حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
مدرس سواد رسانه در گفتگو با «مرآت»:

مخاطب هوشمند فضای مجازی باشیم

مخاطب هوشمند فضای مجازی باشیم

مدرس سواد رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای گفت: باید بتوانیم با بهره‌گیری از سواد رسانه‌ای اطلاعات را در فضای مجازی غربال کرده و به هر محتوایی اطمینان نکنیم.

مریم سیادت، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، در خصوص سواد رسانه و تأثیر آن در زندگی روزمره گفت: انتشار اطلاعات نادرست و ترویج شیوه‌های درمان بدون تأیید مراجع ذی‌صلاح در فضای مجازی علاوه بر آنکه به ایجاد سردرگمی و عدم اطمینان در بین مخاطبان می‌انجامد؛ به علت مبادرت به درمان‌های نادرست و مخاطره‌آمیز، باعث بروز اتفاقات و حوادث فاجعه‌آمیز نیز خواهد شد.

این مدرس سواد رسانه در ادامه بیان کرد: به طور مثال در زمان شیوع کرونا، جستجوی کاربران در گوگل به‌منظور کسب اطلاعات تا 70 درصد افزایش یافت و در این میان اطلاعات و داده‌های غلط و نادرست فراوانی نیز منتشر شـد کـه تشـخیص اطلاعات درسـت از اطلاعات غلـط و شایعات را برای مخاطب دشوار کرد.

سیادت با اشاره به این که در گذشته و در سایه محدودیت‌های رسانه‌ای و دسترسـی بـه اطلاعات امکان بـیش‌تـری برای نظارت و کنترل گردش اطلاعات پزشکی و درمانی وجود داشت؛ عنوان کرد: بـا ظهـور رسـانه‌هـای اجتمـاعی، قلمروهای ارتباطی وسـیعی گشوده شده و اخبار و اطلاعات گوناگون فارغ از تناسب آن بـا واقعیت‌ها، با سرعت زیادی جوامع انسانی را تحت‌تأثیر خود قرارداد. 

وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردها که جامعه را در برابر شیوع اطلاعات ایمن می‌سازد؛ افزایش سواد رسانه‌ای بوده و در واقع به بیانی دیگر سواد رسـانه‌ای را می‌توان توانایی داشتن نگاه منتقدانه و ایمنی در مقابل اخبار جعلی منتشر شده در فضای مجازی و رسانه دانست.

سیادت با اشاره به این‌که درگذشته به دلیل دسترسی محدود به امکانات فضای رسانه ای مجازی و اطلاعات آن امکان بیشتری جهت نظارت و کنترل گردش اطلاعات پزشکی و درمانی وجود داشت، گفت: متأسفانه در نهایت شاهد این هستیم که همین افراد به دلیل تبعات ناشی از درمان‌های اینترنتی، استفاده بیشتری از خدمات اورژانسی و مراقبت‌های ویژه دارند. 

این مدرس سواد رسانه در ادامه ابراز داشت: مخاطب هوشمند در رسانه‌های اجتماعی باید بداند بسیاری از محتواهای منتشر شده در این فضا، اساس و پایه علمی نداشته و تکرار و الگوگیری از این محتواهای غیرواقعی، می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را برای مخاطب و سایرین ایجاد کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از