
کارشناس پرورش و تربیت دانشآموزان:
احترام به کرامت دانشآموزان باید جدی گرفته شود
کارشناس پرورش و تربیت دانشآموزان گفت: رعایت حریم خصوصی، جلوگیری از انتشار غیرمجاز تصاویر و ایجاد محیطی امن، پایه اصلی آموزش سالم و عامل تقویت اعتماد و امنیت روانی در نظام آموزشی است.
احسان قویدل در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ با تأکید بر اینکه مدرسه پس از خانواده مهمترین نهاد اجتماعی در تربیت و رشد شخصیت دانشآموزان است اظهار کرد: حفظ امنیت روانی، اجتماعی و اخلاقی در محیط آموزشی از مهمترین وظایف نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود و در این میان رعایت اصل حریم خصوصی دانشآموزان نقش تعیینکنندهای دارد.
کارشناس پرورش و تربیت دانشآموزان افزود: در سالهای اخیر با گسترش شبکههای اجتماعی و استفاده گسترده از تلفن همراه، مسئله تصویربرداری و انتشار تصاویر دانشآموزان به چالشی جدی برای مدارس تبدیل شده و انتشار تصاویر بدون رضایت والدین، نه تنها مصداق نقض حقوق فردی و انسانی است بلکه میتواند پیامدهای منفی روانشناختی و اجتماعی متعددی را در پی داشته باشد.
قویدل خاطرنشان کرد: از منظر نظریه حریم خصوصی، هر فرد حق دارد بر اطلاعات شخصی، رفتار و تصویر خود کنترل داشته باشد. گرفتن عکس یا فیلم بدون اجازه، تعرض به کرامت انسانی است و میتواند امنیت روانی و اعتماد دانشآموزان به مدرسه را خدشهدار کند.
وی در ادامه به پیامدهای روانشناختی این موضوع اشاره کرد و عنوان کرد: انتشار تصاویر بدون اجازه موجب اضطراب، احساس شرم، کاهش اعتمادبهنفس و حتی افسردگی در میان دانشآموزان میشود و بسیاری از دانشآموزان پس از تجربه چنین اتفاقاتی از جمع همسالان فاصله میگیرند، دچار استرس اجتماعی میشوند و در روند تحصیلی نیز افت پیدا میکنند.
قویدل با بیان اینکه آثار اجتماعی این مسئله نیز بسیار گسترده است اظهار داشت: تصاویر منتشرشده میتواند به ابزاری برای تمسخر، برچسبزنی و حتی زورگویی در میان همسالان تبدیل شود و این امر علاوه بر ایجاد انزوای اجتماعی برای دانشآموز قربانی، اعتماد جمعی در محیط مدرسه را تضعیف میکند و حتی روابط میان خانواده و مدرسه را دچار تنش میسازد.
وی همچنین به ابعاد اخلاقی و حقوقی این موضوع اشاره کرد و گفت: از نظر اخلاقی، احترام به کرامت و شخصیت دانشآموزان، یکی از اصول بنیادین آموزش است و انتشار تصاویر بدون اجازه، بیتوجهی به این اصل و سوءاستفاده از تصویر کودکان به شمار میرود و از نظر حقوقی نیز، قوانین داخلی ایران از جمله اصل ۲۲ قانون اساسی و قانون جرایم رایانهایانتشار تصاویر اشخاص بدون رضایت را جرم تلقی کرده است.
این کارشناس بیان کرد: علاوه بر این، در اسناد بینالمللی همچون کنوانسیون حقوق کودک و مقررات GDPR در اتحادیه اروپا، به صراحت بر ممنوعیت انتشار تصاویر کودکان بدون رضایت والدین تأکید شده است.
قویدل تصریح کرد: مدارس باید به محیطی امن و اعتمادساز تبدیل شوند و رعایت سیاستهای حفاظتی مانند کسب رضایت والدین، ممنوعیت تصویربرداری بدون اجازه و آموزش سواد رسانهای به دانشآموزان، میتواند از تهدیدهای روانی و اجتماعی جلوگیری کند.
وی عنوان کرد: سیاستگذاریهای آموزشی باید بر ممنوعیت قاطع تصویربرداری و انتشار تصاویر دانشآموزان بدون مجوز رسمی تأکید داشته باشند و اجرای برنامههای آگاهیبخشی برای معلمان، والدین و دانشآموزان ضروری است تا اهمیت این موضوع به درستی درک شود و فرهنگ احترام به حریم خصوصی به عنوان یک اصل بنیادین در مدرسه و جامعه نهادینه گردد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!