حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
کارشناس مسائل اقتصادی:

فسادستیزی شاخصه مهم دولت سیزدهم بود

فسادستیزی شاخصه مهم دولت سیزدهم بود

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در دولت سیزدهم اقدامات بسیار مطلوبی در سازمان امور مالیاتی کشور صورت گرفت که سبب تصویب قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم شد.

ناصر امن‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به فرار مالیاتی و انواع آن گفت:  فرار مالیاتی هنگامی صورت می‌پذیرد که یک تلاش عمدی و غیرقانونی برای پرداخت‌نکردن مالیات اتفاق بیفتد و با ارائه اطلاعات نادرست یا پنهان‌کردن درآمدها و اموال مالیات رد شده و یا از میزان آن کاسته می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در ایران مانند همه کشورها فرار از پرداخت مالیات جرم محسوب می‌شود و برای آن مجازات‌هایی مانند جریمه نقدی، حبس و حتی شلاق درنظر گرفته شده و این مجازات بر اساس ماده ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون مالیات‌ اجرا می‌شود.

امن‌زاده با تأکید بر اینکه فرار مالیاتی با شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد، گفت: فرار مالیاتی انواع گوناگونی دارد؛ اما در همه آن‌ها هدف عدم پرداخت مالیات است، در فرار مالیاتی رایج‌ترین روش‌ها پنهان‌کردن میزان درآمد و همچنین تنظیم معاملات به نام دیگران و استفاده از کارت بازرگانی دیگران است.

وی خاطرنشان کرد: فرار مالیاتی بر اقتصاد کشور اثرگذار است و یکی از مشکلات بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود؛ زیرا رسوخ منفی بسیار زیادی بر درآمدهای دولت دارد.

امن‌زاده با بیان اینکه عدم پرداخت مالیات می‌تواند یک ضربه سهمگین بر بدنه اقتصاد کشور باشد، گفت: زمانی که چندین مورد عدم پرداخت مالیات کلان در کشور صورت پذیرد منابع مالی دولت کاهش می‌یابد و سبب تضعیف نظام مالیاتی و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و اُفت قابل ‌توجه در سطح تولید و اشتغال شود و زمانی که تولید و اشتغال در کشور با کاهش مواجه شود اقتصاد فلج خواهد شد. 

وی عنوان کرد: عدم پرداخت مالیات در کشور باعث کاهش درآمد مالیاتی دولت می‌شود، منابع مالی از راه مالیات برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، آموزش، بهداشت و سایر زمینه‌های مورد نیاز توسعه کشور هزینه می‌شود و هنگامی که با کاهش مواجه باشد در توسعه زیرساخت‌ها دچار معضلات بزرگی می‌شویم. 

امن‌زاده با بیان اینکه در دولت سیزدهم شاهد برخورد با فرار مالیاتی در کشور بودیم، گفت: دولت سیزدهم یک دولت فسادستیز بود و در سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات بسیار مطلوبی صورت گرفت که سبب تصویب قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم و تکمیل بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه و تحول در نظام مالیاتی کشور شد. 

وی ابراز کرد: اگر در دولت چهاردهم نیز ریل‌گذاری دولت شهید رئیسی ادامه یابد و بهبود و اصلاح قوانین مالیاتی و همچنین تقویت نظام نظارتی صورت پذیرد با کاهش قابل توجه عدم پرداخت مالیات در کشور مواجه می‌شویم. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از