حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
مدیرکل دفتر اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان:

اتباع قانونی ساماندهی می‌شوند

اتباع قانونی ساماندهی می‌شوند

مدیرکل دفتر اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان از طرح ساماندهی اتباع قانونی در کشور در قالب صدور کارت هوشمند الکترونیکی خبر داد.

علیرضا محتشمی‌پور، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت، در رابطه با جزئیات طرح ساماندهی امور اتباع و مهاجرین در کشور گفت: تمامی کشورهای مهاجرپذیر، مهاجرت را از تهدید به فرصت تبدیل کرده‌ و با این اقدام هم مسئله کاهش جمعیت را حل کرده و هم نیروی کار مورد نیاز خود را تأمین کرده‌اند.

 

 وی افزود: این کشورها با ساماندهی اتباع بیگانه و با برنامه‌ریزی از نظر فرهنگی در طولانی‌مدت این افراد را در جامعه خود هضم کرده‌اند و این مسئله می تواند در کشور ما نیز با ارائه راهکارهای مناسب تجربه شود

 

 مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان بیان کرد: با توجه به اینکه ایران مهاجرپذیر و هم مهاجر فرصت است و از طرفی هم مرزهای طولانی و گسترده‌ای دارد، مهار این مرزها دشوار است و از سوی دیگر مسائل داخلی همسایگان ما در چند سال اخیر باعث شده است ایران مأمن برای مهاجرین باشد.

 

بنا به گفته محتشمی پور در طرح ساماندهی اتباع از تمام کسانیکه وراد ایران شده اند که اکثرا اتباع افغانی هستند یک بانک اطلاعاتی تهیه شده و افراد مجاز و غیر مجاز مشخص شده و ساماندهی می شوند.

 

وی در رابطه با علت این کار تصریح کرد: متأسفانه قانون اقامت در ایران که به ساماندهی بحث مهاجران توجه دارد، مربوط به ۹۲ سال پیش است و تقریبا یک قرن از نگارش اولین قانون مهاجران اتباع بیگانه در ایران می‌گذرد و به رغم رشد قابل توجه حضور اتباع خارجی غیرمجاز در کشور، هنوز در به روز رسانی این قانون تعلل می‌کنیم.

 

این مقام مسئول افزود: ایران همواره پذیرای مهاجران از کشورهای متعددی از جمله افغانستان، عراق و … بوده؛ روندی که جمعیت بیش از ۵ میلیون نفری مهاجران را ایجاد کرده و حالا نیازمند سیاستگذاری و مدیریت مناسب است.

 

وی با بیان اینکه مجلس در قالب طرح سازمان ملی اقامت به دنبال ایجاد یک سازمان منسجم برای ساماندهی و مدیریت اتباع خارجی است، تاکید کرد: ساماندهی و تجمیع وظایف مربوط به اتباع خارجی مجاز و غیر مجازدر قالب سازمان ملی اقامت منجر به استفاده درست و متناسب با شرایط روز دنیا از ظرفیت مهاجران در حوزه کار و سرمایه گذاری و دیگر بسترها خواهد شد.

 

محتشمی پور  با تاکید بر اینکه سرریز مهاجران و اتباع غیرمجاز به کشور در سال‌های اخیر پیامدها و مشکلاتی را در نظم اجتماعی و بعضاً امنیتی کشور به وجود آورده است که نباید نسبت به آن تساهل و اغماض کرد، افزود: در حالی نسبت به جمعیت قابل توجه مهاجران و اتباع بیگانه -مجاز و غیر مجاز-اغماض می‌کنیم که جمعیت کشورهایی مثل عمان، کرواسی، کویت و ۷۰ کشور دیگر دنیا کمتر از این عدد است دو برابر جمعیت کشورهایی مثل ارمنستان و قطر است.

 

وی با بیان اینکه ما اعتقاد داریم که بایستی اتباع بیگانه ساماندهی شوند، تصریح کرد: در این طرح برای اتباع بیگانه از ابتدای ورود به مرز‌های کشور برنامه ریزی شده است؛ برای محل اسکان و استقرار، اشتغال، آموزش و درمان اتباع خارجی برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

 

محتشمی پور دررابطه‌با طرح ساماندهی اتباع و شایعات مطرح شده در این زمینه گفت: بین مردم ایران و افغانستان قرابت فرهنگی و مذهبی و اشتراکات فراوانی وجود دارد و از دوران بعد از انقلاب اسلامی تاکنون خوشبختانه زندگی مسالمت‌آمیزی بین این دو گروه وجود داشته و ما شاهد مشکل امنیتی خاصی نبوده‌ایم.

 

وی در ادامه افزود: همان‌طور که امام راحل فرمودند این مهاجرین و اتباع مهمان ما هستند و باید به آنها جا مکان داده و مهمان‌نوازی کنیم و خوشبختانه فارغ از شیعه و سنی بودن افغانستانی‌ها در کنار آنها شاهد مشکل خاصی نبوده‌ایم.

 

مدیرکل دفتر اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان تصریح کرد: دشمنان با تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی همسایگان به دنبال بهره‌بری و سودجویی هستند و از کمترین اختلافات بیشترین فرصت‌طلبی را می‌کنند و در فضای مجازی با شایعه‌پراکنی نسبت به ورود مهاجرین و یا افرایش تعداد آنها قصد ایجاد ناامنی و تفرقه‌افکنی را دارند.

 

این مقام مسئول بیان کرد: به‌دوراز توجه به شایعات در حال حاضر حدود ۵الی ۶ میلیون نفر مهاجر اتباع که عموما از کشور افعانستان هستند در ایران سکونت دارند و با توجه به تصویب شورای امنیت ملی در۱۶ استان این اتباع امکان حضور و تردد و اشتغال را ندارند، مگر اینکه همسر ایرانی داشته و یا روادید داشته باشند.

 

بنا به گفته محتشمی‌پور استان سمنان یکی از استان‌هایی است که حضور اتباع در آن البته به جز شهرستان‌های شاهرود و دامغان و میامی بلامانع است.

 

وی دررابطه‌با افزایش حضور مهاجرین افغانستانی به کشور گفت: مهاجرت در تمام جهان یک پدیده طبیعی است و پس از حضور طالبان در افغانستان به دلیل شرایط نامطلوب برای مردم این کشور علی‌الخصوص شیعیان آن به دنبال مهاجرت بودند، اما باید این حضور آنها در ایران ساماندهی شود و تشکیل سازمان ملی مهاجرت که از دوساله گذشته کلید آن خورده شد، ساماندهی اتباع مجاز در ایران  در قالب صدور یک کارت انجام می‌شود.

 

بنا به گفته محتشمی‌پور در قالب این کارت هوشمند الکترونیکی ۲۴ خدمت به مهاجرین و ۱۶ کد آنها در یک کارت جمع آوری می شود و همچنین در سه حوزه اصلی هویت و سیمکارت و کارت بانکی نیز قابل استفاده است.

 

بنا به گفته محتشمی پور در کارت هوشمند صادر شده اساس کار برپایه زیست سنجی است و به این ترتیب که کاری نداریم اسم فرد چیست؟ برای ما مهم این است که آن فرد کیست و بر اساس اثر انگشت، چهره صورت و عنبیه چشم «چه کسی بودن» فرد را احزار می‌کنیم. به این ترتیب مشخصات فردی افراد معیار ما قرار می‌گیرد.

 

 این مقام مسئول دررابطه‌با اتباع غیرقانونی نیز توضیح داد: تمام این افراد باید با احترام به کشور خودشان بازگردند و در حال حاضر شرایط برای بازگشت آنها به کشور خودشان در حال فراهم‌شدن است و البته موضوع دیگری که باید مدنظر داشت بازگشت مجدد آنها به کشور است که ۹۲۰ کیلومتر مرز مشترک وجود دارد، از این پس با فراهم شدن زبرساخت‌ها و شرایط لازم مرز به صورت الکترونیکی محفاطت می‌شود.

 

وی همچنین دررابطه‌با کنترل ورود و خروج اتباع در شهرستان‌ها نیز ابراز کرد: در تمامی شهرستان‌ها و ساماندهی و نظارت در مورد ورود و خروج اتباع با فرمانداران است و انتظار می‌رود آنها با همکاری مردم در شناسایی افراد غیرمجاز همراهی و همکاری لازم را با اداره اتباع داشته باشند و همچنین کارفرمایان به دلیل شرایط اتباع غیرمجاز از دادن کار به آنها امتناع ورزند.

 

مدیرکل دفتر اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان خاطرنشان کرد: کلیه اتباع مجاز برای کار در هر قسمتی باید به اداره کار مراجعه و کارت لازم را دریافت کنند و ذیل آن در محیط مربوطه مشغول به کار شوند.

 

وی دررابطه‌با علل ساماندهی ارائه خدمات به مهاجرین افغانستانی در قابل یک کارت‌بانکی توضیح داد: متأسفانه در سایه نبود مقررات و عدم ساماندهی مناسب بسیاری زا اتباع باواسطه از طریق ایرانیان و پرداخت مبالغی به آنها به خریدوفروش می‌پرداختند که ازاین‌پس این شفافیت حاصل می‌شود.

 

وی اجرای این طرح را به معنای افزایش تعداد حضور مهاجرین افغانی نداست و افزود: قطعاً توزیع امکانات در هر منطقه باید بر اساس آمایش سرزمینی و تناسب لازم باشد اگر حضور به‌صورت غیرقانونی و افسارگسیخته انجام شود، قطعاً توزیع امکانات با مشکل مواجه شده و سبب نارضایتی می‌شود.

 

این مقام مسئول تشریح کرد: بیش از ۹۰ درصد از مهاجران کشور ما، افغانستانی هستند. ضعف بزرگ مهاجران افغانستان این است که به دلیل بحران‌هایی که در آن خطه رخ داده، هیچ‌کدام دارای مدرک هویتی نیستند. شناسنامه، گذرنامه و کارت ملی یا به قول خودشان تذکره ندارند.

 

محتشمی پور افزود: در نتیجه این افراد بدون داشتن مدارک هویتی وارد کشور می‌شوند. ورود برخی از این افراد غیرقانونی است که پس از دستگیری از کشور طرد می‌شوند و دوباره با نام دیگر و از گذرگاه دیگر برای ورود اقدام می‌کنند. این کار هزینه گزافی را بر ما تحمیل می‌کند.

 

وی ابراز کرد:  این افراد سال‌هاست به دلیل شرایطی که داشتند با تنش مواجه بودند، هویت نداشتند، دستگیر شدند، ارائه خدمات از آن‌ها دریغ شده و برای دریافت یک برگه سرشماری سختی زیادی را متحمل شده‌اند، حتماً از چنین امکانی استقبال می‌کنند. این کارت هویتی به هیچ عنوان امکان جعل ندارد و جایگزین ۱۲ نوع برگه و اوراق هویتی می‌شود که ما تا کنون برای این افراد صادر کرده‌ایم.

 

این مقام مسئول دررابطه‌با ارائه خدمات بهداشتی به مهاجرین خاطرنشان کرد: در بحث واکسیناسیون کرونا و سایر خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع کلیه آنها فارغ از قانونی یا غیرقانونی بودن انجام می‌شود به جهت آنکه شیوع بیماری در جامعه از طریق این افراد باعث آسیب‌های جدی‌تر در جامعه می‌شود.

 

محتشمی‌پور تهدید حضور اتباع در ایران را مسئله‌ای دانست که باید از آن برای ایجاد فرصت استفاده کرد و افزود: در بین اتباع فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی وجود دارد که در سایه نظارت‌ها می‌توان از آن به‌درستی بهره گرفت.

 

وی در نهایت به شایعات مطرح شده در فضای مجازی نسبت به پرداخت مبالغی از سوی سازمان‌های بین‌المللی برای مهاجرین اتباع نیز توضیح داد: این مبالغ در برابر هزینه‌های کشور ما برای این افراد بسیار ناچیز است و مردم نباید بدون اطلاعات به این اخبار استناد کنند.

 

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان با اشاره به حدود ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک زمینی با افغانستان و پاکستان گفت: بخشی از آسیب‌های موجود در این مرزها اتفاق می افتد. هزینه های جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، مواد مخدر، ترددهای مربوط به گروهک‌های تروریستی از سوی اروپا به ما پرداخت نشده است.

 

بنا به گفته محتشمی پور هزینه‌های تامین امنیت اروپا و جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به اروپا را می پردازیم و این کمک‌ها در حد التیام به بخشی از جامعه آوارگان است درغیر این‌صورت هزینه‌هایی که ما پرداخت می کنیم بسیار بالاتر از این است.

 

وی در نهایت بیان کرد:  ایران در جامعه بین الملل نیازمند کمک‌های بیشتری هست که به میزبانی خود ادامه دهد؛ در چند ماه گذشته توانسته‌ایم کمک‌های خود را در این زمینه بیشتر کنیم که یکی از آنها واکسن‌های اهدایی است.

 

 انتهای خبر/

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از