حالت تاریک
  • شنبه, 1403/06/24 شمسی | 2024/09/14 میلادی
مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی سمنان مطرح کرد:

محدودیت منابع بریل مهم‌ترین چالش روشندلان

محدودیت منابع بریل مهم‌ترین چالش روشندلان

مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی سمنان گفت: کمبود منابع با خط بریل کار مطالعه را برای نابینایان دشوار کرده است؛ چرا که تولید این نوع کتب فرایند پیچیده و سخت و زمان‌بری دارد.

مهرداد فؤادیان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به عضویت ۱۷۰  زن و مرد کم‌بینا و نابینا در کتابخانه مرکزی استان سمنان گفت: ۹۰۰ جلد کتاب بریل و ۱۵ هزار کتاب صوتی در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی استان سمنان وجود دارد.

مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی سمنان یکی از مشکلات عمده‌ نابینایان و کم‌بینایان را منابع محدودی به‌خصوص در بریل عنوان کرد و افزود: در برخی موضوعات کتاب با خط بریل وجود ندارد؛ اما منابع صوتی خوبی موجود است.

وی همچنین تصریح کرد: افراد کم‌بینا می‌توانند فقط از کتاب صوتی استفاده کنند به‌واسطه اینکه کتاب بریل کم و استفاده از صوت برای آن‌ها راحت‌تر است؛ از سوی دیگر تخصص خط بریل را هم ندارند.

فؤادیان با اشاره به زمان‌بر بودن تولید کتاب با خط بریل اظهار کرد: تولید کتب بریل شرایط و امکانات خاصی نیاز دارد تا نوشته شود؛ چرا که تولید آن پیچیده و سخت است و هزینه زیادی را در بر می‌گیرد.

این مقام مسئول در خصوص سرانه مطالعه کتاب اظهار کرد: مطالعه در بخش نابینایان به‌دلیل کمبود منابع کم‌تر شده و اگر منابع افزایش پیدا کند افراد زیادی جذب کتابخانه و کتاب می‌شوند که در حال حاضر کتب درسی و مذهبی مورد استقبال بیش‌تری از افراد روشن‌دل عضو کتابخانه مرکزی سمنان قرار گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: افراد کم‌بینا و نابینایی که به کتابخانه دسترسی داشته باشند حضوری کتاب‌ها را دریافت می‌کنند و افرادی که راه دور هستند و دسترسی به کتابخانه ندارند از طریق پست و اینترنت کتاب‌های صوتی را دریافت می‌کنند.

مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی سمنان با بیان اینکه به وضعیت کتاب‌خوانی نابینایان طی سال‌های اخیر رسیدگی شده است، گفت: فقط کتابخانه مرکز استان بخش نابینایان دارد و شهرستان دامغان نیز به‌صورت پاره‌وقت کارها را انجام می‌دهد.

وی از مسئولین درخواست کرد تا با مناسب‌سازی در سطح شهر جهت رفاه حال افراد نابینا و کم‌بینا برای استفاده از کتابخانه مرکزی اقدامات مؤثری داشته باشند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از