حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/08/01 شمسی | 2024/10/22 میلادی
رؤیافروشی کودکان ویترینی در دام طمع والدین
پژوهشگر و روانشناس کودک مطرح کرد:

رؤیافروشی کودکان ویترینی در دام طمع والدین

پژوهشگر و روانشناس کودک گفت: کودک‌بلاگری پدیده‌ای به‌ظاهر جذاب و سرگرم‌کننده و البته درآمدزا برای والدین است، اما در باطن می‌تواند نوعی بهره‌کشی از کودکان محسوب شود.

حسین بهبهانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به آسیب‌های کودک‌بلاگری گفت: با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مدلی نوین از استفاده والدین از فرزندان به نام «کودک‌بلاگری» شکل گرفته است.

وی در ادامه افزود: این پدیده به‌ظاهر شامل؛ عکس‌ها، تفریحات و فعالیت‌های جذاب کودکانه است، اما در باطن می‌تواند نوعی بهره‌کشی از کودکان محسوب شود و والدین در این راستا بدون توجه به آسیب‌های روحی و روانی، فرزندان خود را به ابزاری برای جذب فالوور و درآمد بیش‌تر تبدیل می‌کنند.

پژوهشگر و روان‌شناس کودک همچنین عنوان کرد: کودکان اینفلوئنسر، با زندگی و تجربیات خود به مخاطبان محتوا ارائه نمی‌دهند؛ زیرا در بسیاری از موارد، این صفحات توسط والدین یا اعضای خانواده اداره می‌شود و گاهی والدین حتی از مسائل خصوصی و پنهانی فرزندان خود عکس و فیلم تهیه کرده و آن را منتشر می‌کنند، بدون اینکه به حقوق طبیعی کودک توجه کنند و این رفتار نه‌تنها به نفع کودک نیست، بلکه می‌تواند آسیب‌های جدی به روان او وارد کند.

وی با اشاره به آسیب‌های روانی ناشی از کودک‌بلاگری گفت: اصلی‌ترین باورهای هر کودک در سنین یک تا هفت‌سالگی توسط خانواده شکل می‌گیرد و والدین بلاگر با قرار دادن فرزند خود در معرض نمایش، به او این باور را القا می‌کنند که ارزش او تنها به عوامل ظاهری مانند لباس‌ها و عکس‌های زیبا بستگی دارد و این مسئله می‌تواند منجر به تناقض در ارزشمندی کودک شود و او را دچار بحران هویتی کند.

بهبهانی همچنین به مصرف‌گرایی در کودکان اشاره کرد و افزود: کودکانی که تحت‌تأثیر والدین خود قرار دارند، ممکن است به سمت خریدهای بی‌مورد و نداشتن تفکر انتقادی سوق پیدا کنند و این امر می‌تواند آینده آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد مشکلات روانی عمیق شود.

پژوهشگر و روان‌شناس کودک تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از کودک‌بلاگری، نداشتن تفکر انتقادی به شمار می‌رود و کودکانی که در چنین فضایی رشد می‌کنند، ممکن است در بزرگسالی از انتشار محتوای شخصی خود احساس حقارت و پشیمانی کنند.

بهبهانی خاطرنشان کرد: این کودکان همچنین ممکن است به خودشیفتگی دچار شوند و باور کنند که در همه چیز بهترین هستند و این موضوع می‌تواند ظرفیت آن‌ها برای پذیرش انتقاد را کاهش دهد و در نهایت منجر به مشکلات اجتماعی گردد.

پژوهشگر و روان‌شناس کودک با بیان اینکه در فضای مجازی افرادی با اختلالات روانی حضور دارند، گفت: افرادی مانند پدوفیل‌ها وجود دارند که ممکن است به‌دنبال صفحات مجازی با محتوای کودکان باشند و این موضوع می‌تواند امنیت کودکان را تهدید کرده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به روح و روان آن‌ها وارد کند.

وی ابراز کرد: کودک‌بلاگری یک پدیده نوین است که نیازمند توجه جدی از سوی والدین و جامعه بوده و والدین باید با آگاهی کامل از خطرات و آسیب‌های ناشی از این رفتار، از استفاده ابزاری فرزندان خود پرهیز کنند.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از