حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
مدیر پیشگیری با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

موج آنفولانزا هنوز شکل نگرفته است

موج آنفولانزا هنوز شکل نگرفته است

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: روند افزایشی ویروس‌های عفونی هر ماه در هر شهر با شهر دیگر متفاوت است و ممکن است در یک شهر ویروس سرماخوردگی و در شهر دیگر ویروس آنفولانزا شیوع پیدا کند.

محمدناصر رهبر مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت با اشاره به بیماری‌های فصلی، گفت: بنا بر ماهیت آب‌وهوای هر منطقه با شروع فصل سرما عفونت‌های ویروسی آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا نسبت به ماه‌های گرم سال افزایش پیدا می‌کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان خاطرنشان کرد: برای تشخیص میزان افزایش یا کاهش هر نوع ویروس آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا نیاز به بررسی علمی و انجام آزمایش از بیماران است و این در حالی است که بیماران سرپایی برای انجام آزمایش تمایلی ندارند.

رهبر در ادامه افزود: روند افزایشی ویروس‌های عفونی هر ماه در هر شهر با شهر دیگر متفاوت است و ممکن است در یک شهر ویروس سرماخوردگی و در شهر دیگر ویروس آنفولانزا شیوع پیدا کند.

وی اظهار کرد: علائم و نحوه درمان ویروس آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا مشابه یکدیگرست؛ بنابراین توصیه‌های پیشگیری همه ویروس‌های عفونی نیز مشابه هم است.

 

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: مدارس، پادگان‌ها، محل نگهداری سالمندان و معلولین و... مناسب‌ترین مکان برای شیوع این بیماری‌ها است بنابراین در این اماکن نظارت و اقدامات بیشتری صورت گیرد.

 

رهبر با اشاره به شروع سال تحصیلی دانش‌آموزان افزود: در مدارس با بازگشایی و شروع فصل سرما انتقال ویروس‌های تنفسی و عفونی افزایش می‌یابد به همین خاطر در صورت بروز علائم بیماری‌های ذکر شده در دانش‌آموزان به دلیل آلوده‌نشدن سایر دانش‌آموزان از حضور در مدرسه اجتناب کنند و با استراحت در منزل از انتقال بیماری جلوگیری شود.


وی دررابطه‌با روش‌های پیشگیری از آلوده‌شدن به بیماری‌ها عفونی با تأکید بر جدی‌گرفتن تهویه هوا افزود: افراد از حضور در اماکن عمومی پرهیز کنند و در صورت لزوم برای حضور در اماکن با رعایت فاصله اجتماعی از ماسک استفاده کنند و ازدست‌دادن و روبوسی اجتناب کنند.

رهبر دررابطه‌با درمان بیماری افزود: مهم‌ترین نکته برای درمان استراحت بیمار است خود را گرم نگهداری و از غذاهای سرخ‌کردنی و دارای ادویه اجتناب کند.

وی در ادامه ضمن خودداری از توصیه به مصرف آنتی‌بیوتیک افزود: برای درمان دارویی می‌توان از استامینوفن استفاده کنند؛ اما غرغره آب‌نمک تأثیر بسزایی در رفع سردرد، آبریزش، گرفتگی بینی و جلوگیری از انتقال ویروس دارد.


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی دررابطه‌با سن استفاده از واکسن آنفولانزا خاطرنشان کرد: ترجیحاً بالای ۱۸ سال و در صورت نیاز بالای ۶ سال که دارای بیماری زمینه‌ای از جمله بیماری قلبی، تنفسی، آسم، خانم‌های باردار و افراد چاق یا دارای نقص ایمنی نسبت به تزریق اقدام کنند.

رهبر خاطرنشان کرد: بنابر دستورالعمل وزارت بهداشت افراد در معرض خطر از جمله پزشک پرستار، کادر درمان، کادر اورژانس، کارکنان حوزه بهداشت، حوزه دامپزشکی و... حتماً واکسن آنفولانزا را استفاده کنند.

وی دررابطه‌با زمان تزریق واکسن اذعان داشت: اوایل پاییز مناسب‌ترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا است؛ اما افرادی که نیاز به استفاده از واکسن را دارند می‌توانند آبان و آذرماه نیز تزریق کنند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی برای بیماری کووید در پایان افزود: به افراد بالای ۶۰ سال، پرخطر و دارای بیماری زمینه‌ای که یک سال از زمان آخرین تزریق آنها گذشته توصیه شده است که نسبت به دریافت دوز یادآور واکسن کووید اقدام کنند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از