حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/07 شمسی | 2024/09/28 میلادی
اختلال یادگیری معضل جدی در دانش‌آموزان است
کارشناس علوم تربیتی و مشاوره تحصیلی:

اختلال یادگیری معضل جدی در دانش‌آموزان است

کارشناس علوم تربیتی و مشاوره تحصیلی گفت: ناتوانی دانش‌آموزان در حفظ و یادگیری مطالب دلایل گوناگونی دارد؛ اما شایع‌ترین آن‌ها شامل استرس و اضطراب، روش‌های نادرست یادگیری، عدم مدیریت و کنترل زمان و مشکلات روانی است.

معصومه مؤذنی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به ناتوانی برخی دانش‌آموزان در حفظ و یادگیری مطالب درسی گفت: با شروع سال تحصیلی، بسیاری از دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف با مشکل ناتوانی در حفظ و یادگیری مطالب مواجه می‌شوند و این مشکل نه‌تنها بر عملکرد تحصیلی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب در دوره تحصیل شود.

کارشناس علوم تربیتی و مشاوره تحصیلی در ادامه افزود: ناتوانی دانش‌آموزان در حفظ و یادگیری مطالب دلایل گوناگونی دارد؛ اما شایع‌ترین آن‌ها شامل استرس و اضطراب، روش‌های نادرست یادگیری، عدم مدیریت و کنترل زمان و مشکلات روانی است.

وی با بیان اینکه استرس و اضطراب در دانش‌آموزان ناشی از فشارهای تحصیلی است، بیان کرد: دانش‌آموزان ممکن است با انتظارات بالای خانواده و معلمان روبه‌رو شوند که این موضوع می‌تواند باعث کاهش تمرکز و افزایش احساس ناکامی شود.

مؤذنی عنوان کرد: بسیاری از دانش‌آموزان به‌دلیل عدم آگاهی از روش‌های مؤثر یادگیری، به شیوه‌های نامناسبی برای مطالعه روی می‌آورند، روش‌هایی مانند؛ حفظ‌کردن بدون درک عمیق مطالب می‌تواند منجر به فراموشی سریع اطلاعات شود.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه عدم درک و حفظ مطالب درسی سبب عدم مدیریت در زمان نیز می‌شود، افزود: هنگامی که دانش‌آموزان با عدم حفظ مطالب مواجه می‌شوند استرس و اضطراب در آن‌ها افزایش می‌یابد و در اثر شتاب‌زدگی با ناتوانی در مدیریت زمان نیز رو‌به‌رو می‌شوند که می‌تواند به عدم آمادگی مناسب برای امتحانات منجر شود.

مؤذنی بیان کرد: برخی دانش‌آموزان ممکن است با مشکلات روانی مانند اختلالات توجه، بیش‌فعالی، اختلالات اضطرابی، مشکلات خواب و بی‌خوابی و اختلال وسواسی اجباری مواجه باشند که بر توانایی یادگیری آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

کارشناس علوم تربیتی و مشاوره تحصیلی با بیان پیامدهای عدم یادگیری مطالب درسی در دانش‌آموزان توضیح داد: اگر ناتوانی در حفظ و یادگیری مطالب ادامه پیدا کند، پیامدهایی مانند؛ اُفت تحصیلی، افزایش استرس و مشکلات اجتماعی را به‌دنبال خواهد داشت.

مؤذنی در ادامه ابراز کرد: ناتوانی در یادگیری می‌تواند بر انتخاب‌های شغلی و تحصیلی آینده تأثیر بگذارد و دانش‌آموزانی که در دوران تحصیل با مشکلات یادگیری و در نتیجه اُفت نمرات درسی مواجه هستند، ممکن است فرصت‌های شغلی کم‌تری داشته باشند.

وی به برخی راهکارها برای حل مشکل عدم حفظ مطالب در دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: آموزش روش‌های مؤثر مطالعه مانند تکنیک‌های یادآوری، خلاصه‌نویسی و نقشه‌برداری ذهنی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا اطلاعات درسی را بهتر حفظ کنند.

کارشناس علوم تربیتی و مشاوره تحصیلی خاطرنشان کرد: مدیریت زمان یکی از کلیدی‌ترین عوامل در حل مشکل ناتوانی در حفظ و یادگیری مطالب درسی است، زیرا زمانی که دانش‌آموزان قادر باشند زمان خود را به‌خوبی مدیریت کنند، فرصت کافی برای مطالعه و مرور مطالب خواهند داشت و این امر نه‌تنها به افزایش تمرکز کمک می‌کند؛ بلکه احساس کنترل بیش‌تری بر درس‌هایشان ایجاد می‌کند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از