مردم این شهر برگزار می‌شود.

مردم این دیار با برگزاری مراسم عزاداری باشکوه ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان داده و جزو معدود شهرهای کشور هستند که بعد از شهادت سید و سالار شهیدان نیز همچنان به عزاداری می‌پردازند و در روز یازدهم محرم به‌عنوان یکی از آئین‌های کهن که قدمت بالایی در این شهرستان دارد، عزاداری هر ساله با رویکردی مذهبی و سنتی برگزار می‌شود.

تجلی شور و شعور حسینی در یازدهم محرم

 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن رستمیان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به برگزاری مراسم یازدهم محرم در شهرستان دامغان گفت: طبق آئین مذهبی دیرینه، مردم فهیم دامغان هرساله در یازدهم محرم  مراسم باشکوهی را جهت عرض ارادت به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (ع) در این شهرستان برگزار می‌کنند. 

وی در ادامه افزود: هرسال با حضور دسته‌های سوگوار از روستاها و هیأت‌های عزادار شهرستان دامغان به یاد اباعبدالله (ع)، شهدا‌ی مظلوم کربلا و اهل‌بیت به اسارت رفته ایشان تصاویر ناب دلدادگی به ساحت اهل‌ بیت (ع) آفریده می‌شود. 

امام جمعه شهرستان دامغان تصریح کرد: مردم دامغان طی یک اقدام خودجوش همه ساله با برپایی موکب‌های پذیرایی و طبخ طعام حسینی برای عزاداران در روز برگزاری این آئین باشکوه ارادت خود را به عزاداران حسینی و امام حسین (ع) و یاران باوفایش نشان داده  و شور حسینی را در کنار شعور حسینی به نمایش می‌گذارند.

رستمیان خاطرنشان کرد: در روز یازدهم محرم کاروان‌ها و هیأت‌های عزاداری در نقاط مختلف دامغان به راه افتاده و حضور انبوه عزاداران در قالب هیأت‌های عزاداری همراه با حمل نشانه‌ها، کاروان نمادین امام و اسرا و اجرای آئین‌ها و شیوه‌های عزاداری سنتی مخصوص به هر یک از هیأت‌های روستایی، از جمله ارزش‌های منحصر به فرد در این روز تلقی می‌شود.

 وی ابراز کرد: این مراسم با حضور بیش از ۱۵ هزار نفر از عزادارن حسینی از صبح زود آغاز و با اذان و نماز ظهر در مقصد نهایی، زیارتگاه «بُکیر‌ابن‌اعین» پایان می‌پذیرد. 

مراسم روز یازدهم محرم قدمتی ۱۵۰ساله دارد 

مجتبی اکبرپور در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به برگزاری آئین عزاداری روز یازدهم محرم در شهرستان دامغان، گفت: مراسم روز یازدهم محرم دامغان به عنوان یک میراث ناملموس معنوی به شماره ۶۵۳ در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی در ادامه افزود: در عزاداری روز یازدهم محرم بیش از ۳۰ روستا از مناطق شرق، غرب، شمال و جنوب دامغان مراسم هیأت‌های مذهبی را همراهی می‌کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان تصریح کرد: بنا بر شواهد و اسناد موجود و همچنین بیانات معتمدین، افراد کهن‌سال و پیرغلامان اباعبدالله (ع)، این مراسم عزاداری بیش از ۱۵۰ سال قدمت داشته و هرسال برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در روز یازدهم محرم عزاداران روستاها به شهر دامغان عزیمت کرده و در اولین ساعات صبح پس از رسیدن به مبدأ از پیش تعیین شده اقدام به تشکیل دسته‌‌های باشکوه عزاداری می‌کنند.

اکبرپور تأکید کرد: ابتدا به ترتیب دسته‌های عزاداری حسینیه‌ها، تکیه‌ها و امامزاده‌های شهر دامغان از مبدأ شروع به حرکت کرده  و پس از آن دسته‌های عزاداری نقاط مختلف روستایی به سمت مقبره «بُکیر‌ابن‌اعین» به حرکت در می‌آیند.

 بیش از ۳۰ روستا در آئین یازدهم محرم شرکت می‌کنند 

محمدعلی ملکیان نیز در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) در شهرستان دامغان گفت: تعداد بسیار زیادی از رسوم عزاداری دهه اول محرم در روستا‌ها برگزار می‌شود؛ زیرا هر روستا شیوه عزاداری و آئین‌های خاص خودش را دارد. 

وی در ادامه افزود: آئین‌های کهن مذهبی هرساله در روستا‌ها برگزار شده و روز یازدهم محرم که خود یکی از آئین‌های مذهبی بسیار کهن در شهرستان دامغان است با حضور بیش از ۳۰ روستا با آئین‌های برگزار می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان افزود: شیوه سینه‌زنی موسوم به «شاطری» که از آئین دسته عزاداری روستای «جزن» شهرستان دامغان است، بسیار حیرت‌انگیز است.

بنا به گفته وی، سینه‌زنان «شاطری» که نمادی از فرشتگان آسمانی هستند لباس‌های زرد و یا سیاه بر تن داشته و هر یک تعدادی دستمال همچون بال به دور بازوان خود می‌بندند.

ملکیان تصریح کرد: شاطرها پیش‌قراولان هیأت‌های عزاداری هستند، همچنین آئین شاطری با شماره ۶۴۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به پریایی تعداد بسیار زیادی موکب مردمی برای پذیرایی در طول مسیر عزاداری گفت: مردم شهرستان دامغان اعم از زن و مرد فارغ از هر سنی در طول مسیر حرکت دسته‌های عزاداری به صورت خودجوش موکب‌های پذیرایی برپا کرده و با تهیه و تقسیم انواع نذورات و اسپندگردانی از عزاداران حسینی استقبال می‌کنند.

ملکیان ابراز کرد: آئین یازدهم محرم شهرستان دامغان از سال ۵۷ با حمله نیروهای مزدور پهلوی و به‌ شهادت‌رسیدن تعداد زیادی از جوانان در خاطر مردم این شهر به یاد مانده و هرساله یاد و خاطره آن شهدا را نیز گرامی می‌دارند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از