حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی استان سمنان:

مجازات حداقلی، عامل افزایش قاچاق چوب است

مجازات حداقلی، عامل افزایش قاچاق چوب است

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی استان سمنان گفت: بالابودن سود حاصل از قاچاق چوب تاغ و سنخیت نداشتن میزان جریمه صادر شده از سوی تعزیرات حکومتی باعث گرایش قاچاقچیان جهت قطع درختان تاغ شده است.

علیرضا ابوطالبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» ضمن اشاره به علت گرایش مردم به استفاده از چوب گفت: در چند سال اخیر گرایش مردم به استفاده از مصنوعات چوبی افزایش‌یافته و طرح تنفس جنگل‌های شمال و واردات کم چوب و گران‌بودن چوب‌های وارداتی موجب گرایش افراد سودجو به قاچاق چوب شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: با اقدامات پیشگیرانه قطع چوب‌های جنگلی در استان بسیار محدود شد؛ اما به دلیل تبلیغات سوء درخصوص کیفیت چوب درختچه تاغ و تهیه زغال آن موجب قاچاق چوب با قیمت‌های گزاف توسط استان‌های هم‌جوار شده است.

وی در ادامه افزود: علی‌رغم اقدامات پیشگیرانه اما استان سمنان به‌واسطه بعد مسافت و پراکندگی عرصه و وجود راه‌های اصلی فرعی و کوره‌راه‌ها قطع و قاچاق چوب انجام می‌شود و حتی بومی‌های منطقه نیز به قطع درختچه‌های تاغ گرایش پیدا کرده‌اند که همین موضوع موجب ایجاد مشکلات و معضلاتی برای استان شده است.

ابوطالبی ضمن اشاره به عدم بازدارندگی جرایم تعزیرات حکومتی خاطرنشان کرد: به دلیل بالابودن سود حاصل از قاچاق چوب تاغ و سنخیت نداشتن میزان جریمه صادر شده از سوی تعزیرات حکومتی قاچاقچیان در این زمینه جهت قطع درختان تاغ اقدام می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار کرد: مجازات‌های کیفری قاچاق چوب طی چند سال گذشته کاهش‌یافته و دراین‌رابطه قانون‌گذار صدور حکم را به تعزیرات حکومتی واگذار کرده که میزان مبلغ جریمه ابلاغی به متهم بازدارنده نیست.

وی خاطرنشان کرد: مجازات قطع درختان در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود که همین امر از بازدارندگی بالایی برخوردار است؛ اما صدور حکم مجازات حمل چوب قاچاق توسط تعزیرات حکومتی انجام می‌شود که به‌خاطر بالابودن میزان سود قاچاق و پایین‌بودن مبلغ جریمه از بازدارندگی کمتری برخوردار است.

ابوطالبی اظهار کرد: جسارت قاچاقچیان موجب شده است که با روش‌های مختلفی از جمله استفاده از آمبولانس، وسیله نقلیه مختص به گوشت، تاکسی‌های حمل‌ونقل و... انجام می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان دررابطه‌ با اقدامات پیشگیرانه تصریح کرد: تشکیل گشت مراقبت، فرهنگ‌سازی، گشت‌های شبانه‌روزی، با همکاری مراجع قضایی و انتظامی ایست و بازرسی موقت در گلوگاه‌های قاچاق چوب، استفاده از تجهیزات نوین و... در دستور کار قرار دارد تا قاچاق چوب را در استان به حداقل برسانیم.

وی دررابطه‌با قاچاق چوب توسط استان‌های هم‌جوار خاطرنشان کرد: در محورهای مواصلاتی با همکاری نیروهای انتظامی بیشتر کشفیات از استان‌های هم‌جوار جنوب و شرق صورت‌گرفته است.

این مقام مسئول در مورد کشفیات افزود: در ۹ ماه گذشته ۴۸ مورد پرونده قضایی تشکیل شده است و ۳۸ هزار و ۹۹۰ کیلو چوب تاغ کشف شده است و۱ هزار و ۶۷۵ کیلو زغال کشف و تعداد ۱۳۲ نفر متهم دستگیر و ۸۰ دستگاه خودروی حمل چوب قاچاق توقیف شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: از مأموریت‌های اولویت‌دار یگان حفاظت در سطح استان پیشگیری و مقابله با قطع و قاچاق چوب و برخورد قاطعانه با دخل و تصرف اراضی ملی است.

ابوطالبی تصریح کرد: در ۹ ماه سال جاری ۶۱ فقره پرونده برای مجرمین که اقدام به دخل و تصرف کرده بودند صورت‌گرفته که میزان مساحت تصرف شده ۲ میلیون و ۸۲۷ هزار ۶۲۵ مترمربع بوده و بر اساس اقدامات صورت‌گرفته توسط ۱۶ مورد به مساحت ۳۵۳ هزار و ۷۴ مترمربع از اراضی ملی توسط یگان حفاظت استان رفع تصرف شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پایان افزود: با همکار مراجع قضایی و تشکیل پرونده قضایی برای متصرفین ۳۸ فقره رفع تصرف اراضی به مساحت یک میلیارد و۱ هزار 719 مترمربع رفع تصرف در دستور کار بوده است.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از