
مرآت گزارش میدهد؛
انجمن حجتیه خطری در لباس دین
انجمن حجتیه یکی از جریانهای انحرافی است که در تقابل مستقیم با اندیشههای اسلامی و مفهوم ولایتفقیه قرار دارد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ انجمن حجتیه یکی از جریانهای مذهبینما است که در طول تاریخ معاصر ایران بهدلیل رویکردهای خاص خود همواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
این گروه با ترویج مهدویت انفعالی و باور به انتظار صرف نقش فعال و مؤثر انسان در اصلاح جامعه و مشارکت سیاسی را نادیده میگیرد و چنین نگرشی باعث میشود تا افراد به جای تلاش برای اصلاح شرایط اجتماعی و سیاسی صرفاً منتظر تحقق معجزهآسا و ظهور امام زمان (عج) باشند.
این انفعال فکری و عملی جامعه را در برابر فساد، ظلم و ناعدالتی آسیبپذیر میکند و مانع از شکلگیری حرکتهای اصلاحطلبانه و عدالتخواهانه میشود.
انجمن حجتیه علاوه بر این رویکرد فکری به شیوههای نفوذی و پنهان در نهادهای فرهنگی، آموزشی و حتی برخی ساختارهای حکومتی شناخته میشود و این نفوذ نرم باعث میشود که دیدگاههای خاص و انفعالی این گروه به تدریج در ذهن و باور نسلهای جدید نفوذ کند و ارزشهای مشارکت اجتماعی و دینی را تضعیف کند.
تأکید بر جدایی دین از سیاست و پرهیز از دخالت در امور اجتماعی یکی دیگر از ویژگیهای این جریان است که آن را در تقابل مستقیم با اندیشههای انقلاب اسلامی و مفهوم ولایتفقیه قرار میدهد.
فعالیتهای این انجمن همواره زیر ذرهبین نهادهای امنیتی و فرهنگی بوده زیرا پتانسیل ایجاد شکافهای فکری و سیاسی در جامعه و آسیب به ثبات ملی را دارد و نفوذ در حوزههای مختلف از جمله حوزههای علمیه، دانشگاهها، بازار و حتی قوه قضائیه از جمله راهبردهای این جریان برای پیشبرد اهداف خود بوده و مقابله با چنین تهدیدی نیازمند هوشیاری، شناخت دقیق و تلاش مستمر در حوزههای فرهنگی و امنیتی است تا بتوان از تضعیف پایههای فکری و اجتماعی جامعه جلوگیری کرد.
انجمن حجتیه درحال ترویج دینِ بیمسئولیت است
کارشناس اسلامشناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به گفتمان فکری انجمن حجتیه و مخاطرات آن برای جامعه دینی اظهار کرد: مشکل اساسی انجمن حجتیه این است که دین را به یک امر فردی و انزواطلبانه تقلیل میدهد و از مردم میخواهد هیچ نوع کنش سیاسی، اجتماعی یا حتی اصلاحگرانه نداشته باشند و این درست برخلاف هدف اصلی دین اسلام است که انسان را مسئول، آگاه و متعهد میخواهد.
علی صمدی در ادامه افزود: انجمن حجتیه با شعار «ما مأمور به تکلیفیم نه نتیجه» مسئولیتگریزی را در جامعه نهادینه کرده و سعی دارد نسل جوان را از هرگونه مشارکت اجتماعی دور کند و نتیجه چنین باوری جامعهای بیتحرک و منزوی است که در برابر ظلم سکوت میکند و منتظر دخالت ماورایی برای اصلاح جهان میماند.
این اسلامشناس عنوان کرد: باید توجه داشت که امام علی (ع) در نهجالبلاغه بارها بر لزوم قیام علیه ظلم، عدالتخواهی و عدم سکوت در برابر فساد تأکید کرده و حال آنکه گفتمان حجتیه به شکلی طراحی شده که حتی اعتراض به فساد اقتصادی یا اجتماعی را نیز «مداخله در تقدیر الهی» تلقی میکند.
وی با اشاره به تحریف مفهوم مهدویت توسط این گروه گفت: در نگاه حجتیه انسان باید فقط منتظر باشد و کاری نکند اما در نگاه اهل بیت (ع) انتظار فرج به معنای آمادگی، اصلاح درون، مبارزه با ناعدالتی و زمینهسازی برای ظهور بوده اما حجتیه مفهوم انتظار را به انفعال ترجمه کرده است.
صمدی ادامه داد: فعالیتهای فرهنگی انجمن حجتیه عمدتاً بر ترویج دینداری شکلی و سطحی متمرکز است؛ تأکید بیش از حد بر احکام فردی، بیتوجهی به فقه اجتماعی و بیاعتنایی به سرنوشت جامعه اسلامی از ویژگیهای بارز این گروه است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از خطرات اصلی انجمن حجتیه این است که در نگاه اول چهرهای مذهبی و آرام دارد اما در باطن با بسیاری از اصول اسلام انقلابی و پویا در تضاد است و آنها حتی بعضاً با شبهروایات و تفسیرهای شخصی از آیات قرآن استدلالهایی برای پرهیز از هرگونه اصلاح اجتماعی ارائه میدهند که به شدت نگرانکننده است.
صمدی با تأکید بر اینکه این جریان در هیأتهای مذهبی و فضاهای سنتی بهصورت نرم نفوذ کرده است، افزود: حجتیه امروز با عنوان مشخص و رسمی فعالیت نمیکند اما گفتمان آن به شکل نرم و خزنده در میان برخی مداحان، اساتید سنتی حوزه و حتی نهادهای فرهنگی دیده میشود و باید هوشیار بود که پشت برخی از شعارهای بهظاهر معنوی رویکردی ضداصلاحی و ضد تحول پنهان شده است.
این اسلامشناس افزود: جمهوری اسلامی ایران بر پایه مشارکت دینی و مسئولیت اجتماعی بنا شده و ترویج اسلام بیتعهد، اسلام بیولایت و اسلام منزوی دقیقاً برخلاف اهداف امام خمینی (ره) است و باید در فضای رسانهای و دانشگاهی درباره گفتمانهای خنثیکننده حرکت دینی روشنگری شود.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: جریان حجتیه از آنجایی که علناً وارد سیاست نمیشود کمتر زیر ذرهبین امنیتی قرار میگیرد اما از حیث فکری بسیار مخربتر است چراکه کارکردش بیسر و صداست و ذهنها را از درون تهی میکند و زمانی دینی تبلیغ میشود که انسان را از اعتراض، عدالتطلبی و اصلاح اجتماعی بازمیدارد خطر آن بسیار بیشتر از گروههای سیاسی آشکار است.
صمدی با اشاره به راهکار مقابله با گسترش این جریان گفت: باید با تربیت طلبهها و دانشجویان دینپژوه بر اساس فقه تمدنی و مسئولانه در مقابل گسترش فکری این جریان ایستاد و باید رسانههای دینی هوشمندانه به افشای زوایای پنهان و گفتمانهای انفعالی و التقاطی بپردازند.
انجمن حجتیه تهدیدی است که امام خمینی (ره) بارها هشدار داد
پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به سابقه تاریخی انجمن حجتیه و تأثیرات منفی آن بر روند انقلاب اسلامی اظهار کرد: انجمن حجتیه در سال ۱۳۳۸ با هدف اولیه مبارزه با فرقه بهائیت شکل گرفت اما به تدریج تبدیل به جریانی با رویکردی خاص نسبت به دین و سیاست شد که بعدها به یکی از مهمترین تهدیدات داخلی انقلاب اسلامی تبدیل شد.
محمد نیکخواه در ادامه افزود: این انجمن با باور به مهدویت انفعالی و این عقیده که هرگونه تلاش برای تشکیل حکومت اسلامی یا حتی دخالت در سیاست باعث تعجیل در ظهور امام زمان (عج) میشود با اندیشه انقلاب اسلامی و ولایتفقیه به طور ریشهای در تضاد قرار گرفت.
این پژوهشگر ادامه داد: امام خمینی (ره) بارها در بیانات و نامههای خود نسبت به انجمن حجتیه هشدار دادند و آن را خطری بزرگتر از ساواک دانستند و امام تصریح کردند که این انجمن به ظاهر مذهبی اما در باطن مخالف حرکت انقلاب و ایجاد حکومت اسلامی است.
وی بیان کرد: یکی از ویژگیهای خطرناک این انجمن فعالیتهای مخفیانه و نفوذ در ساختارهای مختلف جامعه بود به گونهای که برخی از اعضای آن پس از پیروزی انقلاب با تغییر نام و پوشش جدید وارد نهادهای دولتی، قضایی و فرهنگی شدند و تلاش کردند تا جریان فکری خود را تحمیل کنند.
نیکخواه افزود: این جریان در دورههای مختلف سعی کرده است با استفاده از تاکتیکهای انحرافی و پنهان دیدگاههای انفعالی خود را ترویج دهد و مردم را از مشارکت در نظام و دفاع از آرمانهای انقلاب بازدارد.
وی با تأکید بر اهمیت شناخت دقیق تاریخچه این گروه گفت: فهم ابعاد و ریشههای تاریخی انجمن حجتیه برای مقابله موثر با آن ضروری است چرا که این جریان همچنان به صورت نرم و خزنده در برخی محافل فرهنگی و مذهبی حضور دارد.
این پژوهشگر به نقل از امام خمینی (ره) گفت: امام در جایی فرمودهاند که حجتیه دشمنی بزرگتر از ساواک است چون دشمنی ساواک آشکار بود ولی دشمنی حجتیه از درون و به شکل نرمی نفوذ میکند و خطر آن بیشتر است.
وی ابراز کرد: بدون درک درست و آگاهانه از تاریخچه این گروه نمیتوان با تهدیدات فکری و سیاسی آن مقابله کرد چراکه انجمن حجتیه علاوه بر این رویکرد فکری به شیوههای نفوذی و پنهان در نهادهای فرهنگی، آموزشی و حتی برخی ساختارهای حکومتی شناخته میشود.
نیکخواه افزود: این نفوذ نرم باعث میشود که دیدگاههای خاص و انفعالی این گروه به تدریج در ذهن و باور نسلهای جدید نفوذ کند و ارزشهای مشارکت اجتماعی و دینی را تضعیف نماید.
فرقه حجتیه تهدیدی بزرگ با اهداف خطرناک است
کارشناس مسائل راهبردی و امنیت ملی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به ماهیت پنهان و پیچیده انجمن حجتیه اظهار کرد: انجمن حجتیه برخلاف بسیاری از گروههای سیاسی یا مذهبی که به صورت آشکار فعالیت میکنند ماهیت نفوذی و زیرپوستی دارد و تلاش میکند از طریق نفوذ در نهادهای مختلف اهداف خود را به شکل نرم و خزنده پیش ببرد.
سعید اللهیاری در ادامه افزود: یکی از بزرگترین خطرات این انجمن توانایی آن در نفوذ به ساختارهای حساس حکومتی، آموزشی و فرهنگی است؛ جایی که میتواند دیدگاههای انفعالی و ضدنظامی خود را به صورت تدریجی و پنهان ترویج دهد و از داخل به ارکان قدرت آسیب بزند.
این کارشناس امنیتی عنوان کرد: اهداف اصلی حجتیه شامل تضعیف روحیه انقلابی و مشارکت اجتماعی، ترویج انتظار منفعلانه و ایجاد شکافهای فکری و سیاسی در جامعه بوده و این جریان به واسطه استفاده از روشهای نرم و غیرمستقیم خطرناکتر از گروههای سیاسی معاند و آشکار است.
وی بیان کرد: بخش مهمی از فعالیتهای آنها حول نفوذ در نهادهای آموزش عالی، حوزههای علمیه، بازار و حتی برخی بخشهای قضایی میچرخد و با این نفوذ آنها تلاش میکنند فرهنگ انفعال و بیاعتمادی به حکومت دینی را در نسلهای جدید نهادینه کنند.
این کارشناس ادامه داد: ملاحظات امنیتی همچنین نشان میدهد که امکان وجود ارتباطات مخفی با منابع خارجی و تأمین مالی نامعلوم برای این انجمن وجود دارد که میتواند تهدیدی جدی برای ثبات و امنیت ملی محسوب شود.
وی با تأکید بر اهمیت رصد دقیق و جامع این جریان گفت: نهادهای امنیتی باید با همکاری نهادهای فرهنگی و آموزشی به صورت فعالانه و مستمر این جریان را تحت نظر داشته باشند و مانع از گسترش نفوذ فکری و عملی آن شوند.
این کارشناس مسائل راهبردی در پایان عنوان کرد: انجمن حجتیه به دلیل فعالیتهای پنهان و پیچیده خود میتواند بهعنوان یک تهدید نرم در حوزه امنیت ملی و اجتماعی تلقی شود که نیازمند برنامهریزی دقیق، آگاهیافزایی و مقابله هدفمند است.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!