حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
رئیس هیأت کوه‌نوردی استان سمنان:

صعودهای غیرمجاز ساماندهی شود

صعودهای غیرمجاز ساماندهی شود

رئیس هیأت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان سمنان با اشاره به اینکه نظارتی بر فعالیت کوه‌نوردی وجود نداشته و خلأ قانونی دارد، گفت: متأسفانه سازماندهی توسط ادارات ورزش و جوانان و میراث‌فرهنگی انجام نمی‌گیرد.

هادی ملاکاظمی در گفتگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، با اشاره به فعالیت ۱۷ باشگاه کوه‌نوردی در سطح استان گفت: به جز شهرستان سرخه مابقی شهرستان‌ها داری باشگاه هستند که علاقه‌مندان در آن به فعالیت می‌پردازند.

رئیس هیأت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان سمنان در ادامه افزود: باشگاه‌های کوه‌نوردی به‌صورت سه‌ساله مجوز می‌گیرند و اگر فعالیتی نداشته باشند مجوز آن‌ها باطل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کوه‌نوردی یک‌رشته همگانی است، گفت: افراد از رده سنی ۱۲ سال به بالا در رشته کوه‌نوردی می‌توانند فعالیت کنند.

به گفته ملاکاظمی، حدود یک هزار و ۲۰۰ ورزشکار سازمان‌یافته در رشته‌های کوه‌نوردی، صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی در سطح استان سمنان مشغول به فعالیت هستند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت گروه‌های غیرمجاز کوه‌نوردی در سطح استان بیان کرد: فعالیت این گروه‌ها از نظر فدراسیون کوه‌نوردی قانونی نیست؛ چراکه تمامی فعالیت‌های کوه‌نوردی باید توسط باشگاه‌های قانونی و با مجوز صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه نظارتی بر فعالیت کوه‌نوردی وجود نداشته و خلأ قانونی دارد، گفت: سازماندهی توسط ادارات ورزش و جوانان و میراث‌فرهنگی وجود ندارد.

ملاکاظمی در ادامه افزود: عده‌ای به‌صورت غیرمجاز در این رشته فعالیت می‌کنند که به علت نداشتن آموزش‌های مناسب دچار سانحه می‌شوند.

وی با اشاره به تجهیزات و امکانات این رشته ورزشی افزود: کوه‌نوردی از جمله رشته ورزشی پرهزینه و تجهیزات آن گران است و متأسفانه تجهیزات مورداستفاده باشگاه‌ها به‌روز نیست.

این مقام مسئول در خصوص نبود حامی مالی در این رشته ورزشی اظهار کرد: این رشته به دلیل هزینه‌های نسبتاً بالایی که دارد عموماً با استقبال کمی از سوی سرمایه‌گذاران مواجهه می‌شود.

به گفته وی، کوهنوردی به دلیل حساسیت آن و قرارگرفتن در ارتفاع نیاز به آموزش، تجهیزات مناسب، آمادگی جسمانی مناسب ورزشکاران دارد.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های متعدد برای علاقه‌مندان به رشته کوه‌نوردی گفت: کلاس‌های آموزشی برای توانمندسازی علاقه‌مندان و شناسایی استعدادهای مربیگری برگزار می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از