حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
یادداشت؛

عزت در سایه وحدت

عزت در سایه وحدت

کارشناس علوم و معارف اسلامی در یادداشتی اختصاصی نوشت: تجربه بشری و رهنمود قرآن و حدیث بر این امر استوار است که وحدت و همبستگی در هر جا و هر زمان و میان هر ملتی وجود داشته باشد برای آنان عزّت و کامیابی و پیروزی فراهم می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ کارشناس علوم و معارف اسلامی در یادداشتی اختصاصی نوشت: همان‌گونه که از درس‌های مهم تاریخ و تجربه بشری و رهنمود قرآن و حدیث این است که وحدت و همبستگی در هر جا و هر زمان و میان هر ملتی وجود داشته باشد برای آنان عزّت و کامیابی و پیروزی فراهم می‌آورد و از سوی دیگر تفرقه و تشتت و اختلاف و چنددستگی در هر جا و هرگاه و در هر گروهی رخ دهد، ضعف و زبونی و شکست و نابودی و ناکامی را در پی دارد.

این سنت تغییرناپذیر تاریخ است و مسلمان و غیرمسلمان و شرقی و غربی و دیروز و امروز نمی‌شناسد.

از این رو اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز به‌عنوان هادیان امت اسلامی همواره در پی تحقق این معنای عظیم بوده و کلام و سیره و رفتار آن بزرگواران از شاخص‌ترین الگوها برای تحقق انسجام اسلامی است، به‌گونه‌ای که فقط با اندکی بررسی در روایات و سیره رفتاری آن‌ها پی به شدت اهتمام آن بزرگواران به مقوله وحدت و انسجام اسلامی خواهیم برد و از عظمت این معنی نزد آنان به شگفت خواهیم آمد.

با این نگاه بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و حاکمیت، اسلام ناب محمدی (ص) و حفظ وحدت و انسجام مسلمین از اصول و ارزش‌های اصلی انقلاب به‌حساب آمد که در واقع نشأت گرفته از همان سیره و تعالیم اهل بیت (ع) است.

اما با این حال بعضی از جاهلان و کج‌اندیشان این دستور شرعی و عقلانی را نوعی سیاست غیرشرعی پنداشتند که اقتضائاتی در انقلاب اسلامی آن را به وجود آورده که لازم نیست چندان به آن پایبند بود.

باید درباره انسجام اسلامی و معنی، مقصود و هدف از وحدت و انسجام اسلامی سخن گفته شود؛ زیرا متأسفانه همواره افرادی از روی بی‌اطلاعی و یا غرض‌ورزی معنایی نادرست و غیرقابل‌ قبول از وحدت اسلامی را در میان مسلمین القا می‌کنند که همین امر باعث شده تا اعتراض‌ها و یا حتی جبهه‌گیری‌هایی را در مقابل این هدف بزرگ و عالی شاهد باشیم.

از منظر قرآن به مسئله اتحاد میان جهانیان، ادیان، مسلمانان و نهاد خانواده تأکید شده و پیوند میان دل‌های مؤمنان نوعی تصرف الهی بیان شده و ایجاد و حفظ چنین یگانگی سبب مقابله با دین‌ستیزان و مستکبران می‌شود.

مقصود و هدف از وحدت اسلامی این نیست که از میان مذاهب اسلامی یکی انتخاب شود و سایر مذاهب کنار گذاشته شود؛ بلکه مقصود این است که مشترکات همه مذاهب گرفته شود و متفرقات همه آن‌ها کنار گذاشته شود.

با این که وحدت اسلامی به ‌هیچ‌ وجه ربطی به وحدت مخالفان و تکفیری‌ها ندارد؛ اما استکبار و دین‌ستیزان برای این که از وحدت اسلامی مفهومی غیرمنطقی و غیر‌انسانی بسازند آن را به نام وحدت تروریسم توجیه می‌کنند تا با ایجاد نفرت از مسلمانان وحدت با شکست مواجه شود.

منظور از وحدت متشکل شدن مسلمین است؛ زیرا مسلمین وفاق‌های بسیاری دارند که می‌تواند مبنای یک اتحاد محکم شود.

مسلمین همه از یک نوع جهان‌بینی برخوردارند و یک فرهنگ مشترک دارند و در یک تمدن عظیم و باشکوه و سابقه‌دار شرکت دارند وحدت در جهان‌بینی، در فرهنگ، در سابقه تمدن در بینش و منش در معتقدات مذهبی در پرستش‌ها و نیایش‌ها، در آداب و سنن اجتماعی از آن‌ها ملتی واحد می‌سازد.

ندا فراهینی - کارشناس علوم و معارف اسلامی

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از