حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
نویسنده و منتقد ادبی:

لفظ عوام به زبان فارسی ضربه می‌زند

لفظ عوام به زبان فارسی ضربه می‌زند

نویسنده و منتقد ادبی گفت: لفظ عوام یا گویش‌های متفاوت در زبان فارسی اگرچه موجب تنوع زبانی می‌شود؛ اما موجب کم‌شدن زایایی زبان فارسی می‌شود.

مرتضی مزینانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در خصوص مشکلات ساختاری زبان و ادبیات فارسی گفت: چند مسئله خیلی مهم در زبان و ادبیات فارسی قابل‌ذکر است که اغلب در مقالات متعدد به آن پرداخته شده است.

نویسنده و منتقد ادبی در ادامه با بیان اینکه فعل مهم‌ترین کلمه‌ای است که در هر زبان وجود دارد، افزود: یکی از مشکلات زبان فارسی عدم امکان انشقاق افعال است، به‌طوری‌که نمی‌توانیم فعل را به اشکال مختلف تبدیل کنیم درحالی‌که در زبان‌های کشورهای دیگر امکان زایش محتوایی افعال به‌وفور دیده می‌شود.

وی همچنین معضل دیگر زبان فارسی را لفظ عوام و یا گویش‌های گوناگون دانست و بیان کرد: ایران سراسر گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت است  و این لهجه‌ها اگر چه کاربرد و تنوع زبانی خوبی را ایجاد می‌کند؛ اما از طرف دیگر به زبان فارسی لطمه‌ زده و گویش‌وران استفاده از زبان مشترک فارسی را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند.

بنا به گفته مزینانی، این استفاده مداوم از زبان‌های محلی موجب می‌شود در نهایت جلوی زایایی و خلاقیت گسترده زبان فارسی و پختگی آن گرفته شود.

وی مسئله درست‌نویسی و درست‌گویی را یکی دیگر از مشکلات زبان فارسی دانست و توضیح داد: گاهی برخی زبان‌ها نمی‌توانند خود را بر اساس آنچه معیار است وفق دهد و در سال‌های اخیر با رشد فضای مجازی این موضوع جدی‌تر شده است و کاربران شبکه اجتماعی نوعی خط و بیان را استفاده می‌کنند که علاوه بر دور بودن از زبان معیار به ساختار آن هم ضربه می‌زند.

بنا به گفته مزینانی درست‌نویسی به‌واسطه عدم زایایی زبان پیش می‌آید و زبان می‌تواند لغات جدید مطابق با دستور زبان را خلق کند و در این راستا وظیفه فرهنگستان و دولت و سایر بخش‌ها توجه به این بخش است تا با مراقبت جلوی غلط نویسی گرفته شود.

وی در نهایت ابراز کرد که برای پاسداشت زبان فارسی باید همه مراقبت کنیم دوپهلو نویسی و شکسته‌نویسی و نادرست نویسی پرهیز کرده تا مسیر تکامل و پختگی زبان فارسی طی شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از