حالت تاریک
  • شنبه, 1403/06/24 شمسی | 2024/09/14 میلادی
کارآفرین حوزه گلیچ‌بافی عنوان کرد:

روستای چاشم نقطه عطف هنر گِلیچ‌بافی

روستای چاشم نقطه عطف هنر گِلیچ‌بافی

بانوی هنرمند گلیچ‌باف گفت: گِلیچ یک دست‌بافته‌ سنتی بوده که با دستگاه گلیچ‌بافی تولید می‌شود و نقطه عطف این هنر روستای چاشم است که توانستم دوباره آن را در روستای چاشم احیاء کنم.

فاطمه سادات نبوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به هنر گلیچ‌بافی گفت: گلیچ یک دست‌بافته‌ سنتی بوده که با دستگاه گِلیچ‌بافی تولید می‌شود و نقطه عطف این هنر روستای چاشم است که در منطقه شمالی استان سمنان قرار دارد.

کارآفرین حوزه گِلیچ‌بافی در ادامه افزود: این هنر از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده و بافت آن در روستا‌های شمالی استان سمنان رواج دارد و زنان تولیدكننده‌ اصلی آن هستند، به‌گونه‌ای که بیش‌تر دختران از کودکی گلیچ‌بافی را در کانون خانواده می‌آموزند.

نبوی با بیان اینکه از گذشته گلیچ در مناطق شمالی كاربرد بسیار داشته است، گفت: به‌دلیل پنبه‌ و پشمی بودن جنس پارچه‌ این دست‌بافته در پوشاک مردانه و فصول سرد سال مورد استفاده واقع می‌شود.

وی عنوان کرد: گِلیچ شباهت بسیاری به گلیم دارد؛ اما نوع بافت آن کاملاً با گلیم تفاوت داشته و به‌نوعی مانند بافتن پارچه با دستگاه است، همچنین تارهای گلیچ از جنس نخ پنبه پُرتاب، و پودهای آن جنس پشمی دارد.

نبوی به شروع کارآفرینی در حوزه گلیچ‌بافی اشاره کرد و افزود: از کودکی هنر گلیچ‌بافی را آموخته بودم و در آن مهارت داشتم و با توجه به اینکه هنر گلیچ‌بافی مانند دیگر محصولات صنایع دستی ناشناخته مانده بود و خطر منسوخ شدن، آن را تهدید می‌کرد تصمیم گرفتم این هنر را دوباره در روستای چاشم احیاء کنم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۱ کارگاه خود را با بودجه‌ای به مبلغ ۵ میلیون تومان تحت عنوان آموزش و تولید گلیچ‌بافی در روستای چاشم استان سمنان تأسیس کردم و به‌مرور آن را توسعه دادم.

نبوی بیان کرد: کارگاه در ابتدا کار خود را با دو نیرو آغاز کرد؛ اما اکنون در هر دوره بیش از ۲۵۰ نفر آموزش می‌بینند و از این تعداد برخی کارآفرینی می‌کنند و برخی در کارگاه خودمان فعالیتشان را ادامه می‌دهند، در حال حاضر پنج نیرو به‌صورت ثابت در کارگاه مشغول هستند.

نبوی با اشاره به مسابقات سپوزیوم در ایتالیا گفت: در این مسابقات با حضور ۱۶۵ شرکت‌کننده و با عنوان «هنر در قاب» که گلیچ خودرنگ چاشم از کارگاه گلیچ‌بافی آسمان چاشم را شامل می‌شود حضور یافتم و مقام هفتم این مسابقات را کسب کردم.

وی در انتها افزود: مسابقات سمپوزیوم برای نخستین‌بار در شهرستان مهدی‌شهر برگزار شد و اثر هنری گلیچ‌بافی چاشم به نمایشگاه کشور ایتالیا راه یافت و دارای شناسنامه شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از