حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/07/25 شمسی | 2024/10/16 میلادی
نوجوانان سوار بر موج کره‌ای هستند
رد پای چشم‌بادامی‌ها در فرهنگ ایرانی؛

نوجوانان سوار بر موج کره‌ای هستند

محتوا‌های کُره‌ای، با ارائه تصاویری ایده‌آل از زیبایی و موفقیت، معیارهای غیرواقعی را برای جوانان تعیین می‌کنند و نوجوانانی که درگیر این محتواها می‌شوند، ممکن است احساس ناکامی و عدم کفایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ فرهنگ کُره‌ای، از طریق فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، در سال‌های اخیر به‌سرعت در ایران گسترش‌یافته و نوجوانان به‌ویژه دختران را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است.

این محتواها، با ارائه تصاویری ایده‌آل از زیبایی و موفقیت، معیارهای غیرواقعی را برای جوانان تعیین می‌کنند و نوجوانانی که درگیر این محتواها می‌شوند، ممکن است احساس ناکامی و عدم کفایت کنند، چرا که نمی‌توانند به این استانداردها دست یابند.

فشارهای اجتماعی ناشی از مقایسه خود با سلبریتی‌ها می‌تواند به بروز اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی منجر شود؛ زیرا این محتواها نه‌تنها بر سلامت روان تأثیر می‌گذارند، بلکه می‌توانند هویت فرهنگی نوجوانان را نیز تهدید کنند و با کاهش توجه به فرهنگ و هنر ایرانی، نسل جدید ممکن است از ریشه‌های خود فاصله بگیرد و هویت ملی‌شان را فراموش کند.

محتوا‌های کُره‌ای سبب ایجاد انتظارات غیرواقعی می‌شود

سونا ستایش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان تأثیرات منفی فرهنگ کره‌ای بر نوجوانان ایرانی اظهار کرد: موج فرهنگ کره‌ای که به‌ویژه از طریق گروه‌های کی پاپ و سریال‌های کره‌ای به ایران وارد شده، به‌طور گسترده‌ای بر زندگی نوجوانان و جوانان تأثیر گذاشته و علی‌رغم اینکه چنین محتواهایی می‌تواند جذاب و سرگرم‌کننده باشد، اما پیامدهای منفی و آسیب‌های جدی به همراه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

روان‌شناس بالینی در ادامه افزود: یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های این موج، ایجاد انتظارات غیرواقعی از زندگی و روابط است؛ زیرا سریال‌های کره‌ای معمولاً داستان‌هایی ایده‌آل‌گرایانه از سبک زندگی، زیبایی، عشق و دوستی را روایت می‌کنند که می‌تواند باعث شود نوجوانان انتظار داشته باشند که زندگی واقعی‌شان نیز چنین ایده‌آل و بی‌نقص باشد و ادامه‌دار شدن این انتظارات می‌تواند منجر به ناامیدی و سرخوردگی در مواجهه با واقعیت‌های زندگی شود.

وی عنوان کرد: محتوا‌های کُره‌ای با ارائه تصاویری از زیبایی و موفقیت می‌توانند تأثیرات منفی بر هویت و اعتماد به نفس نوجوانان بگذارند و بسیاری از نوجوانان خود را با این سلبریتی‌ها مقایسه کرده و احساس می‌کنند که از نظر ظاهری یا اجتماعی به‌اندازه کافی خوب نیستند، از طرفی این مقایسه‌ها در نوجوانان منجر به اختلالات روانی، مانند افسردگی و اضطراب می‌شود.

ستایش با بیان اینکه محتوا‌های دیجیتال اعتیادآور هستند، گفت: دسترسی آسان به محتوای دیجیتال، از جمله موزیک ویدئوها، سریال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند منجر به اعتیاد نسبت این محتوا‌ها شود و نوجوانان ممکن است ساعت‌ها وقت خود را صرف تماشای این برنامه‌ها کنند و از فعالیت‌های اجتماعی و تحصیلی خود غافل شوند و این اعتیاد بر عملکرد تحصیلی و روابط اجتماعی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

وی بیان کرد: موج فرهنگ کُره‌ای منجر به تغییرات فرهنگی در جامعه ایرانی می‌شود؛ زیرا برخی نوجوانان به‌جای ارزش‌های فرهنگی خود، ارزش‌های غربی و کره‌ای را ترجیح دهند و این تغییرات فرهنگی می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین نسل‌ها شود و ارتباطات خانوادگی را تضعیف کند و از طرفی در سال‌های آینده نوجوانان را تبدیل به افرادی کند که اعتقادی به فرهنگ اصیل خود ندارند.

ستایش محتوا‌های کُره‌ای را عاملی برای فشارهای اجتماعی در نوجوانان دانست و افزود: محتوا‌های کُره‌ای با ارائه ملاک‌هایی برای زیبایی و سبک زندگی فشار اجتماعی زیادی بر نوجوانان اعمال می‌کنند تا رفتارها، لباس‌ها و حتی سلیقه‌ نوجوانان را تغییر دهند.

وی ادامه داد: این فشار اجتماعی موجب نارضایتی از خود و تلاش برای تغییر هویت شخصی می‌شود و نوجوانان مدام سعی می‌کنند خود را به این ملاک‌ها نزدیک کرده تا مورد تأیید اجتماع باشند غافل از اینکه این ملاک‌ها با فرهنگ ایرانی‌اسلامی در تضاد است.

روان‌شناس بالینی خاطرنشان کرد: علاقه به محصولات مرتبط با فرهنگ کُره‌ای و تلاش برای تهیه این محصولات از جمله لباس‌ها، لوازم آرایشی و دیگر کالاها، باعث ایجاد فشار اقتصادی بر خانواده‌ها می‌شود؛ زیرا معمولاً این محصولات گران بوده و برای تهیه آن‌ها باید هزینه هنگفتی پرداخت شود و نوجوانان برای دستیابی به این محصولات هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند.

ستایش ابراز کرد: در مجموع، هرچند موج فرهنگ کره‌ای می‌تواند جذابیت‌هایی داشته باشد، اما باید به اثرات منفی آن بر نوجوانان توجه کرد. والدین، معلمان و جامعه باید آگاه باشند که چگونه این موج می‌تواند زندگی نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار دهد و باید اقداماتی برای حمایت از آن‌ها انجام دهند.

پشت پرده محتوا‌های کُره‌ای حقایق تاریکی است

فاطمه گردویی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان تأثیرات منفی محتوا‌های ضد فرهنگی کُره بر نوجوانان گفت: فرهنگ کُره‌ای این روز‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی، فیلم و سریال و به‌خصوص گروه‌های موسیقی مانند «بی تی اس»، تأثیرات عمیق و گسترده‌ای بر نوجوانان ایرانی گذاشته و این پدیده نه‌تنها سبب جذب نوجوانان به کشور کره جنوبی شده، بلکه به‌تدریج در حال تغییر الگوهای فرهنگی و اجتماعی در ایران است.

روان‌شناس مسائل اجتماعی در ادامه افزود: یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های ناشی از محتوا‌های کُره‌ای تأثیرات منفی بر سلامت روان نوجوانان است، زیرا نوجوانان به‌دلیل مقایسه خود با سلبریتی‌های کره‌ای، احساس ناکامی و عدم کفایت کرده و این مقایسه‌ها منجر به بروز اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب در آن‌ها می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر محتوا‌های کُره‌ای بر ارزش‌ها و باورهای مذهبی نوجوانان افزود: فرهنگ کره‌ای معمولاً با مضامین خاص خود همراه است؛ اما این نوع سبک زندگی و فرهنگ با ارزش‌ها و باورهای مذهبی نوجوانان ایرانی تضاد دارد.

گردویی ادامه داد: این تضاد فرهنگی و دینی سبب سردرگمی نوجوانان نسبت به هویت دینی و فرهنگی‌شان می‌شود و بسیاری از نوجوانان تحت‌تأثیر مضامین نامناسب موجود در محتوای کره‌ای قرار گرفته و از ارزش‌های دینی و فرهنگی خود فاصله می‌گیرند.

وی بیان کرد: پشت پرده این محتوا‌های فریبنده حقایق تاریکی وجود دارد، «بی تی اس» یکی از گروه‌های موسیقی ‌کُره‌ای بوده که به آن کی پاپ می‌گویند و آسیب‌های فراوانی را برای نوجوانان ایجاد می‌کنند؛ از جمله این آسیب‌ها می‌شود به ترویج همجنس‌گرایی و هویت نابهنجار اشاره کرد.

گردویی از ترویج همجنس‌گرایی توسط گروه‌های موسیقی کُره‌ای خبر داد و افزود: اعضای گروه‌های موسیقی کُره همیشه از یک جنس هستند، کلیه اعضا یا پسر هستند یا دختر و برخی رفتارها در اعضای این گروه‌ها، پوشش و آرایش سبب هویت‌بخشی به همجنس‌گرایی و ترویج آن شده و نوجوانان را در بحران هویت جنسی می‌اندازد و خودِ این امر شروعی برای تلقین و باور به همجنس‌گرایی است که متأسفانه باعث گرایش بعضی نوجوانان به این ناهنجاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این گرایش نوعی اختلال روانی بوده و عموماً قابل درمان است؛ اما نباید اجازه داد قبح رفتاری این عمل در جامعه و در ذهن نوجوانان ریخته شود؛ زیرا قبیح بودن یک آموزه و عمل، خود موجب حفظ حریم‌های دینی و اخلاقی در جامعه می‌شود.

روان‌شناس اجتماعی بیان کرد: محتوا‌های کُره‌ای در حال ترویج سبک زندگی غلط، ملاک‌ و معیارهای غیرواقعی از زیبایی و روابط نامشروع هستند، این محتوا‌ها در کشور کُره مورد توجه نبوده و تشویق نمی‌شود؛ اما شواهد و قرائن حاکی از این است که این محتوا‌ها برای تأثیر بر کشور‌های دیگر به‌وجود آمده است.

محتوا‌های کُره‌ای برای دختران خطرناک‌تر هستند

یلدا مظفری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان تأثیرات خطرناک محتوا‌های کُره‌ای اظهار کرد: در سال‌های اخیر، محبوبیت فرهنگ کره‌ای، به‌شدت در نوجوانان ایرانی افزایش یافته و تأثیرات روانی عمیق و خطرناکی دارد که می‌تواند به آسیب‌های جدی منجر شود.

کارشناس و مدرس سواد رسانه در ادامه افزود: محتواهای کُره‌ای معمولاً تصاویری ایده‌آل از زیبایی، موفقیت و سبک زندگی ارائه می‌دهند که با واقعیت‌های زندگی نوجوانان فاصله زیادی دارد، بلاگر‌های کُره‌ای در شبکه‌های اجتماعی با تبلیغ زندگی لوکس و سرشار از تکنولوژی در ‌کُره هر روز به جمعیت مهاجران اضافه می‌کنند در حالی که حقیقت این‌گونه نیست.

وی عنوان کرد: تعداد بلاگر‌های کُره‌ای از هر کشوری کم‌تر است؛ اما نکته‌ای که در محتوای تمام آن‌ها مشاهده می‌شود اوج رفاه و موفقیت در زندگی است، در حالی که مردم کُره برای تأمین هزینه‌های بالای یک زندگی متوسط باید شیفت‌های متوالی سرکار باشند.

مظفری به سخت‌گیری خانواده‌ها در کُره اشاره کرد و افزود: برعکس محتوا‌هایی که انتشار داده می‌شود نوجوانان کُره‌ای اغلب خانواده‌هایی بسیار سخت‌گیر دارند تا حدی که تعداد زیادی از آن‌ها تا ۱۸ سالگی اجازه ندارد تلفن همراه داشته باشند و باید تمام دقت خود را روی درس متمرکز کنند.

وی با بیان اینکه تأثیر محتوا‌های کُره‌ای بر دختران خطرناک‌تر است، گفت: این محتوا‌ها معیارهای غیرواقعی و غیرقابل دستیابی را برای زیبایی و موفقیت تعیین می‌کنند و دختران احساس می‌کنند که برای جلب توجه یا تأیید دیگران باید به این استانداردها دست یابند.

مظفری تصریح کرد: گسترش محتوای کره‌ای نه‌تنها بر سلامت روان نوجوانان تأثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند به‌تدریج فرهنگ و ارزش‌های ایرانی را تحت‌تأثیر قرار دهد و این روند سبب کاهش توجه به ادبیات، هنر و تاریخ ایران می‌شود و نسل جدید را از ریشه‌های فرهنگی خود دور می‌کند.

کارشناس و مدرس سواد رسانه گسترش محتوا‌های کُره‌ای را عامل از بین رفتن فرهنگ و محتوای ایرانی دانست و افزود: با افزایش محبوبیت محتوا‌های کره‌ای، محصولات فرهنگی داخلی کمتر مورد توجه قرار گرفته و این غفلت منجر به تضعیف تولیدات فرهنگی داخلی و ایجاد فضای فرهنگی یک‌بعدی شود که در آن تنها فرهنگ‌های خارجی مورد توجه قرار می‌گیرند.

مظفری ابراز کرد: تأثیرات روانی خطرناک محتوای کره‌ای بر نوجوانان ایرانی، به‌ویژه دختران، نیازمند توجه جدی بوده و خطرات ناشی از گسترش نفوذ این محتواها می‌تواند عواقب جدی برای سلامت روان و هویت فرهنگی نوجوانان داشته باشد و ضروری است که معلمان و مسئولان فرهنگی با آگاهی از این مسائل، اقداماتی برای عدم گسترش این محتوا‌ها انجام دهند.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از