حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان:

اقتصاد ایران در دولت سیزدهم احیاء شد

اقتصاد ایران در دولت سیزدهم احیاء شد

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان گفت: در دولت سیزدهم دوران تاریک و رکود اقتصاد ایران که حاصل عملکرد ضعیف دولت‌های قبلی بود در ریل‌گذاری مناسب خود تغییر جهت داد.

عبدالمحمد کاشیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اینکه دستاوردهای اقتصادی شهید آیت‌الله رئیسی باید مورد توجه دولت‌های بعدی قرار بگیرد، گفت: سبک مدیریت اقتصادی ایشان دستاوردهای مهمی به همراه داشت. 

وی در ادامه افزود: طبق آمارهایی که سازمان‌های بین‌المللی از روند رشد اقتصادی ایران منتشر می‌کنند شاخص‌های اقتصادی کشور طی سه سال جاری رشد مثبت و خوبی از خودشان نشان داده است  در حالی که در سال‌های منتهی به دولت شهید آیت‌الله رئیسی شاخص‌های اقتصادی در ایران دچار رکود بودند.

این استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در ادامه افزود: در دولت قبل از شهید رئیسی تفکری بر کشور حاکم بود که  اعتقادشان مبنی بر این بود که تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها مذاکره با غرب است و نتیجه این رویکرد باعث شد که بسیاری از مسیرهای توسعه به روی کشور بسته شد و موفق به دورزدن تحریم‌ها نبودیم. 

وی ابراز کرد: در دولت شهید آیت‌الله رئیسی یک دیپلماسی عاقلانه در پیش گرفته شد و نتایج آن باعث شد که ما موفق به  دورزدن تحریم‌ها شدیم و مشکلات ناشی از تحریم‌ها و شاخص‌های اقتصادی بهبود پیدا کرد.

کاشیان در ادامه تصریح کرد: ما امروز شاهد تحول در نظام مالیاتی هستیم. فضای کسب‌ و کارهای اقتصادی خصوصاً در حیطه کسب مجوزها وضعیت بسیار مناسبی پیدا کردند و همه این موارد نشان‌دهنده تحول در زیرساخت‌های اقتصادی در دولت شهید آیت‌الله رئیسی است. 

این استاد اقتصاد دانشگاه سمنان ابراز کرد: دولت سیزدهم مدیران بسیار جوان و نخبه‌ای را برای اقتصاد ایران تربیت کرد، در گذشته مرزهای مدیریت به روی نخبگان اقتصادی بسته بود؛ اما در دولت شهید آیت‌الله رئیسی به این جوانان و نخبگان فرصت داده شد و مدیران بسیار لایقی در این راستا تربیت شدند که قطعاً تا چندین سال می‌توان از ظرفیت و پتانسیل این افراد استفاده کرد.

کاشیان با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان برای شهید آیت‌الله رئیسی دارای اهمیت بود، گفت: در دولت شهید آیت‌الله رئیسی شرکت‌های دانش‌بنیان  رشد چشمگیری داشتند و بسیاری از وزارتخانه‌ها که عمدتاً تمایلی به استفاده از ظرفیت‌های داخلی نداشتند در این دوره مجبور شدند که از ظرفیت داخلی بهره‌وری کرده و این امر منجر به قراردادهایی فی‌مابین وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شد. 

وی در ادامه افزود: احیای امید به مبارزه با فساد در دستگاه‌های دولتی یکی دیگر از دستاوردهای اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی بود. شهید رئیسی شخصیتی بود که همه او را به فساد ستیزی می‌شناختند و همین موضوع باعث شده بود در دستگاه‌های دولتی کسی به سمت فساد نرود و اگر هم فسادی وجود داشت دولت به نحوی با آن برخورد کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه سمنان بیان کرد: انضباط مالی و پولی در دولت شهید آیت‌الله رئیسی اتفاق افتاد و ایشان نشان داد اگر بخواهیم به سمت انضباط مالی برویم این امکان‌پذیر است و خوشبختانه در این زمینه موفقیت‌های زیادی حاصل شد.

کاشیان با بیان اینکه یکی از دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم احیای سرمایه اجتماعی و در واقع بازگرداندن اعتبار و اعتماد به جایگاه ریاست‌جمهوری بود بیان کرد: در دهه منتهی به سال ۱۴۰۰ اقتصاد ایران یک دوره بسیار تاریک را گذارند و در این دهه اقتصاد رونق چندانی نداشت و یک رکود توأم با فشارهای ناشی از تحریم‌ها وجود داشت و شرایط منجر به سرخوردگی نخبگان و ازدست‌رفتن سرمایه اجتماعی شده بود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از