حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/02/11 شمسی | 2024/04/30 میلادی
روان‌شناس و مشاور خانواده:

سمنانی‌ها اعتقادی به مشاوره ندارند

سمنانی‌ها اعتقادی به مشاوره ندارند

روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: متأسفانه خانواده‌های سمنانی به دلیل ترس از قضاوت‌شدن علاقه چندانی به مراجعه نزد مشاور ندارند.

سمانه قوشچیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به وضعیت بحرانی ازدواج و افزایش آمار طلاق در سمنان گفت: مهم‌ترین معضلی که در بین خانواده‌های سمنانی با توجه‌ به مراجعات زوج‌ها قابل بیان است بحث عدم مهارت کافی زوجین برای تشکیل بنیان خانواده و همچنین عدم مراجعه به مشاور و روان‌شناس به دلیل ترس از قضاوت‌شدن است.

این روان‌شناس و مشاور خانواده در ادامه افزود: فرزندان در محیط خانواده‌های سمنانی به دلیل حمایت و پشتیبانی بیش از حد والدین، مهارت‌های زندگی را به طور کامل نمی‌آموزند و با سطح اطلاعات ناقص وارد زندگی زناشویی شده  و چون مسئولیت‌پذیری را نیاموخته‌اند در چند سال ابتدایی زندگی با بحران مواجه شده و مجبور به جدایی می‌شوند.

بنا به گفته قوشچیان، زوج‌های جوان با رشد ناقص مهارت‌های خودشناسی و خودآگاهی وارد زندگی شده و چون نقاط ضعف و قوت خود را به‌ درستی نمی‌شناسند در نتیجه انتظارات و تعاملات آنها با طرف مقابلشان به درستی تعریف نشده و بحران زناشویی ایجاد می‌شود.

این روان‌شناس ابراز کرد: متأسفانه خانواده‌ها بیشتر برای جلب رضایت دیگران زندگی می‌کنند و مهارت‌های ارتباطی را به‌ درستی به فرزندان خود آموزش نمی‌دهند و زمانی که فرزند از محیط خانواده دور می‌شود برای رهایی از جو اختناق الگوی خود را از بین دوستان و افراد غریبه برمی‌گزیند و این یک آسیب جدی است.

قوشچیان خاطرنشان کرد: خانواده‌ها در سمنان تمایلی به بیان مشکلات خود ندارند و بیشتر به‌ جای حل مشکلات و ارائه راهکار به دنبال سرپوش ‌گذاشتن بر روی معضلات خانواده خود هستند و این مسئله امکان حل مشکلات را از بین می‌برد.

بنا به گفته وی اگر می‌خواهیم فرزندانمان ازدواج موفق داشته و با تاهل به آرامش و رضایت برسند می‌بایست مهارت همدلی، هوش هیجانی و مدیریت استرس را به آنها آموزش دهیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از