حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/27 شمسی | 2024/10/18 میلادی
امام حسن عسکری (ع) الگویی تمام‌عیار
امام جمعه دامغان مطرح کرد:

امام حسن عسکری (ع) الگویی تمام‌عیار

امام جمعه دامغان گفت: امام حسن عسکری (ع) نماد تقوا و زهد برای پیروان خود هستند زیرا با وجود سختی‌ها و دشمنی‌ها همواره به ترویج حقایق اسلامی پرداخته‌اند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن رستمیان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان زندگی‌نامه و فضائل اخلاقی امام حسن (ع) گفت: امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین پیشوای شیعیان و پدر صاحب‌الزمان (ع) هستند و در هشتم ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری در مدینه متولد شدند، فرزند امام هادی (ع) و مادرشان بانویی به نام حُدیث بودند.

امام جمعه دامغان در ادامه افزود: امام حسن عسکری (ع) در سامرا زندگی می‌کردند و در دوران زندگی خود تحت فشارهای سیاسی و اجتماعی بسیاری از سوی حکومت عباسی قرار داشتند اما با تمام این موانع، در سایه حضرت امام هادی (ع) رشد و پرورش یافته و در دانش و زهد و پرهیزگاری سرآمد مردم روزگار خویش بودند.

رستمیان با بیان فضائل اخلاقی امام حسن عسکری (ع) افزود: امام حسن عسکری (ع) به‌عنوان یک الگو برای مسلمانان، دارای فضائل اخلاقی و انسانی بی‌نظیری بودند و همواره در زندگی خود به تقوا و پرهیز از گناه توجه داشتند و این ویژگی را به پیروان خود نیز آموزش می‌دادند.

وی ادامه داد: حضرت از دانشمندان برجسته عصر خود بودند و در علوم مختلف از جمله تفسیر قرآن، فقه و کلام تخصص داشتند و بسیاری از شاگردان وی به‌عنوان مفسرین و فقهای بزرگ در اسلام شناخته می‌شدند‌.

رستمیان به خصلت مدارا و مهربانی امام حسن عسکری (ع) اشاره کرد و افزود: امام حسن عسکری (ع) با همه مردم، حتی مخالفان و دشمنان خود، با مدارا و مهربانی رفتار می‌کردند و در کمک به نیازمندان و یتیمان بسیار سخاوتمند بودند و همواره تلاش می‌کردند تا به دیگران یاری رسانده و این ویژگی‌ها سبب جذب بسیاری از افراد حتی برخی از سربازان حکومت عباسی به مذهب تشیع شد.

وی خاطرنشان کرد: مدت امامت امام حسن عسکری (ع) بسیار کوتاه بود و در طول 6 سال امامت خود حضرت مداوم تحت مراقبت و تعقیب شدید حکومت عبّاسی قرار داشتند و همواره با جاسوسان و مأموران شرور مواجه بودند؛ اما این شرایط نه‌تنها مانع از فعالیت‌های وی نشد، بلکه به‌عنوان فرصتی برای ترویج معارف اسلامی و اصلاح نفوس استفاده شد.

رستمیان با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) در زندان تأثیر عمیقی بر نگهبانان خود گذاشتند، گفت: دو نفر از مأموران که وظیفه نگهداری از حضرت را بر عهده داشتند، به‌تدریج تحت‌تأثیر رفتار و کردار امام قرار گرفتند و با مشاهده عبادت خالصانه و روحیه معنوی امام، به درجات بالایی از عبادت و نماز دست یافتند.

وی یادآور شد: حکومت عبّاسی به‌شدت سعی داشت تا فعالیت‌های علمی و سیاسی امام حسن عسکری (ع) را مختل کند از این جهت بارها حضرت را دستگیر و به زندان بردند؛ اما این تلاش‌ها نتوانست مانع از ترویج معارف اهل بیت (ع) شود زیرا مکتب اهل بیت در زمان امام حسن عسکری (ع) با همت یاران و شاگردان، آکنده از دانش و معرفت بود و امام با جدیت تمام به دفاع از شریعت اسلام، مبارزه با بدعت‌ها و هدایت گمراهان می‌پرداختند.

امام جمعه دامغان اظهار کرد: امام در دوره امامت خود با خلفای عباسی همچون معززّ، مهتدی و معتمد هم‌عصر بوده و این خلفا به‌شدت با حضرت دشمنی داشتند؛ اما امام با صبر و استقامت، همواره در مسیر حق باقی ماندند و فعالیت‌های خود را ادامه دادند.

وی زندگی امام حسن عسکری (ع) را نمایانگر اراده قوی، تعهد به اصول دین و توانایی در تغییر نفوس دانست و افزود: حضرت الگویی تمام‌عیار برای پیروان خود هستند؛ زیرا با وجود سختی‌ها و دشمنی‌ها همواره به ترویج حقایق اسلامی پرداختند.

رستمیان با بیان فضائل و ثواب زیارت امام حسن عسکری (ع) گفت: زیارت امام حسن عسکری (ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در روایات بسیاری آمده است که زیارت این امام بزرگوار سبب آمرزش گناهان، افزایش روزی و رفع مشکلات زندگی می‌شود.

وی ابراز کرد: امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ هجری قمری به طرز نامعلومی به شهادت رسیدند و در نحوه به شهادت رسیدن حضرت کماکان اختلاف نظر وجود دارد؛ اما برخی منابع تاریخی بیان می‌کنند که حضرت به‌وسیله زهر در ۸ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ قمری، در ۲۸ سالگی در سامرا به شهادت رسیدند و در کنار مرقد پدرشان دفن شدند و هم‌اکنون مدفن آن دو حضرت به حرم عسکریین مشهور است.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از