حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/15 شمسی | 2024/10/06 میلادی
خدمت به مردم حالم را خوب می‌کند
حکایت زندگی یک بانوی جهادگر؛

خدمت به مردم حالم را خوب می‌کند

بانوی خیّر و جهادگر سرخه‌ای گفت: از خوب‌بودن حال دیگران، حال من هم خوب می‌شود، طوری که دِینی را بر گردن خود احساس می‌کنم و با خوشحالی دیگران، من آرام می‌شوم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در ایران اسلامی تا به الان زنان همپای مردان در عرصه‌های مؤثر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور فعالیت داشته‌اند و همچنین در این امر مهم نیز بانوان جامعه اسلامی به‌طور چشمگیر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

چه بسا اسلام نه‌تنها مخالف حضور زنان در جامعه نیست؛ بلکه در قرآن کریم از حضرت آسیه به‌عنوان الگویی نه‌تنها برای زنان بلکه برای همه افراد جامعه ذکر شده است.

در دوران دفاع مقدس بانوان به‌عنوان شیرزنان عرصه‌های جنگ و نبرد در پشت جبهه نقش داشتند و فرزندان و همسران خود را برای دفاع از مرز و بوم راهی جبهه‌های حق علیه باطل می‌کردند و زن ایرانی نمونه واقعی از خانواده اسلامی بود و اثرگذاری جدی در جامعه داشت.

 در روزگار فعلی با توجه به مشکلات و فشارهای اقتصادی بر روی دوش خانواده‌ها، هنوز کسانی هستند که کنار تمام مشکلات ریز و درشت، دغدغه دیگران را هم دارند، دغدغه کسانی که در غم محرومیت شب‌ها گرسنه می‌خوابند.

 امروز نقش بانوان را در گروه‌های جهادی هم پای مردان به‌خوبی می‌توان دید، نقشی که امروز بانوان هم پای مردان در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی، روشنگری و کمک به مردم در جامعه ایفا می‌کنند.

 طاهره پیوندی متولد سال ۱۳۳۸ و صاحب چهار فرزند (دو دختر و دو پسر) از بانوان جهادگر در سرخه است که از سال‌ها پیش اقدامات جهادی را در منزل خود آغاز کرده و همچنان در سطح شهرستان ادامه دارد و این فعالیت جهادی نیز به استان سمنان رسیده است.

 مرآت: چگونه قدم در مسیر جهادی نهادید؟

پیوندی- فعالیت‌های جهادی خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز کردم و رمز ورود من در این مسیر صحبت‌های مادرم از بچگی بود که می‌گفت: «تو اگر دست یک نفر را بگیری، خدا هم دست تو را می‌گیرد.» من این حرف او را آویزه گوشم  کردم و برای همیشه در ذهن من نقش بست. همین باعث شد حواسم به‌ اطرافیانم باشد و اگر کسی نیاز به کمک داشت، دست او را بگیرم.

 بعد از ازدواج نیز همراه با همسرم در این مسیر، با عشق و علاقه در جهت خدمت به مردم و دستگیری از نیازمندان گام بر می‌داشتیم و در این مسیر همسرم نیز در ساخت منزل به چند خانواده کم‌برخوردار کمک کرد و چون همسرم در این راه همراه من بودم توانستم موفق‌ترعمل کنم.

 فعالیت‌های جهادی خود را از سطح کوچک با کمک به همسایگان و اطرافیان نزدیک آغاز کردم، به‌طوری که می‌دیدم بعضی از اهالی محله ما توان خرید اقلام خوراکی اولیه منزل و حتی میوه را ندارند، پس خریدهایی که برای منزل انجام می‌دادیم با سفارش همسرم، طوری که شأن و احترام آن‌ها حفظ شود، برای آن‌ها می‌بردم.

 مرآت: فعالیت‌های شما چطور گسترده‌تر شد؟

پیوندی- کم‌کم فعالیت‌های من بیش‌تر شد و سعی بر این بود تا از خانواده‌های بیش‌تری در حد توان با یاری خیرین و کمک‌های مردمی حمایت کنم. در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان خادم مهدیه سرخه مشغول فعالیت شدم و از من خواسته شد تا خانواده‌های نیازمند، زنان بی‌سرپرست و یا خانواده‌هایی که بیمه نیستند را به آن‌ها معرفی کنم تا بر اساس آن کمک‌هایی به افراد موردنظر انجام شود. البته در آن زمان شناسایی و کمک‌ها به‌صورت نقدی و مخفیانه انجام می‌شد.

 همین کمک باعث شد تا در میان مردم شناخته شوم و حتی خود اشخاص و خانواده‌ها جهت دریافت کمک به من مراجعه می‌کردند. برای نمونه خانواده‌هایی که در تهیه جهیزیه یک عروس با مشکل روبرو می‌شدند، به من مراجعه می‌کردند و یا تماس می‌گرفتند که به‌دنبال خیرین می‌رفتم و با کمک آن‌ها اقلام موردنظر را به‌صورت نقدی و اقساطی از فروشگاه‌ها خریداری می‌کردم. البته با توجه‌ به شناخت حاصل شده، فروشگاه‌ها هم با من همراهی می‌کردند و در پرداخت اقساط راه می‌آمدند، البته این موضوع همچنان نیز ادامه دارد.

 در حال حاضر نیز با بسیاری از موسسه‌های خیریّه، کمیته امداد، سپاه در سرخه و تعدادی از مراکز در سمنان جهت شناسایی خانواده‌ها، تهیه و توزیع اقلام همکاری می‌کنم. البته در این مسیر خیّران نیز با من همراه هستند و ضمن ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی، انتخاب موارد مصرف مبالغ واریزی را برعهده من می‌گذارند.

مرآت: در چه عرصه‌هایی به خانواده‌ها کمک می‌کنید؟

پیوندی- پیگیری‌های لازم در جهت حمایت از تعدادی از بانوان بی‌سرپرست که تحت پوشش بیمه نبوده‌اند، تهیه و اهدای جهیزیه و سیسمونی، ساخت و تعمیر حمام در منازل خانواده‌های بی‌بضاعت، ساخت توالت‌فرنگی تهیه دارو و کمک‌های نقدی به بیماران سرطانی جهت درمان، توزیع غذا، اهدای البسه، توزیع بسته‌های معیشتی، پرداخت وجوه نقد و بسیاری اقدامات دیگر انجام گرفت، ولی همه این کمک‌ها منوط به انجام تحقیق و شناسایی خانواده‌های مورد نظر است.

 در همه کمک‌هایی که به خانواده‌های مورد نظر انجام می‌دهم، تمام تلاش من بر این بوده تا هیچ خانواده‌ای شناخته نشود، برای نمونه در زمان توزیع اطعام به طور هم‌زمان با خانواده‌ها تماس نمی‌گیریم، بلکه ساعت‌های مختلفی را جهت دریافت غذا هماهنگ می‌کنم.

مرآت: اقدام جهادی شاخص شما چه بود؟

پیوندی- یکی از کمک‌هایی که در طول سال‌های فعالیت‌های جهادیم به طور مداوم تکرار می‌شود، کمک به خانواده‌های کم‌برخوردار در پی فوت یک عضو خانواده است. در این خصوص گزارش‌های زیادی به من می‌رسد و یا تماس‌های مکرری جهت حمایت از آن‌ها دارم. من با توجه به شناختی که نسبت به خانواده متوفی دارم. سریعاً حواله‌های نان را (همیشه حواله نان در منزل دارم) به دست آن‌ها می‌رسانم، بلافاصله با فروشگاه‌هایی که با من همکاری می‌کنند تماس می‌گیرم و اقلام اولیه شامل شکر، خرما، گلاب، پنیر، برنج، گوشت و غیره را با وزن معین سفارش می‌دهم و با خانواده‌های موردنظر جهت دریافت کالا هماهنگ می‌کنم و با این اقدام در تلاش هستم تا در حد توان آبروی خانواده حفظ شود.

 مرآت: اقدام جهادی که در ذهن شما نقش بست؟

پیوندی- به‌دنبال آتش‌سوزی منازل یکی از خانواده‌ها، به‌طوری که منزل آن‌ها همراه با همه اقلام و وسایل سوخته بود و چیزی در این خانه باقی نماند. در تلاش بودم تا بتوانم خدمتی در جهت کارگشایی از مشکلات آن‌ها انجام دهم. در آن لحظه با یاری خدا به فکر یکی از بانوان خیّر افتادم که متأسفانه بر اثر کرونا به رحمت خدا رفته است. این بانوی خیّر ساکن سرخه نبود، اما همیشه در طول سال کمک‌های زیادی را برای من می‌فرستاد. در پی وقوع این حادثه با او تماس گرفتم و درخواست کمک برای این خانواده را داشتم و به او گفته بودم با توجه به مشکل پیش‌آمده در حد یک سرویس کامل جهیزیه، باید به این خانواده کمک شود.

 البته در طول این مدت باید مرمت و بازسازی منزل این خانواده انجام می‌شد، چراکه این خانه کاملاً سیاه شده بود، با یاری افراد خیّر زمینه اسکان موقت این خانواده در یک خانه فراهم و کمک‌های بسیاری با اهدای اقلام خوراکی، پوشاک و غیره انجام شد. همچنین با پیگیری‌های انجام شده با کمک بسیج سازندگی سپاه این منزل ترمیم، رنگ‌آمیزی و بازسازی شد.

 در حال پیگیری و حل مشکل این خانواده بودم و چند روز از ماه مبارک رمضان نیز گذشته بود، ناگهان تلفن من زنگ خورد و بانوی خَیّر گفت: بار اقلام و لوازم منزل در راه است، وقتی ماشین رسید من با دیدن وسایل بسیار خوشحال شدم؛ چرا که از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین وسایل منزل را فرستاده بود. اتفاقاً آیه ۲۷۴ سوره بقره نیز در مورد نیکی به دیگران و انفاق است که من همیشه این آیه را در ذهن خود دارم، در خاطرم مرور شد و در همان لحظه گفتم خدایا تو را شاکرم که در این ماه رمضان موجبات خوشحالی یک خانواده فراهم شد.

مرآت: حس و حال شما بعد از این کمک‌ها چگونه است؟

پیوندی- هرچه بتوانم کمک‌های بیش‌تری انجام دهم از خوب‌بودن حال دیگران، حال من هم خوب می‌شود. طوری که دِینی را بر گردن خود احساس می‌کنم و با خوشحالی دیگران، من آرام می‌شوم. من کمک‌های خود را فراموش می‌کنم و در ذهن من نمی‌ماند.

 اما مردم نسبت به من ابراز لطف دارند و از من تشکر می‌کنند. برای نمونه چند سال پیش در یکی از روستاها هماهنگی لازم جهت ساخت حمام انجام شد، بنّا، کارگر و لوازم ساختمانی را به روستا فرستادم و حمام آن منزل با کمک‌های خیّران ساخته شد. هنوز بعد از این همه‌سال آن خانم می‌گوید وقتی آب گرم را باز می‌کنم، برایت دعا می‌کنم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از