کارشناس تربیتی دانشآموزان:
احترام به کرامت دانشآموزان باید جدی گرفته شود
کارشناس پرورش و تربیت دانشآموزان گفت: رعایت حریم خصوصی، جلوگیری از انتشار غیرمجاز تصاویر و ایجاد محیطی امن، پایه اصلی آموزش سالم و عامل تقویت اعتماد و امنیت روانی در نظام آموزشی است.
احسان قویدل در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با تأکید بر اینکه مدرسه پس از خانواده مهمترین نهاد اجتماعی در تربیت و رشد شخصیت دانشآموزان است، اظهار کرد: حفظ امنیت روانی، اجتماعی و اخلاقی در محیط آموزشی از مهمترین وظایف نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود و در این میان رعایت اصل حریم خصوصی دانشآموزان نقش تعیینکنندهای دارد.
این کارشناس پرورش و تربیت دانشآموزان افزود: در سالهای اخیر با گسترش شبکههای اجتماعی و استفاده گسترده از تلفن همراه، مسئله تصویربرداری و انتشار تصاویر دانشآموزان به چالشی جدی برای مدارس تبدیل شده و انتشار تصاویر بدون رضایت والدین، نه تنها مصداق نقض حقوق فردی و انسانی است بلکه میتواند پیامدهای منفی روانشناختی و اجتماعی متعددی را در پی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: از منظر نظریه حریم خصوصی، هر فرد حق دارد بر اطلاعات شخصی، رفتار و تصویر خود کنترل داشته باشد. گرفتن عکس یا فیلم بدون اجازه، تعرض به کرامت انسانی است و میتواند امنیت روانی و اعتماد دانشآموزان به مدرسه را خدشهدار کند.
این کارشناس در ادامه به پیامدهای روانشناختی این موضوع اشاره و عنوان کرد: انتشار تصاویر بدون اجازه موجب اضطراب، احساس شرم، کاهش اعتمادبهنفس و حتی افسردگی در میان دانشآموزان میشود و بسیاری از دانشآموزان پس از تجربه چنین اتفاقاتی از جمع همسالان فاصله میگیرند، دچار استرس اجتماعی میشوند و در روند تحصیلی نیز افت پیدا میکنند.
قویدل با بیان اینکه آثار اجتماعی این مسئله نیز بسیار گسترده است، اظهار داشت: تصاویر منتشرشده میتواند به ابزاری برای تمسخر، برچسبزنی و حتی زورگویی در میان همسالان تبدیل شود و این امر علاوه بر ایجاد انزوای اجتماعی برای دانشآموز قربانی، اعتماد جمعی در محیط مدرسه را تضعیف میکند و حتی روابط میان خانواده و مدرسه را دچار تنش میسازد.
وی همچنین به ابعاد اخلاقی و حقوقی این موضوع اشاره کرد و گفت: از نظر اخلاقی، احترام به کرامت و شخصیت دانشآموزان، یکی از اصول بنیادین آموزش است و انتشار تصاویر بدون اجازه، بیتوجهی به این اصل و سوءاستفاده از تصویر کودکان به شمار میرود و از نظر حقوقی نیز، قوانین داخلی ایران از جمله اصل ۲۲ قانون اساسی و قانون جرایم رایانهایانتشار تصاویر اشخاص بدون رضایت را جرم تلقی کرده است.
این کارشناس بیان کرد: علاوه بر این، در اسناد بینالمللی همچون کنوانسیون حقوق کودک و مقررات GDPR در اتحادیه اروپا، به صراحت بر ممنوعیت انتشار تصاویر کودکان بدون رضایت والدین تأکید شده است.
قویدل تصریح کرد: مدارس باید به محیطی امن و اعتمادساز تبدیل شوند و رعایت سیاستهای حفاظتی مانند کسب رضایت والدین، ممنوعیت تصویربرداری بدون اجازه و آموزش سواد رسانهای به دانشآموزان، میتواند از تهدیدهای روانی و اجتماعی جلوگیری کند.
وی عنوان کرد: سیاستگذاریهای آموزشی باید بر ممنوعیت قاطع تصویربرداری و انتشار تصاویر دانشآموزان بدون مجوز رسمی تأکید داشته باشند و اجرای برنامههای آگاهیبخشی برای معلمان، والدین و دانشآموزان ضروری است تا اهمیت این موضوع به درستی درک شود و فرهنگ احترام به حریم خصوصی به عنوان یک اصل بنیادین در مدرسه و جامعه نهادینه گردد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!