حالت تاریک
  • جمعه, 1403/02/28 شمسی | 2024/05/17 میلادی
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خبر داد:

افزایش 20 درصدی سم‌پاشی رایگان دام

افزایش 20 درصدی سم‌پاشی رایگان دام

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: عملیات سم‌پاشی جایگاه نگهداری دام و بدن دام در سال جاری با حداقل ۲۰ درصد رشد برای دامداران هم استانی به‌ صورت رایگان انجام می‌شود.

حمیدرضا حسینی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ ضمن بیان اینکه با توجه به خشکسالی موجود و تأثیر سوء آن بر گسترش بیماری‌های انگلی اقدامات پیشگیرانه از اوایل اسفندماه سال گذشته آغازشده است، گفت: در همین راستا ۳ هزار لیتر سم خریداری و توسط اکیپ‌های عملیاتی، سم‌پاشی دام‌های عشایری و روستایی با استفاده از ظرفیت نیروهای بسیج در فصل بهار انجام می‌شود.

وی از توزیع سم برای سم‌پاشی دام‌های سبک و سنگین در اماکن روستایی خبر داد و افزود: دامداری‌های صنعتی هم می‌توانند سم‌های مورد نیاز را از ۳۱ داروخانه فعال سطح استان خریداری و عملیات سم‌پاشی را انجام دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: ۵۳ اردوی جهادی در پنج محور مشاوره و ویزیت رایگان،  سم‌پاشی جایگاه و بدن دام، واکسیناسیون دام و طیور و اقدامات آموزشی ترویجی در سال 1402 برگزار شد.

حسینی ابراز کرد: در سال گذشته ۲ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۱۸۰ متر مترمربع  سم‌پاشی جایگاه دام و برای بیش از ۴۷۷ هزار دام عشایری، سنتی و روستایی به‌صورت رایگان توسط  اکیپ‌های عملیاتی انجام شد. 

وی ضمن بیان اینکه تب کریمه کنگو، بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان که عامل انتقال آن کنه و تخم آن است و کنه‌ ناقل می‌تواند با گزش مستقیم انسان و یا آلوده‌کردن حیوان، بیماری را به انسان منتقل کند، افزود: در سال ۱۴۰۲ هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) در استان نداشتیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی که امسال هم انجام می‌شود، استان سمنان از این بیماری پاک باشد. 

حسینی اظهار داشت: لاشه‌هایی که شرایط تأییدیه را داشته باشند در کشتارگاه‌ها ۲۴ ساعت در سردخانه نگهداری می‌شوند که اگر به هر دلیلی این ویروس در دام وجود داشته باشد، خطرات دفع و سالم‌سازی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به رعایت اقدامات بهداشتی به‌عنوان مهم‌ترین  راه پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو خاطرنشان کرد: تهیه گوشت از مراکز مجاز با توجه به مهر و برچسب دامپزشکی، استفاده از دستکش هنگام بسته‌بندی و شست‌وشو و ضدعفونی تخته و ابزار آشپزخانه پس از بسته‌بندی از ضروری‌ترین اقدامات پیشگیرانه است.

 وی با بیان اینکه دام عشایری در اولویت واکسیناسیون برای مبارزه با بیماری ppr طاعون نشخوارکننده هستند اضافه کرد: فصل تابستان برای گله‌های عشایری بیماری ppr طاعون نشخوارکننده‌های خاص دام سبک بسیار مخاطره‌انگیز است و موجب تلفات می‌شود.

حسینی ابراز داشت: برای چهارمین سال متوالی به‌صورت رایگان ۹۵ درصد جمعیت در معرض خطر را احصا کردیم و برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار رأس دام سبک، عملیات واکسیناسیون ppr در فصل بهار انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: هم چنین به‌منظور پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به بیماری تب مالت در استان سمنان، واکسیناسیون دام سبک و سنگین استان انجام می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه یکی از بیماری‌های مشترک طیور و انسان، ویروس مهلک آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان است افزود: سال‌های گذشته استان سمنان از این بیماری پاک بوده و هیچ مورد مثبتی نداشتیم.

 حسینی با اشاره به افزایش 20 درصدی جوجه‌ریزی در سال گذشته در استان سمنان گفت: در سال 1402 نسبت به 1401 جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان از ۲۶ میلیون قطعه به ۳۱ میلیون قطعه افزایش یافت. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از