حالت تاریک
  • جمعه, 1403/04/08 شمسی | 2024/06/28 میلادی
ذبح نفس در عید بندگی؛

عید قربان؛ روز مسلخ نفسانیت است

عید قربان؛ روز مسلخ نفسانیت است

عید قربان؛ فرصت تجدید بندگی با معبود و رها شدن از اسارت نفس و تعلقات و وابستگی‌های دنیوی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ روز دهم ماه ذی‌الحجه و عید قربان روز عید و خوشحالی و سرور است، زیرا علاوه بر این که بنده‌ای مخلص از آزمونی دشوار، سربلند بیرون آمد و بندگی خویش را در پیشگاه خدای بزرگ ثابت کرد، گروه عظیمی از بندگان مخلص خدا به او تاسی جسته، به زیارت خانه خدا می‌شتابند و مراسم منا و از جمله، قربانی را انجام می‌دهند.

عید قربان، از اعیاد مهم اسلامی و یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم (ع) در برابر پروردگار خویش است، آن جا که فرمان حق برای ذبح اسماعیل صادر شد و ابراهیم آن بنده فرمان‌بردار خداوند آماده اجرای این فرمان شد و اسماعیل را به قربانگاه برد و کارد بر حلقومش نهاد، ولی ندایی رسید که ای ابراهیم از عهده این آزمون الهی برآمدی، دست نگه‌دار که فرمان‌برداری خویش را به‌درستی اثبات کردی.

عید قربان؛ فرصت تقرب به درگاه الهی است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدعلی ملکیان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اهمیت عید قربان برای مسلمانان جهان گفت: عید قربان؛ تجلی ایثار ابراهیمی در آزمون الهی است. 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان در ادامه تصریح کرد: عید قربان، یادگار حضرت ابراهیم (ع) است؛ نفسی که به قربانگاه می‌رود و دشوارترین آزمون بر بنده فرمان‌بردار خداوند صادر شد و دیری نپایید که ابراهیم خلیل‌الله با اثبات بندگی‌اش در مقابل خالق یکتا از آزمون الهی سربلند بیرون آمد و سنت حسنه قربانی شکل گرفت. 

وی به تعابیر عید قربان و آزمون‌های الهی اشاره کرد و گفت: همه ما انسان‌ها باید تسلیم امر خداوند باشیم و هرچه تقوی انسان و ایمانش به خداوند مستحکم و افزون‌تر شود آزمونی که از سوی خداوند بر او نازل می‌شود، سخت‌تر خواهد بود. 

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: ذی‌الحجه که به‌روز دهم برسد و آفتاب که بالا بیاید، موعد ذبح و قربانی برای مسلمانانی که در موسم حج به سر می‌برند، فرامی‌رسد تا پس از به مسلخ بردن شهوات نفسانی در قربانگاه، در پیشگاه امن معبود حاضری بزنند. 

وی تأکید کرد: خداوند متعال هیچگاه قصد آزار و اذیت بندگان را ندارد، اگر آزمونی بر ما نائل می‌شود صرفاً جهت سنجیده شدن عیار ماست و هرچه انسان در راه امتحان و امر خداوند بپردازد، خداوند چندین برابرش را به او باز می‌گرداند. 

ملکیان همچنین ابراز کرد: از دیگر ابعاد واقعه عید قربان مشورت‌گرفتن است، به‌گونه‌ای که  ذبح اسماعیل دستور و امتحانی بود که از سوی خدا، در خواب به حضرت ابراهیم داده شد تا فرزندش اسماعیل را قربانی کند و ازاین‌رو حضرت ابراهیم، داستان خواب و دستور الهی را به اسماعیل گفت و نظر او را جویا شد. 

بنا به گفته وی، قرآن در سوره صافات آیه «۱۰۲» این مشورت را چنین نقل می‌کند: ابراهیم گفت: پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح می‌کنم، نظر تو چیست؟ فرزند گفت: پدرجان، هرچه دستور داری اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!

عید قربان؛ عید ذبح دلبستگی‌هاست

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدرضا شمس‌الدین در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در باب اهمیت عید قربان گفت: در واقعه عید قربان، مسئله بر سر ذبح خواسته‌ها و علایق است. گاهی برای رسیدن به درجات بالاتر باید از چیزهایی که به آن تعلق خاطر داریم بگذریم. 

وی در ادامه افزود: خداوند متعال حضرت ابراهیم علیه‌السلام را به صفات و مزایای بسیاری امتیاز بخشیده بود. پدر انبیای، پیشوای اتقیاء،  قدوه‌ مرسلین و برگزیده رسولان و خلیل الرحمن بود. اما تمامی این موارد هنگام ذبح حضرت اسماعیل نادیده گرفته شده و خداوند متعال چنین آزمون دشواری را بر ایشان نازل کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان همچنین خاطرنشان کرد: در زندگی برای پیشروی به‌سوی کمال باید از دلبستگی‌ها و گاهی از عزیزان گذشت و سختی‌هایی را متحمل شد تا مراتب و درجات عالی‌تر پدیدار شوند. 

شمس‌الدین در نهایت ابراز کرد: درس عید قربان درس گذشت‌کردن است، همه کسانى که راه توحید را مى‌پیمایند و خود را پیرو پیغمبران خدا مى‌دانند باید تمرین کنند تا به ‌جایی برسند که نثارکردن جان خویش و جان عزیزان در راه خدا دشوار نباشد. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از