حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/15 شمسی | 2024/10/06 میلادی
کارشناس تغذیه مطرح کرد:

اثرگذاری تغذیه نامناسب بر سلامت روحی دانش‌آموزان

اثرگذاری تغذیه نامناسب بر سلامت روحی دانش‌آموزان

کارشناس تغذیه معتقد است که تغذیه ناسالم بر روحیه دانش‌آموزان نیز اثرگذار است و برخی خوراکی‌ها مانند چیپس و پفک بر روی حافظه نیز تأثیر دارد.

زهرا صداقتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اهمیت تغذیه دانش‌آموزان در ایام تحصیل گفت: تغذیه مناسب یکی از عوامل کلیدی در رشد دانش‌آموزان است و با آغاز سال تحصیلی و ورود به دوره‌ای ۹ماهه، توجه به نیازهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا این دوره زمانی نه‌تنها برای یادگیری و تحصیل، بلکه برای زمان مهمی برای رشد جسمی و روحی آن‌ها نیز محسوب می‌شود.

کارشناس تغذیه در ادامه افزود: دانش‌آموزان در سنین رشد نیازمند دریافت مواد مغذی کافی هستند تا بتوانند انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه خود را تأمین کنند از این جهت تغذیه مناسب می‌تواند به بهبود تمرکز، حافظه و عملکرد تحصیلی آن‌ها کمک کند. 

صداقتی عنوان کرد: صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی برای دانش‌آموزان است و این وعده باید شامل مواد مغذی متنوعی باشد که انرژی لازم برای شروع روز را فراهم کند. 

وی به مواد غذایی مناسب برای وعده صبحانه اشاره کرد و افزود: مواد غذایی که باید در وعده صبحانه دانش‌آموزان باشد شامل؛ غلات کامل، کربوهیدرات‌ها و فیبر و پروتئین‌ها می‌شود.

صداقتی بیان کرد: تغذیه دانش‌آموزان در مدرسه نیز باید به‌گونه‌ای باشد که نیازهای آن‌ها را برآورده کند مانند؛ مغزها، دانه‌ها، میوه‌های خشک یا تازه که منبع خوبی از انرژی و مواد مغذی هستند.

وی با اشاره به سالم‌سازی بوفه‌ها در سطح مدارس گفت: فروش خوراکی‌های مضر مانند چیپس، نوشابه‌های گازدار و شیرینی‌های صنعتی باید محدود شود و در مدارس دامغان، خوشبختانه چنین اقداماتی انجام شده و خوراکی‌های مضر در بوفه مدارس فروخته نمی‌شوند.

کارشناس تغذیه در ادامه افزود: دانش‌آموزان باید از مصرف خوراکی‌های مضر پیشگیری کنند؛ زیرا نه‌تنها بر یادگیری و تمرکز آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد؛ بلکه سبب اُفت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود، خوراکی‌هایی مانند؛ نوشابه‌های گازدار، شیرینی‌ها و تنقلات پرقند و غذاهای چرب و سرخ‌کردنی نامناسب‌ترین خوراکی‌ها برای دانش‌آموزان هستند.

وی خاطرنشان کرد: تغذیه مناسب در دوران تحصیل نه‌تنها بر روی سلامت جسمی دانش‌آموزان تأثیرگذار است، بلکه بر روی عملکرد تحصیلی و روحیه آن‌ها نیز مؤثر بوده و با توجه به نیازهای خاص دانش‌آموزان در سنین رشد، والدین و مدارس باید به تأمین یک رژیم غذایی متعادل و سالم توجه کنند.

صداقتی ابراز کرد: اقدامات انجام شده در مدارس دامغان، مانند توزیع شیر و عدم فروش خوراکی‌های مضر، نمونه‌ای از راهکارهای مؤثر در زمینه ایجاد تغذیه سالم برای دانش‌آموزان است و با ایجاد آگاهی درباره اهمیت تغذیه سالم، می‌توان به دانش‌آموزان کمک کرد تا بهترین عملکرد را در تحصیل و زندگی روزمره خود داشته باشند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از