حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان:

پارک ملی کویر 42 رأس گورخر دارد

پارک ملی کویر 42 رأس گورخر دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: تعداد گورخر آسیایی در پارک ملی کویر گرمسار به ۴۲ رأس شامل بالغ و نابالغ رسیده است.

بهرامعلی ظاهری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اینکه گورخر آسیایی در معرض خطر انقراض قرار دارد، گفت: گورخر آسیایی، یک گونه‌ نادر و ارزشمند بوده که به‌عنوان تنها بازمانده از علف‌خواران تک‌سُم در کشور شناخته می‌شود. 

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان در ادامه افزود: پارک ملی کویر گرمسار یک منطقه امن برای این گونه جانوری به‌شمار می‌رود و به دلیل شرایط مناسب تعداد این گونه در استان به ۴۲ رأس شامل بالغ و نابالغ در پارک ملی کویر گرمسار رسیده است.

ظاهری عنوان کرد از این ۴۲ رأس گورخر،  ۱۲ رأس نر و ۳۰ رأس ماده بوده و این جمعیت با تولد هشت کره نابالغ در سال جاری افزایش پیدا می‌کند که نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر برای حفظ و احیای این گونه در خطر انقراض است.

وی با بیان اینکه در مهرماه ۱۴۰۲، یک رأس گورخر نر از طبیعت پارک ملی توران به پارک ملی کویر گرمسار منتقل شد، بیان کرد: ضریب ژنتیکی جمعیت گورخرها نیازمند افزایش بود، بنابراین این اقدام در جهت افزایش ضریب ژنتیکی انجام گرفت.

ظاهری بیان کرد: به مدت ۱۰ روز پس از رهاسازی این گورخر نر در محدوده پارک ملی کویر تحت پایش قرار داشت سپس از گله جدا شد و به خارج از منطقه حرکت کرد و مفقود شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات جست‌وجوی گورخر مفقود شده از ساعت پنج صبح آغاز شد افزود: پس از سه ساعت جستجو، آثار و نمایه‌های به‌جامانده از گورخر، شامل ردپا و سرگین مشاهده شد و مأموران به محل تردد گورخر رسیدند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: دو نفر از مأموران پارک ملی کویر عملیات رد زنی را جهت حفظ امنیت و آرامش این گونه جانوری ادامه دادند و به محل دفع کانال پساب صنایع در جنوب روستای ده نمک از توابع آرادان رسیدند.

وی با بیان اینکه گورخر مورد نظر هنگام گذر از محل کانال در داخل باتلاق گرفتار شده بود اظهار کرد: اقدامات لازم برای نجات گورخر از باتلاق انجام گرفت و پس از حدود سه ساعت این گونه نادر در صحت و سلامت کامل از باتلاق بیرون کشیده شد.

ظاهری از طی مسافت ۱۱۰ کیلومتر برای نجات این گونه جانوری خبر داد و افزود: در مجموع حدود ۱۰ ساعت زمان برای نجات این گونه صرف شد و با اعزام تجهیزات و نیروهای لازم بدون کم‌ترین مشکلی این گورخر نجات پیدا کرد‌.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: پس از عملیات نجات این گورخر برای سالیان پیش رو در داخل سایت نگه‌داری شده و برای نسل‌کشی کره‌های ماده که برای نخستین‌بار آماده جفت‌گیری می‌شوند، زنده‌گیری و به داخل سایت منتقل می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استان سمنان بهترین و امن‌ترین زیستگاه‌ را برای انواع گونه‌های پستانداران حیات‌وحش به ارمغان آورده و با برخورداری از ۱۷ درصد مناطق حفاظت‌شده طی سال‌های گذشته موفق به احیای زادگاه گورخر آسیایی نیز شده است.

ظاهری ابراز کرد: خوشبختانه با توجه به شرایط کنونی تلاش‌های بسیاری برای حفظ این گونه نادر صورت‌گرفته و امید است که با ادامه این اقدامات جمعیت گونه‌های مختلف جانوری در استان افزایش یابد و این گونه ارزشمند برای نسل‌های آینده حفظ شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از