حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/23 شمسی | 2024/09/13 میلادی
مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان:

پیاده‌روی اربعین عامل اشاعه مهدویت است

پیاده‌روی اربعین عامل اشاعه مهدویت است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان گفت: مهدویت و اربعین نسبت به یکدیگر تعامل دوسویه دارند و بر هم تأثیرگذار هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ اربعین حسینی از گذشته در میان شیعیان از اهمیت والایی برخوردار بوده است و این سنت تا به امروز در کربلا همچنان با قوت پابرجاست و هر ساله شاهد حضور میلیونی عاشقان ثارالله از سراسر جهان هستیم که از مسیر مشایه با پای پیاده به‌سوی کربلا حرکت کرده و به عزاداری می‌پردازند.

خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ به‌مناسبت اربعین حسینی با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی نجم مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان گفتگویی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید.

 چرا زیارت اربعین حسینی اهمیت والایی دارد و به زیارت در این روز توصیه شده است؟

نجم- اربعین حسینی جایگاه ویژه‌ای در مکتب تشیّع داشته و اهمیت راهپیمایی اربعین و زیارت حرم امام حسین (ع) را باید از زبان و کلام فقها و مجتهدان شیعی شنید.

همان‌طور که آیت‌الله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی فقیه عارف و عالم ربانی شیعه است که خود بارها با پای پیاده از نجف رهسپار کربلا شد در رابطه با بزرگداشت روز اربعین حسینی در کتاب «المراقبات» می‌گوید به هر روی بر مراقبه‌کننده لازم است که بیستم ماه صفر (اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده و بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش زیارت کند، هر چند تنها یک‌بار در تمام عمرش باشد.

«شیخ عباس قمی» در «مفاتیح‌الجنان» از امام حسن عسکری (علیه‌السلام) در ارتباط با زیارت اربعین روایت می‌کند نشانه‌های مؤمن پنج چیز است که مهم‌ترین آن زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) است.

 شیخ طوسی نیز در کتاب «تهذیب‌الاحکام» به فضایل زیارت امام حسین (علیه‌السّلام) اشاره داشته است.

شیخ حر عاملی در کتاب «وسایل‌شیعه» از امام صادق (علیه‌السلام) در ارتباط با زیارت اربعین روایت می‌کند هنگامی که قسمت قابل ‌توجهی از روز برآمده، بخوان: سلام بر ولیّ خدا و حبیبش، سلام بر دوست خدا و نجیبش، سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده‌اش، سلام بر حسین مظلوم شهید، سلام بر آن دچار گرفتاری‌ها و کشته اشک‌ها، خدایا من گواهی می‌دهم که حسین ولیّ تو و فرزند ولیّ تو، و فرزند برگزیده توست حسینی که به کرامتت رسیده، او را به شهادت گرامی داشتی و...

زیارت را باید با ترجمه خواند؛ چرا که این سلام‌های توصیفی نوعی اصالت خانواده امام را بیان می‌کند و به اهداف قیام امام حسین (ع)، عبرت‌آموزی از حضرت سیدالشهدا (ع) در بحث توحید، شجاعت و.. می‌پردازد و امر به‌ معروف و نهی ‌از منکر را از اهداف اصلی قیام بیان می‌کند.

اربعین به معنای عدد 40 آیا ذاتاً دارای اهمیت است؟ 

نجم - در اربعین و عدد 40، اسراری نهفته و در اصطلاح عام از رازهای هستی است که منشأ آن در لغت به معنای اربع عشرات چهار تا ۱۰ تا که مجموعاً ۴۰ می‌شود، است.

ما در تاریخ برای هیچ یک از پیامبران یا ائمه‌ اطهار اربعین نداریم؛ ولی در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین شب شهادت حسین بن علی علیه‌السلام گفته می‌شود.

عارف بزرگ نجم‌الدین شیرازی صاحب مرصادالعباد می‌گوید: عدد اربعین را خاصیتی است که در اعداد دیگر نیست.

40 در سن انسان‌ها، نشانه بلوغ و رشد فکری است همان‌طور که بعثت پیامبر در ۴۰ سالگی اتفاق افتاد و همچنین رسول خدا (ص) می‌فرمایند که اگر کسی لقمه حرامی بخورد، تا چهل روز دعای او مستجاب نخواهد شد.

در روایات به عدد ۴۰ خیلی اشاره شده، همان‌طور که میقات حضرت موسی با خدا در ۴۰ روز حاصل شد.

 اعتبار حفظ 40 حدیث که در روایات فراوان آمده این است که اگر کسی چهل حدیث حفظ کند و در امر دین خود از آن‌ها بهره ببرد، خداوند در روز قیامت او را فقیه و عالم محشور خواهد کرد.

چرا اربعین شهادت امام حسین (ع) تا این اندازه اهمیت پیدا کرده است؟

نجم- یکی از دلایل اهمیت اربعین به ورود اسرا از شام به کربلا برمی‌گردد همان‌طور که شیخ مفید، شیخ عباس قمی و شیخ طوسی در مصباح اعتقاد دارند که بازگشت اهل بیت از شام به کربلا نبوده؛ چرا که با این فاصله کم جور در نمی‌آید؛ بلکه اربعین را روزی می‌دانند که اهل بیت امام حسین (علیه‌السّلام) از شام به‌سوی مدینه مراجعت کردند.

 در مقابل سید بن طاووس در «لهوف» اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده و گفته است که در همان سال اول بوده که کاروان اسرا در برگشت به‌طرف مدینه به‌سوی کربلا حرکت کردند.

جابر بن عبدالله انصاری از نخستین زائران حرم امام حسین (ع) بود که پس از واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری از مدینه رهسپار عراق شد.

 در ارتباط با پیاده‌روی اربعین و اهمیت حضور حداکثری شیعیان در این اجتماع عظیم توضیح بدهید.

نجم- پیاده‌روی اربعین هر ساله با شکوه زیادی با حضور خیل عظیمی از مسلمانان در کربلای معلی برگزار می‌شود که عده‌ای توفیق مشرف‌شدن دارند و در مشایه قدم برداشته و راهی کربلا می‌شوند و در آنجا به عزاداری می‌پردازند.

 پیاده‌روی اربعین یک سنت دیرینه است و از زمان شیخ انصاری باب بوده و با حضور شیعیان صورت می‌گرفته که در یک مدت زمانی این حرکت متوقف و دوباره در زمان شیخ میرزا حسین نوری احیاء می‌شود.

 توصیه حضرت آیت‌الله المعظمی سیستانی، مرجعیت عالی دینی شیعیان در عراق درباره اهمیت زیارت اربعین حسینی این است که پنج روز قبل و بعد از روز اربعین خواندن زیارت اربعین اشکال نداشته و ثواب روز اربعین را دارد و اگر طبق این عمل کنند باعث می‌شود که جمعیت بالای ۲۰ میلیون به‌تناوب در این مراسم حضور داشته باشند و از ثواب آن بهره ببرند.

 همین شور توأم بامعرفت از آثار و برکات پیاده‌روی اربعین حسینی است که در طریق‌الحسین توسط زائران حسینی یا خادمان اتفاق می‌افتد.

 برخورد کریمانه خادمان موکب‌ها و هیئات یکی دیگر از ویژگی‌های این سفر معنوی است که قابل‌ توجه است چرا که در این مدت عراقی‌های مهمان‌نواز با تمام دارایی خود به زوار اباعبدالله الحسین (ع)  خدمت می‌کنند.

 فیض ثواب قرائت زیارت اربعین در نهایت این پیاده‌روی برای کسانی که در حرم شریف امام حسین (ع)  حضور پیدا می‌کنند.

 به فرموده مقام معظم رهبری خلأ وجود اجتماعی عظیم و بین‌المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می‌کند؛ چرا که این اجتماع عظیم فقط مخصوص شیعیان نیست؛ بلکه غیرمسلمان‌ها نیز در این پیاده‌روی حضور دارند.

 روایاتی از زیارت اباعبدالله الحسین و ثواب آن را بفرمایید؟

نجم - در کتاب «کامل‌الزیارات» درباره زیارت امام حسین (ع) از امام صادق (ع) روایت شده است: قبر حسین را زیارت کن و آن را ترک نکن؛ چرا که هر کس پیاده نزد قبر حسین (علیه‌السلام) بیاید، خداوند، در برابر هر گامی که برمی‌دارد برایش ثواب و حسنه خواهد نوشت.

 برای هریک از مسلمانان اگر مقدور است این ۱۴۰۰ عمود از نجف تا کربلا را طی کنند و اگر نتوانست چند عمود قدم بردارد تا ثواب آن شریک شود.

 اربعین با مهدویت و زمینه‌سازی ظهور چه ارتباطی دارد؟

نجم -شیعیان را با عاشورا و مهدویت می‌شناسند و این دو اصل از هم جدا نیستند و قیامی که سال ۶۱ هجری اتفاق افتاد مقدمه قیام جهانی است.

 در کتاب انسان ۲۵۰ساله، مقام معظم رهبری آمده است که ما حیات ائمه اطهار را نگاه می‌‌کنیم انگار یک انسان است که ۲۵۰ سال عمر کرده است.

 من و شما به‌عنوان یک انسان وقایعی در طول زندگی‌مان اتفاق می‌افتد و  بنا بر اقتضاء زمانه طی عمر می‌کنیم و ائمه اطهار نیز در عصر زمان خود به‌گونه‌ای متفاوت زندگی می‌کردند؛ مثلاً امام حسن (ع) در زمان معاویه ۱۰ سال مجبور به صلح اجباری شد و... پس هیچ تفاوتی بین ائمه اطهار در موضع‌گیری‌هایی که در طول عمر خود داشتند، نیست و انتهای قیام سیدالشهدا (ع) و عاشورا به قیام حضرت مهدی (عج) و مهدویت گره خورده است و کاملاً مرتبط به همدیگر هستند.

 مهدویت و اربعین به نحوی نسبت به یکدیگر تعامل دوسویه دارند و بر هم تأثیرگذار هستند پس مسیر پیاده‌روی اربعین منتهی به ظهور است؛ چرا که این راهپیمایی به‌خوبی توانسته بالندگی بیداری دینی مردم را  در جهان به تصویر بکشد.

 راهپیمایی اربعین می‌تواند زمینه‌ساز تحقق نهایی هدف امت اسلامی جهت تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلامی باشد پس همه ما از هر قشری باید این آمادگی را در خود ایجاد کنیم تا بتوانیم یکی از یاران امام‌ زمان (عج) باشیم.

 انتهای خبر/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از